Bauman o popkulturze4

Bauman o popkulturze4



' Bajunan o popkulturze

' tf1,

i moralnej gospodarności, których gospodarka rynkowa nic może i nie chce nam zapewnić. Nie zapominajmy, iż konsumpcjonizm nic jest sytuacją typu „nie ma alternatywy", lecz wyborem (co prawda dokonywanym bardziej z braku kontrpropozycji niż z zamysłem i co prawdą kolektywnie, lecz przez „kolektyw" istniejący tylko w sferze wyobrażeń), i starajmy się, by nasze wybory, obojętnie jakie, były wyborami w pełni świadomymi i przemyślanymi. Zarazem jednak pogódźmy się z faktem, iż w święcie, w jakim żyjemy, pragnienie poźostania.w konsumpcyjnej grze też stanowi swoistą odmianę odwiecznego ludzkiego marzenia o godności. Nie można nikogo winić o to, że pogoń za poczuciem godności odbywa się w takich, a nie innych okolicznościach. Jeżeli można do kogoś mieć o coś pretensję, to tylko o to, że zbyt chętnie liczymy korzyści, jakie stąd wynikają, lecz wolimy nie liczyć strat.

Źródło

O pożytkach z wi/tpliwości. Rozmowy z Zygmuntem Baumanem, tłum. l-lwa Krusińska, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2003, s. 145-147.

Konsumpcja jako powołanie?

Nadzieja na to, że ludzkie potrzeby w pewnym momencie zostali;) w polni zaspokojone i że nie będzie już miejsca na nieszczęście, była zapewne zawsze złudzeniem, lecz w naszych czasach bardziej niż kiedykolwiek wydaje się ona żałośnie naiwna i rażąco nierealistyczna. My - konsumenci, a zarazem dostarczyciele „potrzeb wymagających zaspokojenia" - oczekiwalibyśmy, że ludzkie potrzeby będą nadal niepowstrzymanie rosły, i to szybciej niż możliwości ich zaspokojenia. Gdy tylko uświęcona granica między ..prawdziwymi" czy uprawnionymi potrzebami a potrzebami fałszywymi czy nagannymi, pseudo-potrzebami (to znaczy, potrzebami rzeczy, bez których można by się z powodzeniem obejść, gdyby nie próżność, chorobliwe pożądanie mamony, luksusu i przepychu) zostanie całkiem zatarta. Wszystkie potrzeby, znane nam, teraźniejsze i te przyszłe, jakich nawet nic potrafimy sobie wyobrazić, są autentyczne; te przerastające wyobraźnię w nie mniejszym stopniu niż. te, które aktualnie odczuwa się tak głęboko.

„Potrzeby” rosną, potęgowane przez możliwość konsumpcji. „Potrzeby" to pragnienia pobudzane przez okazje. Samozwańcze zadanie reklamowania polega na informowaniu ewentualnych konsumentów o nowych produktach, których nie mogli zapragnąć wcześniej, gdyż nie mieli pojęcia o ich istnieniu, i teraz też by ich nie pragnęli, gdyby nie zostali skuszeni i uwiedzeni. Większość pieniędzy ładowanych w budżety reklamowe wydaje się na informowanie o produktach obiecujących zaspokojenie potrzeb, których posiadania konsument w innym wypadku nawet by sobie nie uświadamiał. Celem reklamy jest wywołanie nowych pragnień i zmodyfikowanie oraz przekierowanie tych już istniejących; lecz sumarycznym efektem takiego wystawienia na działanie reklamy jest niedopuszczenie,

27


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Bauman o popkulturze1 Baumano popkulturze Gra, w której bierze udział konsument, to nie żądza kup
Bauman o popkulturze2 Bauman o popkulturze by zapominać, a nie by się uczyć nowych rzeczy. Nie da s
Bauman o popkulturze3 Bauman o popkulturze >»a4u^wx«»cuc Jttwv.>w.--’J avtJM*KK*iaw* * W pra
Bauman o popkulturze5 Bauman o popkulturze by takie pragnienie - pożądanie rzeczy jeszcze nieposiad
Bauman o popkulturze6 8aumVi o popkulturzeSt. ogromniezatwardziały opór”. Robotnicy postępowali taU
Bauman o popkulturze7 Bauman o popkulturze to przy zwiększającej się ilości pracy jego „autentyczne
Bauman o popkulturze8 Bauman o popkulturze poza naWias wielu farmerów, a reszcie uniemożliwia produ
Bauman o popkulturze9 Baumanopopkulturze wyboru i konsumpcji. Indywidualność każdego wyboru wzmacni
Bauman o popkulturze0 Bauman o popkulturze WMK&nm vm*. wcwnwwwu*    w***, <*.
Bauman o popkulturze1 I » Bauman o popkulturze czynność bezużyteczną, albo wręcz szkodliwą ze stron
Bauman o popkulturze2 18 Od zdrowiado „sprawności fizycznej" icnt, członków ideałem sprawnoś
Bauman o popkulturze3 Bauman o podkulturze obserwować z zewnątrz, zwerbalizować i zakomunikować). D
Bauman o popkulturze4 Bauman o popkulturze medycyny: wymiernoś‘ć kryteriów oceny stanu zdrowia, a c
Bauman o popkulturze5 34Celebrity < • _ •« •     Męczennicy i bohaterowie zawd
Bauman o popkulturze6 Bjuińtanopopkultuoe niezłonjnych praw historii i nieodwracalnych historycznyc
Bauman o popkulturze7 Bauman o popkulturze Prze/, cale ubiegłe stulecie nasi przodkowie wal-: czyli
Bauman o popkulturze8 Bauman o popkulturze czasie. Wydaje się, że ich marzenia w większości się spe
Bauman o popkulturze9 Bycie ubogim w społeczeństwie.konsumpcyjnym . *;;v •s ,W dpiach swej chwały,
Bauman o popkulturze0 Bauman o popkulturze Mi *£/?* MJJCEttłWttCWW-łU.’.^ W społeczeństwie konsumen

więcej podobnych podstron