DSCN0522

DSCN0522



i

i

80


2 Geometria i kinematyka cwolwcntowych przekładni walcowych

Rys. 153. Długości linii styku zębów w zazębieniu skośnym


odcinek Ponieważ jednak dochodzi jeszcze odcinek l3 zwiększający swą długość t wraz z obrotem kół, całkowita długość linii styku będzie się zwiększać. Przesuwa-< jąc w wyobraźni w dalszym ciągu linie styku zauważymy, że po pewnym czasie całkowita długość linii styku zębów będzie się zmniejszać, aż znowu osiągnie swą : minimalną wartość.


Łatwo też można sobie wyobrazić, że w sytuacji gdy szerokość zazębienia , wynosi

LI    P*

"    Ig A

lub wielokrotność tej wartości, a więc gdy =» 1,2, 3,... (liczba całkowita), sumaryczna długość linii styku nie będzie się zmieniać. Podobna sytuacja zaistniej je, gdy t, - 1.

W idealnym zazębieniu kół o zębach śrubowych obciążenie rozkłada się na poszczególne zęby proporcjonalnie do długości linii styku i,, i l3. Nacisk

jednostkowy na zęby zmniejsza się oczywiście wraz ze wzrostem sumarycznej długości linii styku lt. W obliczeniach wytrzymałościowych istotna jest znajomość minimalnej wartości /Ł.Przy nt + nf> 1 można ją wyznaczyć z wzoru:

(2.S6)


.    ( .    (1 — «,).(! -/T),) 1    hwc,

miR~ cos fi, [    c,Cg J COS& *’

a przy n, + n# < I z wzoru:

I


min


cos fi, \ Cl c0 /


(187)


gdzie n, i iig s«\ częściami ułamkowymi wartości wskaźników zazębienia c2 i ct (np. dla e, = 1,47 będzie na = 0.47).

Korzystny dla pracy przekładni jest przypadek, gdy U = const. wtedy bowiem jednostkowe obciążenie na długości linii styku zębów jest też stale (przy stałej sile obwodowej na kole), a tym samym zmniejszają się głośność przekładni i obciążenia dynamiczne.

2.16. Wielkości pomiarowe

Podobnie jak w kołach o zębach prostych, sprawdzenia grubości zębów śrubowych można dokonać m.in. metodą pomiaru wzdłuż wspólnej normalnej W (rys. 2.54). W płaszczyźnie czołowej długość odcinka IV) oblicza się tak jak dla zębów prostych (pkt 2.1.8):

W, = »i,cos<x, [(zw-0,5)Jt + 2x,tga, + r inva,].    (188)

przy czym liczbę zębów objętych pomiarem zw określa się za pomocą wykresu z rys. 2.28, przyjmując do jej określenia zastępczą liczbę zębów [wzór (2.75)]. Na podstawie rys. 2.54 można napisać zależność między W a IV) w postaci:

W= Wt cos    (2.89)


Rys. 2.54. Wyznaczanie długości pomiarowej IV'wzdłuż wspólnej normalnej zębów skośnych

* - WickUJKW lębaK


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSCN0502 2. Geometria i kinematyka cwolwcntowych przekładni walcowych Rys. 24. Frezowanie kształtowe
DSCN0513 62_2. Geometria i kinematyka cwolwcntowych przekładni walcowych_ wzorów (rys. 2.33): c, = «
DSCN0504 44 2 Geometria i kinematyka cwolwcnlowych przekładni walcowych 44 2 Geometria i kinematyka
DSCN0509 I 54_2. Geometria i kinematyka cwolwcntowych przekładni walcowych Ze względu na to, że lini
DSCN0519 74 2. Geometria i kinematyka cwolwcntówych przekładni walcowych Stąd =
DSCN0524 85 84 2. Geometria i kinematyka cwolwcntowych przekładni walcowych 2.3. Kinematyka przekład
DSCN0515 66 2. Geometria i kinematyka cwolwenlowych przekładni walcowych wzajemnie położone, aby okr
DSCN0516 I 68_2. Geometria i kinematyka cwplwcntowych przekładni walcowych Kolejny warunek nieinierf
DSCN0525 2. (IwnKlna 8t« kincinulykii cwolwcnłowych przekładni walcowych Rys 2.58. Zmiana prędk
DSCN0526 88 2. Geometria i kinematyka ewolwentowych przekładni walcowych Prędkość poślizgu zmienia s
DSCN0501 .w 2. Geometria i kinematyka ewolwcntowych przekładni walcowych Zarys zęba jesi symetryczny
DSCN0503 2. Geometria i kinematyka ewolwentowych przekładni walcowych ■sina Dla zalecanej wartości l
DSCN0508 2. Geometria i kinematyka ewolwentowych przekładni walcowych dość istotna jest w obliczenia
DSCN0510 I &    i Geometria i kinematyka ewolwentowych przekładni walcowych Wynik
DSCN0514 2. Geometria i kinematyka ęwolwcniowych przekładni walcowych 64 Po wstawieniu odpowiednich
DSCN0528 V2 3 WyirłymaloiO przekładni walcowych V2 3 WyirłymaloiO przekładni walcowych F.---y--- Rys
401.5 1. ZĘBATE PRZEKŁADNIE WALCOWE (rys. 1.5.4.1) 1.1.    Wartości sił

więcej podobnych podstron