Bauman o popkulturze3

Bauman o popkulturze3



Bauman o popkulturze

>»a4u^wx«»cuc'Jttwv.>w.--’J avtJM*KK*iaw*

\

*

W prawidłowo działającym społeczeństwie kon-;> sumpcyjnym konsumenci aktywnie szukają sytuacji, w której można by ich uwieść. Życie ich ;dziadków - producentów mierzone było identycznymi obrotami taśmy produkcyjnej. Oni zaś dla odmiany żyją od jednej atrakcji do drugiej, od pokusy do pokusy; zaledwie wywęszą jeden smakołyk, już zaczynają szukać kolejnego; tylko potkną jedną przynętę, już się rozglądają w poszukiwaniu innej - a każda atrakcja, pokusa, smakołyk i przynęta jest nowa, odmienna od znanych do tej pory i bardziej przyciągająca uwagę.

rządzić robotnikami, potrzebuje załogi wdrożonej do przestrzegania dyscypliny i wykonywania poleceń. W prawidłowo działającym społeczeństwie konsumpcyjnym konsumenci aktywnie szukają sytuacji, w której można by ich uwieść. Życie ich dziadków - producentów mierzone było identycznymi obrotami taśmy produkcyjnej. Oni zaś dla odmiany żyją od jednej atrakcji do drugiej, od pokusy do pokusy; zaledwicVywęszą jeden smakołyk, już zaczynają szukać kolejnego; tylko połkną jedną przynętę, już się rozglądają w poszukiwaniu innej - a każda atrakcja, pokusa, smakołyk i przynęta jest nowa, odmienna od znanych do tej pory i bardziej przyciągająca uwagę.

Dla dojrzałych konsumentów z prawdziwego zdarzenia takie zachowanie stanowi przymus, konieczność. Niemniej im samym ten „mus”, zinternalizowany nacisk, niemożność życia w inny sposób, jawi się jako wolna wola. Rynek prawdopodobnie wybrał ich już na konsumentów i odebrał wolność wyboru: nic potrafią lekceważyć jego umizgów. Jednak podczas każdej kolejnej wizyty w centrum handlowym czy usługowym konsumenci maj;} wszelkie powody, by sądzić, że to oni, może nawet wyłącznie oni, tutaj rządzą. To oni wydają sądy, krytykują, dokonują wyboru. W końcu przecież mogą zrezygnować z wyboru każdej możliwości - a jest ich nieskończenie wiele. Z jednym wyjątkiem: nie mogą zrezygnować z wyboru możliwości samego dokonania wyboru; ten wybór jednak nie wydaje się wyborem.

To właśnie konsumenci, ciągle żądni nowych wrażeń i szybko nudzący się każdą atrakcją, oraz świat, który, z punktu widzenia gospodarczego, politycznego, oraz indywidualnie dla każdego człowieka, uległ pod dyktando rynku dóbr konsumpcyjnych wielostronnym przekształceniom i, jak rynek, jest gotów uzależniać od siebie ludzi i zmieniać atrakcje ze stale rosnącą prędkością, przyczyniają się wspólnie do tego, że z prywatnych map świata oraz planów życiowej drogi znikają wszystkie na stale ustawione znaki: czy to ze stali, betonu, czy też ustanowione przez władze. W rzeczywistości podróżowanie jest dla konsumenta o wiele przyjemniejsze niż dotarcie do celu; to ostatnie ma slęchlą woń końca drogi oraz gorzki smak monotonii i stagnacji, które unicestwiłyby wszystko, w czym konsument - konsument idealny - widzi sens życia i dla czego żyje. Używać świata, ciesząc się tym, co ma do zaoferowania, można na wiele sposobów: nie wolno jedynie zakrzyknąć za Faustem Goethego: „Trwaj, chwilo! Jesteś piękna!"

Konsument jest człowiekiem w ruchu i takim musi pozostać.

Źródło

Globalizacja, tłum. Kwa Klekot, IM W, Warszawa 2000, s. 95-101.

Przypisy

I M. Weber. Etyka /imtcslancka a darli ka/ahdiriaa, Test, I.iiblln, |oo.|,

M. C.\ Taylor i 1’s.i SaarI a myt    r- A\cdm l‘lidnsn/diy, l.oiulon. Koili

ledge, b.d., Tdcrolics IJ.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ZSTłu»xcz4PN-L1NE J£31" KK    + yAttjv GIMNAZJALISTO! wybierz oferte Zespotu
IMAG0185 EH! 4 m4X4 f ky - 5    & 0 T ^j I
Bauman o popkulturze1 Baumano popkulturze Gra, w której bierze udział konsument, to nie żądza kup
Bauman o popkulturze2 Bauman o popkulturze by zapominać, a nie by się uczyć nowych rzeczy. Nie da s
Bauman o popkulturze4 Bajunan o popkulturze tf1, i moralnej gospodarności, których gospodarka r
Bauman o popkulturze5 Bauman o popkulturze by takie pragnienie - pożądanie rzeczy jeszcze nieposiad
Bauman o popkulturze6 8aumVi o popkulturzeSt. ogromniezatwardziały opór”. Robotnicy postępowali taU
Bauman o popkulturze7 Bauman o popkulturze to przy zwiększającej się ilości pracy jego „autentyczne
Bauman o popkulturze8 Bauman o popkulturze poza naWias wielu farmerów, a reszcie uniemożliwia produ
Bauman o popkulturze9 Baumanopopkulturze wyboru i konsumpcji. Indywidualność każdego wyboru wzmacni
Bauman o popkulturze0 Bauman o popkulturze WMK&nm vm*. wcwnwwwu*    w***, <*.
Bauman o popkulturze1 I » Bauman o popkulturze czynność bezużyteczną, albo wręcz szkodliwą ze stron
Bauman o popkulturze2 18 Od zdrowiado „sprawności fizycznej" icnt, członków ideałem sprawnoś
Bauman o popkulturze3 Bauman o podkulturze obserwować z zewnątrz, zwerbalizować i zakomunikować). D
Bauman o popkulturze4 Bauman o popkulturze medycyny: wymiernoś‘ć kryteriów oceny stanu zdrowia, a c
Bauman o popkulturze5 34Celebrity < • _ •« •     Męczennicy i bohaterowie zawd
Bauman o popkulturze6 Bjuińtanopopkultuoe niezłonjnych praw historii i nieodwracalnych historycznyc
Bauman o popkulturze7 Bauman o popkulturze Prze/, cale ubiegłe stulecie nasi przodkowie wal-: czyli
Bauman o popkulturze8 Bauman o popkulturze czasie. Wydaje się, że ich marzenia w większości się spe

więcej podobnych podstron