Bauman o popkulturze0

Bauman o popkulturze0



Bauman o popkulturze

Mi *£/?* MJJCEttłWttCWW-łU.’.^

W społeczeństwie konsumentów to przede wszystkim niezdolność osoby do bycia kon->. y,sumcntem wiedzie do degradacji społecznej ’•» M „emigracji wewnętrznej". To owa nieodpowied-1 maść,-niezdolność do spełnienia obowiązków koń^hmenta zamienia się w gorycz bycia pozostawionym z tylu, wydziedziczonym lub zde-' gradowanym, odłączonym lub wykluczonym ze społecznego świętowania, do którego inni zostali dopuszczeni.

winy. Ubóstwo oznacza również odcięcie od szans na to, co dane społeczeństwo uznaje za „szczęśliwe życie", niemożność korzystania z tego, „co życie ma do zaoferowania”. Jego rezultatem jest niezadowolenie i gniew, które przeradzają się w różne formy przemocy, samopotępienia.lub obu tych zjawisk.

W społeczeństwie konsumpcyjnym „normalne życie” to życie konsumentów, zaabsorbowanych dokonywaniem wyborów pośród mnogości publicznie oferowanych możliwości przyjemnych wrażeń i wspaniałych doświadczeń. „Szczęśliwe życie" definiuje się jako korzystanie z rozlicznych szans i niepozwalanie, aby choć jedna z nich umknęła, chwytanie okazji, o których wiele się mówi, a zatem które są najbardziej upragnione, i to chwytanie ich nie później niż inni, a najlepiej przed innymi. Podobnie jak w innych typach społeczeństwa, ubodzy w społeczeństwie konsumpcyjnym to ludzie, dla których normalne (a co dopiero szczęśliwe) życie nie jest dostępne. Niemniej jednak w społeczeństwie konsumpcyjnym brak dostępu do szczęśliwego czy tylko normalnego życia oznacza bycie konsumentem z usterką, konsumentem wybrakowanym. 1 lak olo ubodzy w społeczeństwie konsumpcyjnym są określani przez społeczeństwo - i sami określaj;; siebie - przede wszystkim jako konsumenci wadliwi, ułomni, niepełni, innymi słowy: nieodpowiedni.

W społeczeństwie konsumentów to przede wszystkim niezdolność osoby do bycia konsumentem wiedzie do degradacji społecznej i „emigracji wewnętrznej”. To owa nieodpowiedniość, niezdolność do spełnienia obowiązków konsumenta zamienia się w gorycz bycia pozostawionym z tylu, wydziedziczonym lub zdegradowanym, odłączonym lub wykluczonym ze społecznego świętowania, do którego inni zostali dopuszczeni. Pokonanie lej konsumenckiej nieodpo-wiedniości jest często postrzegane jako jedyne remedium - jedyne wyjście z upokarzającej sytuacji.

Źródło

Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, tłum Stanisław Obi rek. Wydawnictwo

WAM, Kraków 2006, s. 7S-78.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Bauman o popkulturze1 Baumano popkulturze Gra, w której bierze udział konsument, to nie żądza kup
Bauman o popkulturze9 Bycie ubogim w społeczeństwie.konsumpcyjnym . *;;v •s ,W dpiach swej chwały,
Bauman o popkulturze Społeczeństwo konsumpcyjne Nasze społeczeństwo jest społeczeństwem konsumpcyjny
Zdjęcie0709 oU 7.4* * MI *....... f M i £ f ‘ A ^ ♦ * * 4 oU (i* * A/oU • luU 1 « K -V /U tC im) JX
Zdjęcie168 o. Hi
Złotowłosa3a l’o r 11 h I /1 * 11111 u /ilnnkl Złotowłosa po< /nł«i mi; senno Wr./lu do sypialni,
spadki h.- £^i£U^ - <£>K&? ĄOoO f Ol- OM; OiĄk Qi ■ O * hi. - Obob1 0^*0+111= ob&
P5250171 Qt>HOtW MA&NŁTyC*WE. ?dt trtMłMlhJfJtJr/Ł*- icwG/BU<t> pufc£U«CUUM <U*t*T£U
Obraz3 2 V = loco *- 9. Oló^Wi^    0yyOłw£>Cii o^j Oj l pó IftapoCnjc£ x j11 s J
dyskretna zestaw02 Dta    uecc    Jdor^ 2ź)3U^Mi£ (^oi x4i X2 )£
f1 mi)f .»■■■*») U    <L»<«> <uUciitu,
18 John 1 12and13 ii£?ć?np£u- (kaxu4& an/Ł i_ę om, ^ iUĘWl V To them He gave the^ight to become
HPIM2675 II pTar cu. uvr ABlBaB»lll -ray- MW# f/orfe t«*VtOu£po - óTOi#V&łu£ _ stuiTc-ż. ota

więcej podobnych podstron