DSCF7115

DSCF7115



ROZDZIAŁ 8__

serce Cnie tylko rozum), zdobywamy ugruntowane poczucie sensu życia. On nam rozświetla świat, otwiera na to, co Boskie.

Tęsknota za mądrym dziadkiem, spokojem i bezpieczeństwem Chociaż archetyp ten ujawnia się zwykle w życiu człowieka dojrzałego, to dzieci, które ze swej natury są bliżej nieświadomości zbiorowej, a więc tętna tajemnicy, podobnie jak dorośli pragną kontaktu ze Starym Mędr-cem. Obraz św. Mikołaja, przez który przemawia Stary Mędrzec, daje poczucie bezpieczeństwa, ponieważ on wszystko wie, a więc jest w tej dziedzinie autorytetem. Kiedyś (a w niektórych rodzinach do dziś) tym archetypowym przejawem Starego Mędrca był dla dzieci dziadek. Dlatego też dzieci w swojej miłości do św. Mikołaja wyrażają tęsknotę, pragnienie dziadka, a więc spokoju, bezpieczeństwa, które wypływają z mądrości.

Dreszczyk grozy i przejmujący zachwyt

Niektórzy uważają, że opowiadanie o Mikołaju i wiara w niego napawają dzieci strachem. „Strach jest potrzebny. Tajemnica z jednej strony zachwyca, zaspokaja dziecięcą potrzebę przeżycia cudowności, z drugiej zaś przeszywa dreszczem grozy. Jedno bez drugiego nie istnieje. Dreszczyk grozy wzbudzają przecież wszystkie baśnie, a nawet słowa modlitwy szeptane przez małe dziecko, które jeszcze nie rozumie, co mówi. Te tajemnicze dla dziecka słowa wywołują w nim zachwyt i grozę; wnoszą w jego życie tę tajemnicę, która jest istotą życia".

Czym innym jest przerażenie, które niosą ze sobą np. współczesne filmy, książki dla dzieci, gry komputerowe itd. Tu jest tylko groza, z którą dziecko pozostaje samotne. Natomiast w postaci św. Mikołaja czy w baśniach groza ma swój odpowiednik w fascynacji, ich przesłanie zaś głosi, że spełni się sprawiedliwość, że poszkodowany będzie nagrodzony, czyli że będzie jakaś gratyfikacja dla świata dobra.

Tajemnicatu leży sens istnienia

„Życie jest tajemnicą. Właściwie wszystko zaczęło się od tajemnicy. W niej jest istota sensów”.

Dlatego o Mikołaju powinno się opowiadać w aspekcie tajemnicy. Rodzice mogą stworzyć wokół tej postaci aurę tajemniczości: św. Mikołaj przybywa skądś, na mało znanym zwierzęciu (reniferze), posiada worek, w którym jest coś, o czym nie wiemy. Te dary to nie tylko Barbie, komputer, ale coś, co wpływa na dziecko, na jego zdrowie, wyobraźnię, poczucie twórczości w świecie. Uzasadnione są spostrzeżenia starszych dzieci, które uważają, że prawdziwy św. Mikołaj jest niewidzialny, gdyż to, co tajemnicze, jest niewidzialne.

Dorosłość: to znaczy zapomnieć?

W naszym społeczeństwie moment, w którym dziecko przestaje wierzyć w św. Mikołaja, oznacza jego dorosłość. Dorosłość zaś to racjonalizm, który sprawia, że Mikołaj przestaje być święty. Nadal—z aprobatą wszystkich ■— przynosi podarki, ale nie ma już charakteru świętej osoby.

Moment, w którym dziecko zaczyna podejrzewać, że pod postacią Mikołaja ukrywają się zwyczajni ludzie, często członkowie najbliższej rodziny, bywa trudny zarówno dla dzieci, jak i rodziców. JDla dziecka jest to jakby urwanie dzieciństwa”. Jak się wtedy zachować?—pytają rodzice. — Jak obronić swój autorytet, co powiedzieć?

Przede wszystkim nie pozostawiać dziecka samego z tym problemem. W życiu jest tak, że pewne wartości tracą swoją aktualność, a to, co było wzniosłe i poetyckie, okazuje się prozą. Taki moment, w którym okazuje się, że św. Mikołaj to tata, a jego broda jest z waty, dziecko może silnie przeżyć. To tak jak z baśniami — następuje taka chwila, że dziecko dostrzega w nich tylko iluzję, bezwartościową dla jego obecnego życia.

Od dorosłych zależy, czy dziecko w cudowności, Fantazji, świętości dostrzeże głębsze wartości, ukryte za zasłoną tajemnicy. A może się prze-

127


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG39 (3) to mowa silnie związana z kontekstem, z działaniem. Dziecko przyswaja nie tylko słowa, zd
Rozdział 22.1 Istota problemu Ważne pojęcie : ugruntowanie (ang. „grounding” bywa też tłumaczone na
Rozdział 5 dyplomantów nie tylko do rozwiązania zadanego problemu, lecz również do refleksji nad
WAL jpeg . Serce kochać każe, ..rozum mu odmawia> Proszę mi powiedzieć, ..czyja większa
DSCF7106 ROZDZIAŁ 72. Głos antropologa kultury Współczesne obyczaje związane z kultem św. Mikołaja,
DSCF7107 ROZDZIAŁ 7 w renifery (nota bene — uważa się, że ten rys charakteryzujący współczesnego Mik
DSCF7108 ROZDZIAŁ 7/1 _ ._ staci. Tym dziwniejszy wydaje się fakt, że te same tendencje doprowadziły
DSCF7110 ROZDZIAŁ 7 Triumf rodzica zfałszywą brodą dobrodusznego starca Jakie są związki pomiędzy po
DSCF7111 ROZDZIAŁ 7Podsumowanie W świetle rozważań Lćvi-Straussa tradycja św. Mikołaja nawiązuje do
DSCF7112 r ROZDZIAŁ 8    ___ jednostkowe przyjmują formę obrazów i postaci, np. wyobr
DSCF7113 ROZDZIAŁ 8 sic. Aby przywrócić jedność i poczuć się bezpiecznie w oddzielonym od siebie świ
DSCF7114 ROZDZIAŁ 82. Zagubione misterium Gdzie na tej drodze do najwyższej mądrości, do sacrum, zna
DSCF7116 ROZDZIAŁ 8 kona, że jak mówi piosenka, choć „woda życia nie istnieje, ale warto po nią iść
DSCF7117 ROZDZIAŁ 8 Do ut des W tym aspekcie mieści się też sprawa ofiary, którą składamy św. Mikoła
Obsługa i naprawa Audi (43) 2. SILNIKI BENZYNOWE Rys. 2.29. W ROZDZIELACZU PALIWA ODŁĄCZYĆ TYLKO PRZ
Mój kumpel skopiował rozdział z jakiejś stronki tylko zapomniał usunąć zdania
136 137 116 ROZDZIAI jest nie tylko ustrojem, także stanem społeczeństwa cych więzi

więcej podobnych podstron