DSC03033

DSC03033



ĆWICZENIE 8

WYZNACZANIE PRĘDKOŚCI DŹWIĘKU W POWIETRZU.

A. Przebieg doświadczenia.

1.    Zapoźnaćśię z układem pomiarowym.

2.    Ustawić Uok w Skrajnym lewym położeniu, jak najbliżej głośnika.

3.    Włączyć gcoótfjtoę lali dźwiękowej.

4.    i’sławić częstótłłwcpć generowanego dźwięku na dowolną wartość w granicach od 700 do

|

5.    Zapiec na kontrolce cZęstotliWOw sygnału z generatora oraz dokładność przyrządu.

o. Przesuwając powoli tłok vy prawą stronę znaleźć położenie odpowiadające pierwszemu maksimum, rezonansowemu dla fali stojącej wytworzonej w rurze z powietrzem. Przy maksymalnym należeniu dźwięku zmierzyć długość d słupa powietrza. Powtórzyć doSwfofettmie 5 razy. Wyniki wpisywać na kontrolkę do tabeli l.

7.    Przesuwając dalej tłok w prawo znaleźć drugie maksimum rezonansowe. Zmierzyć długość • d słupa powietrza odpowiadającego tej sytuacji. Powtórzyć pomiar 5 razy. Wyniki

wpisywać na kontrolkę do tabeli I.

8.    Ustawić no generatorze dowolną częstotliwość w granicach od 900 do 1000 Hz. Wpisać ją wraz z dokładnością na kontrolce do tabeli II.

9.    D& nowej częstotliwości sygnału powtórzyć pomiary jak w punkcie 6. wpisując wyniki do ^tabeli 0.

10.    Przesuwając dalej tłok w prawo znaleźć trzecie maksimum rezonansowe. Zmierzyć długość d słupa powietrza odpowiadającego tej sytuacji. Powtórzyć pomiar 5 razy. Wyniki wpisywać na kontrolkę do tabeli II.

11.    Wyłączyć generator.

12.    Zapoznać się z instrukcją obsługi miernika poziomu dźwięku.

13.    Sprawdzić prawo Webera-Fechnera. W tym celu osoba trzymająca miernik staje na pracowni w miejscu o dużym natężeniu dźwięku (np. w sali). Druga osoba z pary stojąc w odległości około 2 metrów odczytuje wskazanie miernika dla tła (poziom natężenia dźwięku Lt), czyli w chwili, kiedy partner nic nie mówi.

14.    Następnie osoba trzymająca miernik mówi do mikrofonu szeptem dowolne słowo. Osoba słuchająca patrzy na miernik i obserwuje wskazania. Osoba mówiąca wypowiada dane słowo głośniej do momentu aż partner je rozróżni. Osoba słuchająca notuje wskazanie miernika w chwili, kiedy rozróżniła wypowiadane słowo spośród tła (poziom natężenia dźwięku L*).

15.    To samo doświadczenie powtórzyć w miejscu, w którym poziom hałasu otoczenia jest niewielki (np. na korytarzu).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC03035 ĆWICZENIE 8 WYZNACZANIE PRĘDKOŚCI DŹWIĘKI W POWIETRZE.A. Pm doś >via(k zenia. 1.
Ćwiczenie 6Wyznaczanie prędkości dźwięku w powietrzu metodą fali stojącej 6.1. Wstęp teoretyczny W
ĆWICZENIA LABORATORYJNE Z FIZYKI Ćwiczenie 6 Wyznaczanie prędkości dźwięku w powietrzu metodą fali
cwiczenie) (1) Ćwiczenie 291Wyznaczanie prędkości dźwięku w powietrzu 1. Wprowadzenie 1.1. Fale mech
skanuj0160 i l Ćwiczenie 29*Wyznaczanie prędkości dźwięku w powietrzu I. Wprowadzenie 1.1. Fale
skanuj0011 (247) 67 Ćwiczenie 6 Rys. 6.1. Schemat układu do pomiaru prędkości dźwięku w powietrzu Zn
skanuj0160 ł Ćwiczenie 29*Wyznaczanie prędkości dźwięku w powietrzu I. Wprowadzenie 1.1. Fale mechan
Badanie drgań poprzecznych pręta. Wyznaczanie prędkości dźwięku w powietrzu. Ciepło: Badanie
fiz (22) 12. POMIAR PRĘDKOŚCI DŹWIĘKU W POWIETRZU JAKO FUNKCJI TEMPERATURY Równanie fali akustycznej

więcej podobnych podstron