ALG2

ALG2



22 Rozdział 1. Zanim wystartujemy

programowania nic znikły bynajmniej z horyzontu: Dijkstra, Hoare, Floyd, Wirtli... (Będą oni jeszcze nie raz cytowani w tej książce!).

Krótka prezentacja, której dokonaliśmy w poprzednich dwóch paragrafach, ukazuje dość zaskakującą młodość algorytmiki jako dziedziny wiedzy. Warto również zauważyć, że nie jest to nauka, która powstała samorodnie. O ile obec nie warto ją odróżniać jako odrębną gałąź wiedzy, to nie sposób nie docenić wielowiekowej pracy matematyków, którzy dostarczyli algorytmice zarówno narzędzi opisu zagadnień, jak i wielu użytecznych teoretycznych rezultatów. (Powyższa uwaga tyczy się również wielu innych dziedzin wiedzy ).

Teraz, gdy już zdefiniowaliśmy sobie głównego bohatera tej książki (bohatera zbiorowego: chodzi bowiem o algorytmy!), przejrzymy kilka sposobów używanych do jego opisu.

1.3. Proces koncepcji programów

W paragrafie poprzednim wyszczególniliśmy kilka ccch charakterystycznych, które powinien posiadać algorytm rozumiany jako pojęcie informatyczne. Szczególny nacisk położony został na precyzję zapisu. Wymóg ten jest wynikiem ograniczeń narzuconych przez współcześnie istniejące komputery' i kompilatory - nie są one bowiem w stanie rozumieć poleceń nieprecyzyjnie sformułowanych, zbudowanych niezgodnie z „wbudowanymi” w nie wymogami syntaktycznymi.

Rysunek 1 - 1 obrazuje w sposób uproszczony etapy procesu programowania komputerów. Olbrzymia żarówka symbolizuje etap, który jest od czasu do czasu pomijany przez programistów (dodajmy, że typowo z opłakanymi skutkami...) -REFLEKSJĘ.

Rys. 1 - /.

Etapy konstrukcji programu.




U


Następnie jest tworzony tzw. tekst źródłowy nowego programu, mający postać pliku tekstowego, wprowadzanego do komputera przy pomocy zwykłego edytora tekstowego. Większość istniejących obecnie kompilatorów posiada taki edytor już wbudowany, więc użytkownik w praktyce nie opuszcza tzw. środowiska zintegrowanego. grupującego programy niezbędne w procesie programowania. Ponadto niektóre środowiska zintegrowane zawierają zaawansowane edytory' graficzne umożliwiające przygotowanie zewnętrznego interfejsu użytkownika praktycznie bez


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
22_ Rozdział 1, Zanim wystartujemy programowania nic znikły bynajmniej z horyzontu; Dijkstra, Hoare,
ALG8 18 Rozdziali. Zanim wystartujemy dopóki a>0 wykonuj; podstaw za c resztę z dzielenia a prze
ALG0 20 Rozdział 1. Zanim wystartujemy (Na marginesie warto dodać, że przedsiębiorstwo Hollcritha
ALG4 24 Rozdział 1. Zanim wystartujemy Aby zaradzić zaanonsowanym wyżej problemom, przyjęło się zwy
ALG6 26 RozdziaH. Zanim wystartujemy 1.5 metody niezmienników (zwanej niekiedy metodą Floyda). Mają
ALG2 32 Rozdział 2. Rekurencja Wyżej podaliśmy warunki pozytywnego zakończenie programu. W przypadk
ALG2 42 Rozdział 2. Rekurencja 2. m.in. wartości zmiennych tego poziomu (tzw. kontekst). Co więcej,
ALG2 52 Rozdział 2. RekurenZad. 2-4Oto jedno z możliwych rozwiązań: trójkąty ,cpp double y) void nu
ALG2 52 Rozdział 3. Analiza sprawności algorytmów Rys. 3 -
ALG2 72 Rozdział 3. Analiza sprawności algorytmówn o) = i, i = A + O, A =    1. Po t
ALG2 102___Rozdział 5. Struktury danych I ELEMENT *q=inf.głowa; if (pusta()) cout << "(l
ALG2 112 Rozdział 5. Struktury danych 112 Rozdział 5. Struktury danych //rekord informacyjny listy
ALG2 122 Rozdział 5. Struktury danych Czerniak zarabia 3000zl Wynik usunięcia rekordu pracownika za
ALG2 132 Rozdział 5. Struktury da //"w" zostanie "załadowane" wartością zdjętą
ALG2 142 Rozdział 5. Struktury danych a ż do momentu znalezienia właściwego dlań miejsca. Popatrzmy

więcej podobnych podstron