all>o przeczy tscnicniu ooga. ao czego « -- -
w księgach o nacu rzc bogów, zmierzał; albo, Jc^l i przyznaje Istnienie ale Bo^ai nieświadomego rzeczy przyszłych, to nic innego przez to nie m<S jeno ryle. co ów /v>/ a? Bog&r. 99 23 Bo przecież k^%'
eo nie Jesc świadom rzeczy przyszłych. nie jest Bogiem. Dlatego ceż i nas °* chcenia (akry woli) ryle mogą. ile Bóg chciał I z góry wiedział, co będą rrw^ głv. .'X przeto wola nasza cokolwiek może. to może na pewno i co zdziałać ma. co na pewno zdziała, ponieważ że będzie mogła i że zdziała, wiedział o tym z góry ren. którego wiedza rzeczy przyszłych omylna być nie może Gdybym wi^c miał użyć na oznaczenie czegoś nazwy przeznaczenie (/Szrzrw), wolałbym po wt edzieć. że przeznaczeń i em dla słabszego jesc wola mocniejszego mającego nad ram cym władzę. Wolałbym to. aniżeli przez <5 w porządek przyczyn, k tóry stoicy swoi s t y m . nie zaś po wszec h nie u ży wany m z wy-czajem nazywają przeznaczeniem, znosić wolność woli ludzkiej.
Rozdział X
rrsrs/ aroA/ /rss/^Jlrsjr
fte ma ceż co I stąd wysilałI sftę ny wyłączali spod
obawiać się owej konieczności, której się stoicy tale lękali na rozróżnianie przyczyn w ten sposób, że pewne przyczy-kon ieczności. inne zaś za zależne od konieczności uważa-