86 87

86 87



Dyferencjał semantyczny stosowany jest zwłaszcza w psychologii osobowości i psychologii społecznej. Może oddać tak-że niejedną usługę w pedagogice, szczególnie zaś w pedeutologii.

Skale przymiotnikowe i opisowe

Stopnie skali wyrażające w sposób słowny jakość lub częstość określonej cechy tworzątzw. skale przymiotnikowe. W przypadku takim — zamiast cyframi — posługujemy się określeniami przymiotnikowymi, charakteryzującymi osobę ocenianą pod takim lub innym względem. Wpisujemy je zazwyczaj u dołu lub u góry podzielonej odpowiednio linii prostej poziomej albo z boku, jeśli linia ta jest pionowa. Tego rodzaju stopnie skali, odpowiednio dostosowane do potrzeb badań, można stosować w odniesieniu do różnych interesujących nas cech osób ocenianych, np. „bardzo łubiany”, „przeważnie łubiany”, „na ogół łubiany”, „mało łubiany”, „nie łubiany”. Osoby oceniające mogą podkreślić lub otoczyć kółkiem jedno z podanych określeń przymiotnikowych zgodnie z własną oceną albo zaznaczyć je krzyżykiem lub iksem. Podobnie postępuje się w przypadku innych skal ocen. Przy czym osoba dokonująca oceny jest dokładnie o tym poinformowana w specjalnie przygotowanej uprzednio instrukcji.

Zdarza się też, że: „przymiotnikowe kategorie opisu odnoszą się do częstości lub typowości występowania określonego rodzaju zachowania czy przejawiania się określonej cechy” (T. Skrzywan, 1965, s. 151) albo stopnia uznania jakiegoś zdania za prawdziwe lub błędne. Oto przykłady takich skal:

„Pomaga innym

1    2    3    4    5

Zawsze    Często    Czasami    Rzadko    Nigdy

Tabela 3. Stabelaryzowana skala ocen

l,p.

Właściwości społeczne

Bardzo

Przeważnie

Na ogół mało

Zupełnie

nie

1.

Koleżeński

2.

Uczynny

r 3.

Taktowny

“ 4.

Szczery

5.

Zrównoważony

6.

Wesoły

7.

Pewny siebie

K.

Skłonny do submisji

9.

Zaczepny

10.

Aktywny w życiu klasy

II.

Zdyscyplinowany

12.

Współodpowiedzialny

Źródło: Z. Zborowski (1973, s, 209).


W mojej klasie mogą zawsze liczyć na pomoc w nauce ’’

1

2

3

4

1

5

Zdecydowanie

Raczej nie

Tylko częściowo

Raczej nie

Stanowczo nie

nie zgadzam się

zgadzam się

zgadzam się

zgadzam się

zgadzam się


Nie mniej często — niż skale przymiotnikowe — używa się w badaniach pedagogicznych skal opisowych. Tutaj poszczególne stopnie skali przedstawia się /.n pomocą opisu różnych zachowań. Uwzględnia się w nich bądź to jedynie stopnic krańcowe, bądź również środkowy albo każdy z nich. Oto fragmenty takich skal (zob. J. Karyłowski, 1975, s. 80 i n.; T. Skrzywan, 1965, s. 151):

Ma poczucie humoru


Nie ma

poczucia humoru

Dba o dobro innych


Nie dba o dobro innych

87


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PICT5870 Dyfcrcncjał semantyczny stosowany jest zwłaszcza w psychologii osobowo-ści i psychologii sp
skanuj0039 rozciąganie dla stali poprzez zmierzenie jej twardości stosowane jest zwłaszcza wówczas,
CCF20091007005 rozciąganie dla stali poprzez zmierzenie jej twardości stosowane jest zwłaszcza wówc
- opr. (opracowanie) - ten skrót stosowany jest zwłaszcza, gdy mamy do czynienia z książka
Foto0270 Leki przeciwdepresyjne i Węglan litu (Lithium carbonicum) stosowany jest w profilaktyce psy
skanuj0039 rozciąganie dla stali poprzez zmierzenie jej twardości stosowane jest zwłaszcza wówczas,
PSYCHOLOGIA PRACYPsychologia pracy jest działem psychologii praktycznej (stosowanej) zajmującym się
86 87 (10) wytwarza się łatwo. Powyższa właściwość skóry zależna jest od zawartego w niej materiału,
86 87 (18) Wymóg ekwiwalencji dotyczy równoważności badanych obiektów, to jest instytucji, na przykł
86 87 (23) 86 Akademia sieci Cisco i jest wyrażona inko 11111111.11111111.11111110.00(X)0000. Dlateg
86 87 (24) ClfW II. Podilim mikrorkom: krzywych obojętności jest wyrazem preferencji - porządku - w
86 87 (6) Rozdział 5Zagraniczna ekspansja przedsiębiorstw — wyjaśnienia teoretyczne Jak dotąd b

więcej podobnych podstron