246 247

246 247



246 Metody wielokryterialne

246 Metody wielokryterialne


Do jego rozwiązania wykorzystamy metodę satysfakcjonującego poziomu kryteriów. Przykład 4.18 związany jest z określeniem długookresowej strategii firmy z uwzględnieniem zysku, poziomu zatrudnienia i nakładów inwestycyjnych. Dla tego zagadnienia przedstawimy model hierarchiczny programowania celowego.

Do generowania rozwiązań sprawnych zadań programowania wielokryterial-nego można wykorzystać w odpowiedni sposób wcześniej poznane programy. Znalazło to zastosowanie m.in. przy rozwiązaniu zadania z przykładu 4.17 za pomocą programu SIMP_1NT.EXE. Zadania programowania celowego rozwiązujemy za pomocą programu GOAL.EXE, a programowania interaktywnego za pomocą programu INTERAKT.EXE. Zadania problemowe i numeryczne z zakresu programowania wielokryterialnego znajdują się na dołączonym do książki CD-ROM-ie.

4.7.1. Organizacja kampanii reklamowej

Przykład 4.1T

Organizowana jest kampania reklamowa, adresowana do ustalonej grupy docelowej. Kampania będzie prowadzona w ciągu miesiąca w tygodnikach A, B, C,

I) i E. Dysponujemy informacjami, dotyczącymi jednostkowego zasięgu i jednostkowej częstotliwości czytelnictwa tych tygodników w interesującej nas grupie docelowej. Zasięg i częstotliwość czytelnictwa dla danego czasopisma są wprost proporcjonalne do liczby emisji reklamy, natomiast całkowity zasięg i całkowita częstotliwość czytelnictwa to suma, odpowiednio, zasięgu i częstotliwości dla poszczególnych czasopism.

Dodatkowo przy projektowaniu kampanii będzie uwzględniony całkowity efekt prestiżu. Prestiż czasopisma jest subiektywną oceną, dokonywaną przez organizatora kampanii w skali od 1 do 10. Efekt prestiżu dla danego tygodnika jest s proporcjonalny do liczby reklam zamieszczonych w tym tygodniku w czasie trwania kampanii reklamowej, a całkowity efekt prestiżu to suma efektów prestiżu dla poszczególnych czasopism.

Dane liczbowe zestawiono w tablicy 4.39.

Organizator kampanii chce, aby jej zasięg był nie mniejszy niż. 70% grupy y docelowej, natomiast częstotliwość nie powinna być mniejsza niż. 2; jednocześnie '% chce, aby kampania była możliwie najtańsza (co jest dla niego najważniejsze) i cechowała się najwyższym możliwym całkowitym prestiżem.

-1 Przykład został opracowany na podstawie pracy magisterskiej R. C.irosse, Projektowanie planu mediów z wykorzystaniem wielokryterialnego programowania caloliczhowego, A i-i Katowice, 2001.

Tablica 4.39

Cechy

Tygodnik

A

H

C

O

E

Cena jednego ogłoszenia

30

28

23

19

18

prestiż

2

1

4

5

3

Jednostkowy zasięg

7,5

7

5,75

4,75

4,5

Jednostkowa częstotliwość czytelnictwa

0,16

0,15

0,12

0,10

0,10

Rozwiązanie

Cci

Celein jest określenie najlepszej kombinacji mediów. Zadanie rozpatrujemy jako dwukryterialny problem hierarchiczny, w którym:

I.    Minimalizujemy koszt kampanii.

II.    Maksymalizujemy całkowity prestiż.

Zmienne decyzyjne

%    —    liczba    reklam    w    trakcie    kampanii    w    tygodniku    A,

x„    —    liczba    reklam    w    trakcie    kampanii    w    tygodniku    B,

xc    —    liczba    reklam    w    trakcie    kampanii    w    tygodniku    C,

xD    —    liczba    reklam    w    trakcie    kampanii    w    tygodniku    D,

xE    —    liczba    reklam    w    trakcie    kampanii    w    tygodniku    E.

Funkcje kryterialne

Funkcja celu 1 (funkcja kosztu):

/(%, xB, xc, %>, %-) = 30% + 28% + 23% + 19%> + 18% —> min.

Funkcja celu 11 (funkcja efektu prestiżu):

/(%, xB, xc, X[), xE) — 2xa + x(j + 4xc + 5x0 + 3xE —» max.

Warunki ograniczające:

•    całkowity zasięg:

7,5% +7%, + 5,75%- + 4.75x0 + 4,5%> 70,

•    całkowita częstotliwość:

0,16% + 0,15x« + 0.12xł+0,1 x„ + 0,1 x,.: ^ 2.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Metody Mikroskopowanie Do obserwacji bakterii wykorzystuje się przede wszystkim mikroskop z jasnym p
240 241 240 Metody wielokryterialne 240 Metody wielokryterialne - I i *>3 = 0,17, w4 = 0,42. Wyko
246 247 _ wpy lupoKranone    CJM jednoznacznie identyfikującym arkusz i określającym
skanowanie0013 (52) 246 Od dokumentu do wyznania: o powieści w pierwszej osobie wać mniejszą rolę, n
2 (246) DESTYLACJA PROSTA Do kolby okrągłodennej o pojemności 250 mL wlać 130 mL mieszaniny i zmonto
mech2 166 339 .330 339 .330 Warianty układów pokazano na rys. 246-248, a dane do obliczeó w tabeli 3
mech2 166 339 .330 339 .330 Warianty układów pokazano na rys. 246-248, a dane do obliczeó w tabeli 3
n (152) 246 Martens (G. F.) RPT — G. F. do Martcns, Recueil de principaux traites..., t. I-VII, Goet
Obrazek8 (3) 246 R.K. Merton należących do grupy; opinie (określonej, dużej części) innych ludzi prz
IMG?05 (2) 246 ELŻBIETA DABROWICZ Na jego lub też jej oczach ..życie umysłowe" miasta ocknęło s
246$7$8 Całość skopiował i do Internetu zapodał: ksiezyc_nad_gieesem@poczta.onet.pl
246 (40) to do znacznego zwiększenia indukcyjności rozproszenia transformatora. Indukcyj-ność rozpro
Zdjęcie0883 Analiza miareczkowa fotyętoiocwai Metody mafeczkowełlużą do macanto i arultYCinym
img262 a-4 = -13,363 + 1.004*312.4 Współczynnik korelacji wielokrotnej Do badania jakości uzyskanego

więcej podobnych podstron