CCF20090514046

CCF20090514046



196 II. Struktura nauki

ma on idealne kształty, ale że da się toczyć, dzięki czemu nadaje się na przykład do gry w bilard lub kręgle.

W każdym razie nie ma żadnych powodów, by uważać, że pojęcia idcalizacyjnc w rodzaju punktu materialnego nie odnoszą się do przedmiotów rzeczywistych. Tym bardziej że odnoszą się do nich lub nie zależnie od kontekstu teoretycznego. Ten sam przedmiot w jednym kontekście może być punktem materialnym, w innym bryłą. Podobnie jak ten sam przedmiot może być w jednym kontekście kulką, w innym koralikiem.

12. Problem redukcji i jedności nauki

ilość nauki ko jedność jej języka


W skład „poglądu otrzymanego” wchodzi między innymi teza o jedności nauki. Dobitnym wyrazem siły przekonania ojej słuszności jest wielotomowe przedsięwzięcie wydawnicze pod nazwą International Encyclopedia of Unified Science pod redakcją Car-napa, Neuratha i Morrisa (1938-1970). Pojęcie jedności nauki jest jednak wieloznaczne. Po pierwsze, można jedność nauki rozumieć jako jedność jej języka. Wyraża się ona w koncepcji redukcji nauk do jednej nauki podstawowej, sformułowanej w On Reduction11Zgodnie z nią, teoria Tt redukuje się do teorii 7'2, jeżeli wszystkie dane obserwacyjne wyjaśnione przez Tt dadzą się wyjaśnić przez 7',. W takim wypadku terminy teoretyczne teorii T, można po prostu wyeliminować na korzyść terminów teoretycznych teorii Tv Takie pojęcie redukcji jest jednak bardzo ubogie w treść. Niezależnie od rozumienia terminu „obserwacyjne” - absolutnego lub względnego - i rozumienia terminu „wyjaśnienie” - klasycznego lub bardziej nowoczesnego - sprowadza relację redukcji do relacji „bycia lepszą teorią od”, a pojęcie jedności nauki do jej postępu.

hiość praw


Bardziej wymagającą koncepcją jedności nauki jest koncepcja jedności praw. Zgodnie z nią, prawa każdej nauki redukują się, albo zostaną zredukowane po dokonaniu odpowiedniego postępu poznawczego, do praw nauki bardziej podstawowej, a w ostateczności do jednej nauki podstawowej, którą jest fundamentalna fizyka. „Rcdu-

77 J. Kcmeny, P. Oppcnhcim, On Reduction, „Philosophical Studies” 1956, nr 7, s. 6-19.

kują się do” znaczy „można wyprowadzić z". Wedle lej koncepcji, N prawa nauk społecznych redukują się do praw psychologii, te do praw fizjologii czy biologii, te do praw fizyki i chemii, a prawa chemii do praw fizyki. Tezę tę nazywano fizykalizmem.

Pt obielił] leditkcjl pomocą pomostu


Żeby jednak można było wyprowadzić prawa sformułowane w języku jednej nauki z praw sformułowanych w języku drugiej nauki, potrzebne są zdania łączące jedne z drugimi. Zupełnie tak samo jak w przypadku rozważanego w rozdziale II, p. 2 problemu redukcji zdań teoretycznych do zdań obserwacyjnych, który usiłowano rozwiązać za pomocą pojęcia reguł korespondencji. W przypadku redukcji nauk Ernest Nagel78 analogiczną rolę powierzył tak zwanym prawom pomostowym (bridge laws). Mają one służyć niejako przekładowi praw języka teorii redukowanej na prawa wyprowadzalne z praw teorii redukującej: prawa teorii redukowanej 7', mają wynikać logicznie z koniunkcji praw teorii redukującej T, i praw pomostowych Br>. Na przykład termodynamika redukuje się do mechaniki statystycznej, gdy przyjąć prawo pomostowe, wedle którego temperatura gazu jest proporcjonalna do średniej energii kinetycznej jego cząsteczek.

Przeciw tej koncepcji wysuwano wiele zastrzeżeń. Po pierwsze, status praw pomostowych jest niejasny. Na przykład gdyby samo prawo współzmienności temperatury i średniej energii kinetycznej cząstek wystarczało do autentycznej redukcji termodynamiki, to za pomocą arbitralnie ustalonych „praw” można byłoby redukować różne teorie do teorii niemających z nimi nic wspólnego. Autentyczna redukcja wymaga wyjaśnienia współzmienności, które najlepiej osiągnąć dzięki identyfikacji temperatury i średniej energii kinetycznej80. Po drugie, teorie różnych dziedzin mogą zakładać odmienne idealizacje i dlatego jest wysoce wątpliwe, czy między prawami dwóch różnych teorii da się ustalić ściśle dedukcyjne związki.

Postulat redukowalności nauk jednak długo wydawał się bardzo atrakcyjną zasadą metodologiczną. W obliczu sukcesów redukcji optyki do teorii elektromagnetycznej i spodziewanej redukcji genetyki Mendla do biochemii oczekiwano, że programy redukcjonistyczne

78    Zob. E. Nagel, Struktura nauki, tłum. J. Giedymin, B. Rassalski, M. Eilstein, Warszawa 1970.

79    Schemat redukcji bardziej szczegółowo omówię w rozdziale III, p. 3.

80    Zob. L. Sklar, Types of Intertheoretic Reduction, „The British Journal for the Philosophy of Science" 1967, nr 18: R. Causcy, Unity of Science, Dordrecht 1977.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Grobler5 196 ma on idealne kształty, ale że da się toczyć, dzięki cze na przykład do gry w bilard l
CCF20090514035 174 II. Struktura nauki spełnione) ceteris paribus. Głosiła bowiem, że na ramię pros
CCF20090514040 184 II. Struktura nauki Jeżeli eksperyment ma być sprawdzianem teorii, to naturalną
CCF20090514019 142 II. Struktura nauki nic nic znaczy, dopóki jego symbolom nie zostanie nadana tak
CCF20090514020 144 II. Struktura nauki W związku z tym powyższa koncepcja teorii naukowej jest zdez
CCF20090514021 146 II. Struktura nauki i a * 1, z liczby dodatniej b nazywa się liczba c taka, że a
CCF20090514022 148 II. Struktura nauki w ten sposób błędne: ustalają one znaczenie danego terminu n
CCF20090514023 150 II. Struktura nauki yteczność redukcji terminów cznych za q
CCF20090514024 152 II. Struktura nauki lyzowanie    Wyraźnie to widać, jeżeli wziąć
CCF20090514025 154 II. Struktura nauki temperatura powietrza między godziną 8.00 a 12.00 wzrosła ta
CCF20090514026 156 II. Struktura nauki wagi skręceń i „zważenia” Ziemi”1. Z punktu widzenia operacj
CCF20090514027 158 II. Struktura nauki O = „rozpuszcza się”, R = „rozpuszczalny”. Wówczas powyższe
CCF20090514029 162 II. Struktura nauki dziedziny przedmiotowej. Pewne elementy dziedziny mogą wykaz
CCF20090514030 164 II. Struktura nauki szczegółowej zasadzie znalazłaby się tylko jedna partia, ewe
CCF20090514031 166 II. Struktura nauki Lewisa semantyka możliwych matów i
CCF20090514032 168 II. Struktura nauki Najpierw zajmę się innym problemem, który wyszedł na jaw prz
CCF20090514033 170 II. Struktura nauki nienia choćby zmiany odległości spadającego ciała od środka
CCF20090514034 172 II. Struktura nauki wietrzą zmienia się również w sposób prawopodobny. Natomiast
CCF20090514036 176 II. Struktura nauki mapa terenu. Reprezentacja może być mniej lub bardziej dosło

więcej podobnych podstron