DSCF6770

DSCF6770



370 Osiemnastowieczny klasycyzm

tym z Select Architecłure (1755) Roberta Morrisa, z fasadą zaadaptowaną z kolei z Quattro Libri Palladia. Był on pomyślany jako skromna wersja francuskiego pawilon. Jednakże w latach 1793-1809 Jefferson powiększył go i przekształcił w rozbudowaną willę z ośmiobocznym nakrytym kopulą centrum i niskimi skrzydłami. Jest on subtelnie powiązany z otoczeniem. Wytworne budynki gospodarcze, tworzące układ w kształcie litery „U", nie zostały usytuowane przed domem, jak u Palladia, lecz z tyłu, wokół ogrodu. Długie i niskie skrzydła gospodarcze, zakończone pawilonami mieszczącymi kancelarię prawniczą Jeffersona i biuro majątku, są tak wpasowane w zbocze wzgórza, by nie zakłócać widoku. Połączenie z domem uzyskały dzięki częściowo zagłębionym w ziemi przejściom przypominającym kryptoportyki takich rzymskich budowli, jak willa Hadriana w Tivoli i Villa Laurentin Pliniusza.

Przebudowa Monticello, ukończona w okresie sprawowania przez Jeffersona urzędu prezydenta Stanów Zjednoczonych (1801-1809), nadała mu charakter jednokondygnacyjnej budowli przypominającej wille starożytnego Rzy-501, 502 Po prawej i niżej. Thomas Jefferson: dom własny Monticello pod Charlottesville (od 1771, przekształcony 1793-1809) - plan i fasada ogrodowa mu lub współczesne antykizujące domy, takie jak Hotel de Salm (1783) w Paryżu Pierre'a Rousseau, w którym Jefferson - według jego własnych słów - „gwałtownie się zadurzył". Rozplanowanie wnętrza willi Jeffersona - z wyraźnym rozdzieleniem pomieszczeń ogólnodostępnych i prywatnych, wywodzącym się ze współczesnego Paryża - było asymetryczne i zawiłe. Niezwykły ciąg pokoi w kształcie


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSCF6738 326 Osiemnastowieczny klasycyzm wnętrza na parterze Sprowadził przy tym portyk do poziomu p
DSCF6763 354 Osiemnastowieczny klasycyzm syczne skłonności Milizii wywodziły się od rewolucyjnego we
DSCF6726 314 Osiemnastowieczny klasycyzm Między rokiem około 1748 a rokiem śmierci (1778) Pira-nesi
DSCF6732 320 Osiemnastowieczny klasycyzmRobert Adam Jednym z najbardziej udanych przykładów zastosow
DSCF6734 3 23 Osiemnastowieczny klasycyzm ti: pian Syon House (przekształcony • „paiejęmości w wiek
DSCF6742 330 Osiemnastowieczny klasycyzm 453 John Soane: plan parterów domów przy Lincoln s Inn Fiel
DSCF6744 jja Osiemnastowieczny klasycyzm w Bath, Buxton, Londynie, Hastings, Brighton i - przede wsz
DSCF6752 340 Osiemnastowieczny klasycyzm 464 William Cham bers: projekt mauzoleum księcia Walii jako
DSCF6754 342 Osiemnastowieczny klasycyzm Bordeaux mogli tu przechadzać się po wnętrzach o świet-iośc
DSCF6731 Osiemnastowieczny klasycyzm 319 wał, zbierał książki i dzieła sztuki oraz polepszał metody
DSCF6727 Osiemnastowieczny klasycyzm 315 myślenia ze zrozumieniem o kulturach innych niż własna i do
DSCF6728 3 i 6 Osiemnastowieczny klasycyzm dzić budowle w historycznym kontekście. Istotnie, zapewne
DSCF6737 Osiemnastowieczny klasycyzm 325Chambers i Wyatt Na tle pełnych fantazji i błyskotliwości dz
DSCF6741 Osiemnastowieczny klasycyzm 329 sokości i tak słabej konstrukcji, że zawaliła się w 1825 ro
DSCF6745 Osiemnastowieczny klasycyzm 333 względem funkcji stanowi on odejście od barokowej etykiety
DSCF6751 H [HEmwh ■mi iim .mm wn »• 1 ■■ ■    ■ Osiemnastowieczny klasycyzm 339 W
DSCF6757 Osiemnastowieczny klasycyzm 347 tektów pod trzema istotnymi względami: nie urodził się w Pa
DSCF6767 3 $8 Osiemnastowieczny klasycyzm ma i iiria w podniosły ton i konstrukcyjną doskonałość pod
DSCF6769 Osiemnastowieczny klasycyzm 369 wal się tu na dziele Palladia - Villa Pisani w Montagnana.

więcej podobnych podstron