diagnoza15

diagnoza15



46 Rozdział III

kład: Ten dokq ma dobry wench. Ma to swoje uzasadnienie z dwóch względów.

Po pierwsze stanowi przejrzysty materiał do podsumowania i opisania błędów. Po drugie nie zamazuje rękopisu, który jest podstawa oceny poziomu graficznego pisma. Przykłady identyfikacji użytej w odniesieniu do pisemnej próby z trzech form: przepisywania, pisania ze słuchu i pisania z pamięci, zawiera aneks nr 7.

Interpretacja zaś dotyczy opisu udziału określonych funkcji percep-cyjno-motoiycznych w powstawaniu danej trudności. Poniżej dokonujemy charakterystyki tych trudności w zależności od rodzaju popełnionego błędu. Jednak mogą tu występować różne możliwości. Wyboru interpretacji należy dokonać, o ile jest możliwe, poprzez konfrontację ze strategią realizacji formy stosowaną przez dziecko na podstawie protokołu obserwacji pisemnych prób. Jeśli zaś mimo analizy nie mamy jeszcze pewności, co do podłoża trudności, wówczas odnotowujemy wszystkie możliwe warianty wyjaśnień. Zestawienie ich z wynikami specjalistycznych badań psychologicznych podczas stawiania diagnozy prognostycznej zwiększy prawdopodobieństwo precyzyjniejszego określenia przyczyny.

Podczas wykonywania prób pisania dzieci mogą popełniać następujące błędy:

1.    Mylenie liter o podobnym kształcie (a -ą-o-e-ę-c-ć, m- ri

-    ń- r, sz-cz- rz, dz- dź- eh, i-l h-k, l-t-t D- P- B) itp. Błędy te mogą wynikać z obniżonego rozwoju percepcji kształtów bądź z trudności w zapamiętaniu kształtu litery (pamięć wzrokowa) co prowadzi do braku automatyzacji skojarzeń: głoska - litera.

2.    Mylenie liter o podobnym kształcie, a różniących się położeniem w stosunku do osi poziomej i pionowej (rotacje) [n- u, m- w, p- g- d

-    b). Błędy te wskazywać mogą na zaburzenie kierunkowego aspektu percepcji wzrokowej lub wynikać z trudności w utrwaleniu znaków graficznych odpowiadaj ących im głosek (pamięć wzrokowa).

3.    Mylenie liter, których odpowiedniki dźwiękowe (głoski) stanowią podobieństwo brzmieniowe. Dotyczy to głosek stanowiących opozycje fonetyczne. Najczęściej występują trudności w różnicowaniu głosek z opozycji: dźwięczna - bezdźwięczna [b - p, d - t k- g, w -/, z - s, ź-ś, ż - sz, dz - c, dż - cz, dź - ć). Rzadziej dotyczą różnicowania niektórych członów opozycji miejsce artykulacji, jak: s - sz - ś, z-ż(rz) - ź, c - cz - ć, dz - dż - dź). Jeszcze rzadziej trudności dotyczą różnicowania niektórych członów opozycji stopnia zbliżenia narządów mowy, zwłaszcza (s - c, sz - cz, ś- ć, ż - dz, ź(rz) - dĄdrz), t- c, ź - dź) oraz opozycji ustna - nosowa (o - ą, e - ę, b - m, d - ri). Tego typu błędy mogą świadczyć o zaburzeniu słuchu fonematycznego. Według Ireny Sty czek (1981, s. 232), jeśli głoski są mylone w mowie i piśmie,


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Lalek2 46 Rozdział III danego PUBP wraz z przydzielonym do pomocy funkcjonariuszem z WUBP. Raporty
diagnoza3 34 Rozdział III G. Krasowicz 1991). W procesie czytania za podstawowa sprawność poznawcza
diagnoza11 42 Rozdział III wał i uświadomił. Można zatem powiedzieć, że na podstawie analizy tylko t
diagnoza17 48 Rozdział III 8.    Zamiana wyrazu na bliskoznaczny może świadczyć o
diagnoza19 50 Rozdział III -    utrzymanie pisma w liniaturze, -    ro
diagnoza5 36 Rozdział III Zatem każdy wyraz poprawnie odczytany mimo stosowania wielu technik podkre
diagnoza7 38 Rozdział III Według A. Jorma (cyt. za: G. Krasowicz 1991) istnieją dwa mechanizmy docie
diagnoza9 40 Rozdział III j, k, l, ł m, ru ń, o, ó, p, r, s, ś, t, u, w, y, z, ż, ź), 13 dwuznaków (
Obraz9 1SS    Rozdział III. Wzlot i upadek Bohatera Polaków Wygląda więc na to, że d
68 69 68 ROZDZIAŁ III (...) Trzeba wyraźnie powiedzieć, że - czy nam się to podoba, czy nie - media
81732 ScannedImage 98 102 Rozdział III. Totemiczna struktura społeczna Przy bliższym zbadaniu są to
UBIORY PROFESORÓW I UCZNIÓW. jest okrągła. Ma to swoje symboliczne znaczenie. Kwadrat przypomina
0929DRUK00001754 142 ROZDZIAŁ III, UST. 33 a więc cos a2 ma ten sam znak, co - sin (<Ł + 5); wyn
DSCN8522 174    Rozdział III Wzlot i upadek Bohatera Polafcaw Ten niebiański pokój ma
Habermas05 106 Rozdział III procesie stanowienia prawa; ten zaś powołuje się na zasadę suwerenności
Zdjęcie3936 Rozdział 4Oblicza dysleksji rozwojowej Rozdział ten właściwie niesie ze sobą pytanie o t
Obraz0 I 120 Rozdział III. Wzlot i upadek Bohatera Polaków figurą Cierpiącego Sprawiedliwego. Ten m

więcej podobnych podstron