Bagrowicz11

Bagrowicz11



120 Rozdziai iv. Autorytet w wychowaniu

snego ograniczenia, aby przystąpić z pasją do możliwości znalezienia sensu ostatecznego, wskazanego przez autorytet.

Jak podkreśla Alina Rynio, dzieło wychowania człowieka nie realizuje się tylko przy pomocy instytucji ani za pomocą środków zorganizowanych i materialnych; co więcej, one właśnie pokazują, że najważniejszym narzędziem wychowawczym jest zawsze człowiek, jego autorytet moralny17.

Nauczyciel akademicki opiera swój autorytet na wszechstronnej i rzetelnej wiedzy oraz na wartości moralnej swej osobowości. W nauce autorytet często opiera się jedynie na czynniku kompetencji i wiedzy. A przecież powinien być autorytetem prowadzącym ku wolności i mądrości. Nie osiągnie tego, jeśli nie będzie jednocześnie autentycznym autorytetem moralnym. Aby oddziaływać na młodzież, nie musi, a nawet nie powinien wygłaszać pouczeń moralnych. Czyni to poprzez swoją postawę i oddziaływanie. I jeszcze jeden ważny wymóg. Autorytet człowieka nauki i wychowawcy wręcz zakłada możliwość dyskusji i polemiki, tworzenie środowiska wolnej, ale i odpowiedzialnej dyskusji, wspólnego dochodzenia do prawdy. Wynika z tego potrzeba otwartości na ciągły rozwój naukowy i osobowy tego, który rzeczywiście cieszy się takim autorytetem, gotowość ubogacenia się tym, co wnoszą do wspólnego szukania prawdy ci, którzy są dopiero na początku naukowej i życiowej drogi.

W pracy dydaktyczno-wychowawczej istotne miejsce należałoby więc zapewnić zarówno autorytetowi epistemicznemu, jak i deontycznemu. Autorytet epistemiczny przysługuje przecież osobie legitymującej się rozległą i należycie pogłębioną wiedzą w określonej dziedzinie nauki, kultury lub religii. Autorytet deontyczny zaś przysługuje osobie z racji sprawowanej przez nią władzy, co najczęściej jest równoznaczne z pełnieniem jakiejś znaczącej funkcji w świecie nauki czy w wychowaniu18.

Jak widać z powyższych uwag, autentyczny autorytet w nauce i wychowaniu zawsze będzie służbą dobru człowieka. Jan Paweł II w przemówieniu do Papieskiej Akademii Nauk w 1983 roku przytoczył bardzo interesujące słowa św. Bernarda z Clairvaux. Dotyczą one motywacji do uprawiania nauki uczonych średniowiecza:

17 A. Rynio, Autorytet osób znaczących w kształtowaniu osobowości dojrzałej, Ethos 10 (1997), nr 1, s. 128.

la Tamże. s. 75.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Bagrowicz05 114 Rozdział iv. Autorytet w wychowaniu czynić, myśleć i tworzyć bez odniesienia do uzna
Bagrowicz03 112 Rozdział iv. Autorytet w wychowaniu natomiast sądzą, że przekonanie o zaniku autoryt
Bagrowicz13 122 Rozdział iv. Autorytet w wychowaniu poustawia drogowskazy w postaci pewnych uniwersa
Bagrowicz15 12+ Rozdział iv. Autorytet w wychowaniu współczesności, ale także i w tym sensie, że moż
Bagrowicz07 116 itadziat iv. Autorytet w wychowaniu który ma władzę. To autorytet przełożonego. Ten
Bagrowicz09 118 Ro?d7iat iv Autorytet w wychowaniu Pojęcie ethos dla Greków znaczyło budowanie miejs
skanuj0019 (120) Rozdział 3. Żywienie dzieci 45 zwykle już po jednym dniu (do 3 dni) stosowania diet
mas063 bmp Rozdział IV PROBLEMATYKA POMOCY RUSKIEJ DLA KAZIMIERZA Ruskie źródło do sprawy Miecława.
CCF20131018005 94 Rozdział IV. Klasyfikacja gramatyczna leksemów polskich Znacznemu rozszerzeniu w
Rozdział IV SPOŁECZNY KONTEKST WYCHOWANIA 4.1.    Psychiczny rozwój osobniczy a
50903 IMG$28 (3) Przedstawione (w rozdziałach IV, V i VI) formy pracy wychowawczej z uczniami nieprz

więcej podobnych podstron