Bajki rozwijające sprawność językową dzieci4

Bajki rozwijające sprawność językową dzieci4



Komentarz i propozycje ćwiczeń

W tekście występują zdania, których wymawianie jest dobrym ćwiczeniem artykułacyjnym. Proszę pobawić się z dzieckiem w wypowiadanie (poprawne) następujących zdań:

1.    Czy tego deszczu nie jest za dużo?

2.    Inaczej ciężko byłoby wytrzymać w taki dżdżysty dzień.

3    .............przynajmniej żaby cieszą się z deszczu.

4 .............deszcz sprzyja żabom.

5 .............dużo deszczu, a przynajmniej dżdżu i żeby

wszędzie były kałuże.

6.    Drżysz z zimna, bo siedzisz.

7.    Przestraszył się zając i zastrzygł uszami.

8.    Czyżby deszcz przestał padać?

9.    Mokra Łapka otrząsnął się i nastroszył włosy na całym ciele.

10. Zżarłeś bezczelnie biedną żabę.

Proponuję, by po tych ćwiczeniach pobawić się z dzieckiem w wymyślanie podobnych, trudnych do wymówienia, zdań.

Zima

ZIMOWA POBUDKA

Zima przyszła nagle i zmieniła las. Najpierw zaczął wiać silny wiatr i zrobiło się bardzo zimno. Potem napłynęły ciężkie i ciemne chmury, z których sypnął gęsty śnieg.

*

Śnieg padał przez dwa dni i jedną noc. Przestał padać wieczorem drugiego dnia, kiedy cały las był już mocno przysypany. Nie było widać trawy ani mchu, krzaki zrobiły się mniejsze, bo śnieg przykrył je z dołu i z góry. Świerki i sosny pochyliły gałęzie obciążone grubą warstwą białego puchu. Wszędzie było biało i cicho, a nad lasem ukazało się niebieskogranatowe niebo.

Mokra Łapka spał w swojej jaskini. Spała też jego mama, niedźwiedzica Bura. Po lesie chodziły sarny, jelenie i dziki. Sarny podnosiły wysoko nogi, ale czasem zapadały się w śniegu aż po brzuchy. Dziki przedzierały się przez śnieg pochrząkując czasem, nie wiadomo, czy z zadowolenia, czy ze złości.

Zaczął się najtrudniejszy czas dla tych zwierząt, które nie śpią w zimie. To, co jeszcze nadawało się do jedzenia zniknęło pod śnieżnym przykryciem. Sarny obgryzały z kory pnie niektórych drzew i zjadały cienkie gałązki. Dziki ryły w śniegu, szukając miejsc, w których ziemia nie za-

93


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Bajki rozwijające sprawność językową dzieci7 Komentarz i propozycje ćwiczeń Jeśli mama lub tata czy
Bajki rozwijające sprawność językową dzieci9 Komentarz i propozycje ćwiczeń Pytania do bajki. 1. &n
Bajki rozwijające sprawność językową dzieci1 Komentarz do bajki „Spotkanie z wiewiórką” Mokra Łapka
Bajki rozwijające sprawność językową dzieci6 — Oczywiście, brakuje w tym wierszu kilku szczegółów,
Bajki rozwijające sprawność językową dzieci6 w pień sosny. Człowiek kilkakrotnie przykładał maszynę
Bajki rozwijające sprawność językową dzieci2 Spotykałam się wielokrotnie z opiniami nowoczesnych pe
Bajki rozwijające sprawność językową dzieci3 Wsparciem dla mowy wewnętrznej jest przekaz słowny wys
Bajki rozwijające sprawność językową dzieci4 Obliczono liczbę wydarzeń, które dziecko sobie przypom
Bajki rozwijające sprawność językową dzieci5 przekazu, może przekształcać się w magazyn rozmaitych
Bajki rozwijające sprawność językową dzieci7 go dzieciństwa. Gdy był mały lubił zasypiać, trzymając
Bajki rozwijające sprawność językową dzieci8 Nie musiał śpiewać dalej, bo w jednej chwili Ruda Kitk
Bajki rozwijające sprawność językową dzieci9 —    Dobrze, Mokra Łapko — zgodziła się
Bajki rozwijające sprawność językową dzieci0 Ogon naszej Rudej Kitki jest bardziej giętki od witki.
Bajki rozwijające sprawność językową dzieci2 —    Można sfrunąć na ziemię — zapropon
Bajki rozwijające sprawność językową dzieci3 —    Co ty gadasz? — zdziwił się Mokra
Bajki rozwijające sprawność językową dzieci4 —    Kiedy ryczę w lesie, echo powtarza
Bajki rozwijające sprawność językową dzieci5 —    Co mam z nią zrobić? — spytał dzik
Bajki rozwijające sprawność językową dzieci8 —    Pytałeś, co słychać. Mokra Łapko?

więcej podobnych podstron