agodny start145

agodny start145



&3ZINA imEDSiKELi | -t    *    ^ g

Bfc Bi    fei    Afa#acl*j,

wielkich nakładów finansowych, rewolucji w funkcjonowaniu placówki, dodatkowych etatów. Konieczna jest za to dobra wola, życzliwa atmosfera, i to wszystkich wobec wszystkich. Zaistnieją wówczas dla dziecka warunki do poznawania świata, zdobywania nowych umiejętności, rozwijania zdolności. Przedszkole zaś nie będzie kojarzyło się z miejscem odosobnienia.

Zajmując się warunkami adaptacji, zwróciłyśmy uwagę na konieczność rozwijania różnych form współpracy z rodzicami. Przedszkole nie może działać niezależnie od najważniejszego dla dziecka środowiska rodzinnego. To muszą być zazębiające się obszary funkcjonowania malucha.

Przecież współpraca to wspólne działanie skoncentrowane wokół wspólnego celu. Przedszkole musi wykazywać gotowość do wypracowania bardziej elastycznych form współpracy. Aby to zapoczątkować, wystarczy czasem miła uwaga o dziecku, pokazanie się w codziennej pracy, krótka porada. To już wypróbowałyśmy - u nas zadziałało!

Przedszkole nie zastąpi rodziców, nie zdejmie z nich odpowiedzialności za rozwój i wychowanie dziecka. Może, i powinno, wspomagać ich, a w razie potrzeby kompensować braki, ale nie może postępować wbrew woli rodziców. Stąd wynika konieczność uzgodnienia celów, zasad postępowania, wypracowania sposobów skutecznego przepływu informacji.

Chciałybyśmy osiągnąć jeszcze więcej: obudzić w rodzicach poczucie przynależności do wspólnoty przedszkolnej, uczynić ich sojusznikami.

Czy uda nam się zrealizować te ambitne zamiary? Przekonamy się, realizując kolejne punkty naszego planu „Łagodny Start”.

6. Bibliografia

1.    Elsner D., Stwórzmy wspaniałe przedszkole. Materiały samokształceniowe dla dyrektorów, Mentor, Chorzów 1997

2.    Florek A., Przedszkole dobre dla dziecka [w:] Management w przedszkolu, Dr Josef Raabe, Warszawa 1998

3.    Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Płaczę i rozpaczam, gdy muszę iść do przedszkola, wkładka do Wychowania w przedszkolu, Nr 2, Warszawa 1998

.    :>    4. Karwowska-Struczyk M., Hojnicz W., Obserwacja w poznaniu dziecka, WSiP,

|    Warszawa 1998

Mko    5. Lee C., Wzrastanie i rozwój dziecka, WSiP, Warszawa 1997

igK§gfA 6. Pinkosz K., Inteligencja serca, Dziecko, 1999 nr 9, s 58-60 S. 14    7. Ranschlourg J., Lęk, gniew, agresja, WSiP, Warszawa 1980

8.    Siarkicwicz E., Ostatni Bastion - jawne i ukryte wymiary pracy przedszkola, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000

9.    Sutkowska M., Nowe nie musi być obce, Edukacja w przedszkolu, Dr Josef Raabe, Warszawa 1999

10. Tomaszewski T. (red.), Psychologia, PWN, Warszawa 1977

14 Edukacja w przedszkolu • Maj 2001


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
úagodny start145(1) &3ZINA imEDSiKELi
łagodny start145 &3ZINA imEDSiKELi
agodny start141 ■ Adaptacja Tekst: Cicho, cichutko, w puszystej kurteczce, Chodziła raz myszka po g
agodny start142 r . Rodzim i przedszkole ^ ^ _ M y j
agodny start143 ODZWA 1 PJ/EOSZKOLF. ‘ • lllfe-* m Adaptacja i Uwa,WsJ1■a Na comiesięczne spotk
agodny start144 Bodziua i pfti ęzm&    1 2f    jfc m -• &nbs
agodny start!33 Ml. OmiM ■    A m.m m <•
agodny start?39 liSnziHA t,PRzaSgy.OLW    Ti • iii «,
agodny start?40 Hmma/toimgtomM * t    IT" AW    ?<* W &
slide0577 image123 0CATIA V5 - [Partl] Start TeamPDM File Edit View Insert lools Window Help tParl B
slide0338 image273 0CATIA V5 - [śruby_01.CATPart] □ Start TeamPDM File Edit View Insert lools Window
slide0426 image624 0CATIA V5 - [Partl] Start TeamPDM File Edit View Insert lools Window Help Bi iii
zaawansowane2 0CATIA V5 [ParM]BI □ Start SmarTeam Fśe Edit ttew Insert Took Wjndow Help Selcct an ob
DSC01058 (3) Temat: BI + Faleń ta Investments Lokalizacja:    Nullo 2 Opis: Start: 20
skanuj0010 (259) Białystok 3061-1104.6* tonun nirt—nri tuwtn wyanuł RwŁwttrt«» • l«Kyaxdi $a u«wi rj
skanuj0011 (223) K> 1 jpv T~(. i { i BI.TTnH Pi -L- ż 3 r~n< sirif-4 SI J rj_ i 5N*
skanuj0012 (277) ..... - e mml- Hpp r}v(*j- -Gf -a c p py F j

więcej podobnych podstron