DSCN0508

DSCN0508



2. Geometria i kinematyka ewolwentowych przekładni walcowych

dość istotna jest w obliczeniach znajomość granicznej, ze względu na podcięcie, wartości współczynnika przesunięcia zarysu zębów. Można ją wyznaczyć na podstawie rys. 2.22. Przedstawiono na nim graniczne położenie zębatki względem koła.


Rys. 2.22. Położenie narzędzia-zębatki graniczne ze względu na podcięcie

Istotna tutaj linia wierzchołka narzędzia, tj. linia przechodząca przez punkt końcowy K prostoliniowego zarysu zęba narzędzia, przechodzi przez punkt styczności Unii przyporu zazębienia obróbczego z okręgiem zasadniczym nacinanego koła. Każde dalsze przesunięcie narzędzia w kierunku do środka koła spowoduje podcięcie zęba. W stanie granicznym zgodnie z rys. 2.22 zachodzi zależność:

r, —(h*—Xir)mn = rbl cos a = r, cos2 a,    (2.22)

a stąd

jcI<r = h2 —-^-sin2a.    (2.23)

W nowoczesnych przekładniach wyjątkowo tylko stosuje się koła niekorygowa-ne. Konstruktor nie powinien rezygnować z możliwości, którą stwarza korekcja, i koła niekorygowane stosować tylko w uzasadnionych przypadkach. Dzięki korekcji bowiem można uzyskać korzystniejsze ze względów wytrzymałościowych kształty zębów, np. korekcja dodatnia uzębienia zewnętrznego powoduje zwiększenie grubości stopy zęba, z czym wiąże się zmniejszenie natężeń gnących w podstawie zęba lub możliwość dopuszczenia większych obciążeń. Przy korekcji dodatniej korzystna jest też, ze względu na naprężenia stykowe, krzywizna zębów, gdyż wraz ze wzrostem współczynnika przesunięcia x zarys zęba zewnętrznego utworzony jest przez odcinek ewolwenty bardziej oddalony od koła zasadniczego, a więc o coraz mniejszej krzywiźnie. Korekcja dodatnia pociąga za sobą także pewne ujemne skutki, jak zwiększenie poślizgu, czy wzrost wartości tocznego kąta przyporu, wywołującego wzrost siły międzyzębnej. Nie mogą one jednak przesłaniać wyraźnych korzyści wytrzymałościowych. Zastosowanie korekcji powodujące zmianę grubości zębów pociąga za sobą konieczność zmiany odległości osi aw w stosunku do odległości podstawowej a = r, +r2. Zależność odległości osi aw od sumy przesunięć x, +x2 można wykorzystać w sytuacji, gdy projektuje się przekładnię o

zadanej odległości osi. W uzębieniu wewnętrznym także celowe jest stosowanie korekcji ze względów wytrzymałościowych i konstrukcyjnych (odległość osi), jednak główny cel jej stosowania to uniknięcie zakłóceń interferencyjnych w zazębieniu (pkt 2.1.14). Zasygnalizowane powyżej zagadnienia związane z korekcją zazębienia i doborem najkorzystniejszych wartości współczynników przesunięcia zarysu omówiono szerzej w dalszych rozdziałach.

2.1.7. Grubość zęba

Nominalna grubość zęba niekorygowanego, mierzona na okręgu podziałowym, równa się połowie podziałki i jest równa szerokości wrębu międzyzębnego:

s


(124)

Grubość zęba korygowanego na okręgu podziałowym można wyznaczyć na podstawie rys. 2.23. W przedstawionym przypadku współczynnik korekcji zęba jest

Rys. 2.23. Schemat do wyznaczania grubości zęba o przesuniętym zarysie


dodatni i wynosi x. W związku z tym linia podziałowa narzędzia-zębatki (zarysu odniesienia) odsunięta jest od linii tocznej o wartość X - xma. Szerokość wrębu narzędzia-zębatki mierzona na linii tocznej (docinek AB) jest wówczas większa niż na linii podziałowej narzędzia-zębatki (docinek DE) o dwie wartości odcinka AF Długość odcinka AF oblicza się z trójkąta AFD. Wynosi ona

AF = DF lg oc = xmatga.    (2.25)

Szerokość wrębu na linii tocznej wynosi więc

AB = e0 = DF + 2AF =


+ 2xmn tga.


(126)


2


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSCN0503 2. Geometria i kinematyka ewolwentowych przekładni walcowych ■sina Dla zalecanej wartości l
DSCN0510 I &    i Geometria i kinematyka ewolwentowych przekładni walcowych Wynik
DSCN0526 88 2. Geometria i kinematyka ewolwentowych przekładni walcowych Prędkość poślizgu zmienia s
DSCN0501 .w 2. Geometria i kinematyka ewolwcntowych przekładni walcowych Zarys zęba jesi symetryczny
DSCN0502 2. Geometria i kinematyka cwolwcntowych przekładni walcowych Rys. 24. Frezowanie kształtowe
DSCN0514 2. Geometria i kinematyka ęwolwcniowych przekładni walcowych 64 Po wstawieniu odpowiednich
DSCN0504 44 2 Geometria i kinematyka cwolwcnlowych przekładni walcowych 44 2 Geometria i kinematyka
DSCN0509 I 54_2. Geometria i kinematyka cwolwcntowych przekładni walcowych Ze względu na to, że lini
DSCN0513 62_2. Geometria i kinematyka cwolwcntowych przekładni walcowych_ wzorów (rys. 2.33): c, = «
DSCN0515 66 2. Geometria i kinematyka cwolwenlowych przekładni walcowych wzajemnie położone, aby okr
DSCN0516 I 68_2. Geometria i kinematyka cwplwcntowych przekładni walcowych Kolejny warunek nieinierf
DSCN0519 74 2. Geometria i kinematyka cwolwcntówych przekładni walcowych Stąd =
DSCN0522 i i 80 2 Geometria i kinematyka cwolwcntowych przekładni walcowych Rys. 153. Długości linii
DSCN0524 85 84 2. Geometria i kinematyka cwolwcntowych przekładni walcowych 2.3. Kinematyka przekład
DSCN0520 2. Geometria i kinematyka cwoiwenipmych pfzeklaJm walw*>e>> 12.71) Uwzględniając
Slajd42 42 Geometria i kinematyka zazębienia ewolwentowego Rysunek 20. Graficzny i analityczny sposó
10085 Przekładnie zębate - geometria tworzenie ewołwenty ó) Ai inabmia
DSCN0525 2. (IwnKlna 8t« kincinulykii cwolwcnłowych przekładni walcowych Rys 2.58. Zmiana prędk

więcej podobnych podstron