AL270974

AL270974



508


1 rod/lł 'i\ rycc IMInoci I wyks/tałcot n/orjt li lacli kowym okre? ixlrzucił kji« .17.1 Mnisi /« chclimu. Je1 C/4I karierę /. czyclcl I wyk w Kartaginie, mtc I \lcillob Jtyl Augustyn paaglądafet. K« rhclcmcm. «v tycyamuwl. a

ni/miml. Na

pi/cimśltfil. w dużym wpl\A ii toki nu Ambi ostatecznie k W roku .387 p ł«»ż.\ ł wspólni piającą gron«

pr/yjackił pnij

swoje życic te

cle do Afryki1 kapłańskie


otrzymał

p«»nic ~A


Św. Augustyn. Państwo Boże

po wszech krainach, narodów różniących się od siebie rozmaitymi obrzędami, zwyczajami, używających różnych Języków, różnego uzbrojenia, różnej odzieży - to wszakże cały rodzaj ludzki z dwóch tylko społeczeństw się składa, które my zupełnie właściwie. Idąc za naszymi księgami świętymi • dwoma państwami nazywamy. Jedno Jest państwo ludzi pragnących żyd wedle ciała, drugie - pragnących żyd wedle ducha; każde w swojego rodzaju pokoju; a ponieważ osiągają to, czego pragną, więc też każde żyje w pokoju swojego rodzaju.

Rozdział II

O życiu cielesnym, które się nie tylko z braków ciała. lecz i z błędów duszy wyrozumieć powinno.

Zastanówmy się naprzód nad cym, co to znaczy żyć wedle ciała, 1 co • żyd wedle ducha. Kto by o tych rzeczach sądził z tego co widzi na pierwszy rzut oka. kto by nie pamiętał lub nie zważał na co, co Pismo Święte o tym mówi. pomyśli sobie, że wedle ciała żyją filozofowie cplktirejscy, ponieważ za najwyższe dobro uważają rozkosz cielesną; albo może inni Jacy, co również dobro ciała w ogóle za najwyższe szczęście człowieka mają; albo wreszcie cały ten tłum. co nie rządzi się żadnymi zasadami filozoficznymi, żadną właściwą miarą wy rozumowaną, lecz skłonny do lubłcżnoścł nie zna innych rozkoszy, oprócz tych, które dostarczają zmysły. A zaś za żyjących wedle ducha uważać będzie stoików, podług których najwyższe dobro człowieka jest w duszy jego, a wszakże dusza ludzka duchem jest.

Tymczasem okazuje się, że stosownie do tego, co Pismo Święte mówi, jedni i drudzy wedle dała żyją. Ciałem bowiem Pismo nazywa nie tylko ciało jakiejś ziemskiej I śmiertelnej istoty żyjącej (animantis) na przykład takiej. o której mówi: „Nie każde ciało to ciało: ale insze ludzkie, insze zaS ciało bydlęce, insze ptaszę, insze rybie1 - lecz też wyrazu tego używa w wielu innych znaczeniach, a pomiędzy różnymi tymi znaczeniami ciało często oznacza samegoż człowieka, czyli.naturę człowieka na mocy tego sposobu mówienia, kiedy część oznacza całość. Takim jest owo powiedzenie: „Z. uczynków zakonu żadne ciało nie będzie usprawiedliwione.2 1 Oczywista - rozumie tu Apostoł: „żaden człowiek”, o czym wyraźniej nieco później powiedział: „W zakonie żaden nie ływa usprawiedliwiony" \ a w liście do Galarów:

H Wiedząc bowiem, iż nie bywa usprawiedliwiony człowiek z uczynków zakonu." 1 Wobec tego rozumiemy, że „I Słowo ciałem się stało5 znaczy - człowiekiem.

1

   Jan. 1.14.

2

1 I. Kor. 15.39. 1 Rzym. 3.20.

1 Gal. 3.11.

*    Tamte 2.16.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
warianty Nr Kotfcij tkały ROD l«l Siu t
AL270969 IUC.Ui>l«l X ▼ Stworzenie świata ani nie jest poza granicami czasu, ani też nie jest now
im2 1 IJ 1 łl i 1 1 11 ■ Wm 7! ii 1 ■ 1 u 1 fi 1II 1 li II tl II l! • u ’ !• -
IMAG0388 (6) jwaekh- iuta i md /Jtiąft ll/UpM- WuM IM 4- kpTOjMyj nmtuJ li-44 win
44429 strona0002 PM2. nCuK^-Ll IYMrkOiMi JLItpC _ÓJie "blrlbK? Li I PRAcOM ll?P ttSMSE l 3>u
skanowanie0001 •    Klftlłllill H I U II ll OIII III U 011111
r- Ll i FT.....3 JM SM*. Mi.; "15 K< . .LI 1
i
Zdjŕcie024 *M h« utklit iMill • MMI ll, IM
DSC01282 mmuumuiuu ttnmu iiiiirrrrrrrrrn i i i ch 4! U..... 1*4 b U J łł;h tr m ut iu. -: zziu akm:
NASZE NOWE PUBLIKACJE Ti mŁ 1 ll fin 11 gc 1 i -1 . mm iTn i ■ li 1 J I

więcej podobnych podstron