47 2

47 2



kich klocków małych; trójkątnych i grubych, niebieskich i okrągłych, c) szukanie części wspólnej wszystkich klocków żółtych i klockót czerwonych (część wspólna pusta); zbioru kaczek i kotów (częś wspólna pusta), zbioru dziewczynek i chłopców, liści i jabłek (częśt wspó!iV puste).

6. Określanie sumy zbiorów rozłącznych    j

a)    określanie sumy dzieci w klasie poprzez złączenie zbiorów chłopcó'

i dziewcząt,    jj

b)    łączenie zbioru klocków żółtych i niebieskich, zbioru jabłek i grusze)

c)    łączenie zbioru ssaków domowych i ptaków domowych w zbić zwierząt domowych itp.

2.4.5. Ważniejsze środki dydaktyczne

a)    zbiory przedmiotów w klasie (przybory szkolne, przybory gimnastyczni np.: szarfy, piłki, obręcze, chorągiewki, skakanki itp.),

b)    różne materiały z wycieczki (liście, żołędzie, szyszki itp.),

c)    szablony różnych przedmiotów (zbiory owoców i warzyw itp.),

c) klocki Dienesa, patyczki do rozwijania logicznego myślenia, kari logiczne, kolorowe liczby;

e) pętle -- tasiemki, sznurki, miękki drut w plastykowej izolacji itp.;

0 pudełka z kasztanami, klockami i innymi liczmanaini;

g)    zabawki, modele zabawek z kartonu, kolorowej folii itp.;

h)    znaki drogowe nakazu i zakazu oraz makieta parkingu, osiedla;

i)    plansze z rysunkami różnych zbiorów (kwiaty, misie itp.);

j)    fotogramy, folio— fazogramy różnych zbiorów;

k)    stemple różnych zbiorów, schematów Venna i schematów Carrolla;

l)    filmy, np.: Zbiór i. elementy zbioru, Zbiór i jego podzbiory lub Działania} zbiorach;

m)    audycje radiowe z matematyki dotyczące zbiorów:

n)    gry i zabawy dydaktyczne (np. gra w układanie domina, zgadywani

który klocek został schowany? itp.);    1

o)    tablica magnetyczna i flanelowa oraz różne elementy do ilustrowani^ zbiorów;

p)    naczynia, woreczki, teczki, koperty do przechowywania zbiorów różnych przedmiotów.

/.. Cydzik: Nauczanie matematyki ir klasie pierwszej i drugiej. Warszawa WSiP 1986

I Górska (red.): Poradnik melodyczny do nauczania matematyki »v klasie I szkoły podstawowej. Warszawa WSiP 1975

I    Hawticki: Z doświadczeń nauczania arytmetyki »■ klasie i. Warszawa PZWS 1958

/ Kucharczyk: Przykłady pracy dydaktyczno -wychowawczej >v klasie /, Nauczanie Początkowe 1983    84 nr 2

II    Moroz: Współczesne środki dydaktyczne ie nauczaniu matematyki. Warszawa WSiP 1986

f Scmadeni (red.): Nauczanie początkowe matematyki, T. 2. Warszawa WSiP 1984

’ 4.6. Ćwiczenia dla studentów

1 Ułóż zabawy dla dzieci polegające na opisywaniu klocków logicznych przez podanie ich cech.

I Zaplanuj ćwiczenia z wybranymi w punkcie 5 środkami dydaktycznymi.

1 Zaproponuj zadania dla uczniów do sytuacji, gdy podzielimy klasę na podzbiory: a) chłopcy i dziewczęta, b) uczniowie wysocy, uczniowie niscy, c) blondyni, bruneci, szatyni.

*1 Napisz konspekt jednej lekcji do omawianego działu.

91


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0030 2 Pokoloruj na czerwono wszystkie trójkąty., na niebiesko koła? a na zielono kwadraty. Na
wyzsza1 mmRozwiązywanie małych trójkątów geodezyjnychMetoda Legendre’a Trójkąt sferyczny o małych bo
0 35 Pokoloruj na czerwono wszystkie trójkąty, na niebiesko koła, a na ziełono kwadraty. Następnie p
l.    ołówki trójkątne m.    zestaw pędzli okrągłych n.
rozwiązywanie małych trójkątów sferycznych1 Rozwiązywanie małych trójkątów geodezyjnychMetoda Legend
rozwiązywanie małych trójkątów sferycznych2 c a _ b sin ,4 sin B sinC traktując wszystkie wielkości
Photo0070 (2) STOPIEŃ 1 — ODPOWIEDZIOdpowiedź 47 S. Spójrz na przeciwległe trójkąty. D jest czwartą
Photo0070 (2) STOPIEŃ 1 — ODPOWIEDZIOdpowiedź 47 S. Spójrz na przeciwległe trójkąty. D jest czwartą
figury geometryczne 2 Pokoloruj na czerwono wszystkie trójkąty-, na niebiesko koła-) a na zielono kw
Magazyn 553 PUSTELNIA W GÓRACH ■47 kobiety w strojach barwnych. Czerwone, żółte, niebieskie, zielo
242 (18) Dodatkowa poprawka do refrakcji astronomicznej na małych wysokościach ciał niebieskich Od w
Photo0070 (2) STOPIEŃ 1 — ODPOWIEDZIOdpowiedź 47 S. Spójrz na przeciwległe trójkąty. D jest czwartą
CCF20090120126 AB (ryc. 47). Mamy teraz dwa trójkąty prostokątne, ADC i BDC. Co o nich wiemy? Trójk
img042 (47) Wapnienie dystroficzne nerki (calcificatio dystrophica renis) Wapnienie dystroficzne nal
60 (235) (3.47) Ym (3.48) Ed przyjmując sprężysto-plastyczny rozkład naprężeń (częściowe
46 (238) i ułożeniu czerwonego trójkąta »r części wspólnej powinna nastąpić analizaI sytuacji, c) an
46 (239) 1 i ułożeniu czerwonego trójkąta u części wspólnej powinna nastąpić analiza sytuacji, c) an

więcej podobnych podstron