DSCN0557

DSCN0557



•ł Smarowanie przekładni zębatych

lv = 1S-0.5 '-2 I0'5 = 0,00126 dnv'/($ cm) = 1X0756 dm'’/(min cm).

Ola kola o szerokości b = 10 cm zapotrzebowanie oleju wyniesie w tym przypadku:

i; e i;/» = 0.0126 dmJ/s = a756 dnv'/min,

W przy padku smarowania kąpielowego, a więc przez zanurzenie koła i rozbryzg oleju, taka co najmniej ilość oleju musi być dostarczona w strefę zazębienia. Wy magane zanurzenie kola wynosi I -r 6 modułów. Przy dużych prędkościach obwodowych olej zostaje odrzucony siłą odśrodkową:

r


(4-6)

i wobec lego przyspieszenie dośrodkowe może być przyjęte za kryterium dla zakresu stosowania smarowania kąpielowego. Według Dudleya [10] granica la leży w przedziale:

(4.7)


o)~r = 500 -5-600 m/s3

i powyżej mej należy stosować smarowanie natryskowe (rys. 4.6).

0.1    0.3    05    0.7

irtdnica kota O.m



Rys. 4.6. Zakres smarowania kąpielowego i na-


Q9 tryskowego oraz zalecany układ kół daszkowych przy smarowaniu kąpielowym


Zalecenia co do ilości oleju w wannie nic są jednoznaczne. Ogólnie można powiedzieć, że im więcej oleju, tym lepsze warunki chłodzenia i osadzania się zanieczyszczeń, jednak wówczas wzrasta też koszt oleju. W literaturze podaje się przybliżone wzory na obliczenie potrzebnej ilości oleju w wannie:


o.i o.o3



}


adiic V jest ilością oleju (w dm3), P — mocą przenoszony (w k\V), r, - liczby zębów zębnika, fi0 - ky(cm pochylenia zębów skośnych, t - prędkością obwodowy (w m/s).

Mniejsze wartości odnoszą się do przekładni jednostopniowej. a większe - do wielostopniowych. Wyrażenie w nawiasie po prawej stronie wzoru (4.8) określa w przybliżeniu względne straty mocy przez tarcie w zazębieniu P,/P, a więc wzór (4.8) można też zapisać w postaci:


V = (3,5 +U)P, dm3.


14.9)


gdzie P, jest mocy traconą w zazębieniu wskutek tarcia (w kW).

W przypadku smarowania natryskowego zaleca się, aby natężenie strugi oleju dla każdego stopnia zębatego wynosiło



(4.10)


gdzie I' jest wydatkiem oleju (w dm3/min), P — mocą przenoszoną (w kW), P, -mocą tarcia zazębienia (w kW), At — różnicą temperatur oleju na dopływie i odpływie, w wyniku schłodzenia oleju w korpusie skrzyni lub w chłodnicy. Orientacyjnie można też przyjmować:


I;, = 0,015 Pdm3/min,


(4.11)


gdzie P jest mocą przenoszoną (w kW).


Inne wzory uzależniają zapotrzebowanie oleju od modułu i prędkości obwodowej:


K, - 0,6+2- I0~3mo dm3/(min cm).


(4.12)


Przykładowo, dla modułu mi = 6 oraz t> = 18 m/s wyniesie to

1^ = 0,6+2- 10“36-18 = 0,816 dm3/(min'cm).

a więc wydatek znacznie większy niż obliczony w poprzednim przykładzie wzorem (4.5) przy założeniu smarowania kąpielowego.


43. Sposoby smarowania


W przekładniach zębatych przemysłowych ogólnego przeznaczenia stosuje się smarowanie kąpielowe, zwane też zanurzeniowo-rozbryzgowym, lub natryskowe. W pierwszym przypadku (rys. 4.7) duże koło powinno być zanurzone na głębokość


H »(l +6)mi.


(4.13)


gdzie m jest modułem uzębienia.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSCN0554 142 4. Smarowanie przekładni zębatych parę cierny. Duże znaczenie ma tu na przykład zdolnoś
DSCN0555 >44 4. Smarowanie przekładni zębatych 4.3. Smarowanie elastohydrodynamiczne Rozpatrując
DSCN0556 146 4. Smarowanie przekładni zębatych Si- y llfi Z:l f* 1 r
DSCN0558 ISO 4. Smarowanie przekładni zębatych ISO 4. Smarowanie przekładni zębatych rowek rozprowad
DSCN0559 152 4 Smarowanie przekładni zębatych Rys. 4.10. Schemat smarowania natryskowego ciężkiej pr
DSCN0560 154 4. Smarowanie przekładni zębatych Współczynnik tarcia mieszanego trących par stalowych
Scan10039 1 Rys. 3.7. Zalecane lepkości olejów do smarowania przekładni zębatych w funkcji prędkości
Scan10151 11. Smarowanie przekładni zębatych Smarowanie przekładni zębatych winno spełniać następują
2011-05-174. Smarowanie przekładni zębatych Funkcje spełniane przez olej w przekładni zębatej: •
Przekładnie Zębate145 11. Smarowanie przekładni zębatych Michał Maziarz Smarowanie przekładni zębaty
DSCN0532 100 3. Wytrzymałość przekładni walcowych źnosci: (3.12) I 1 /1 I    .. r 2£
skanuj0258 (4) Do wad przekładni zębatych (w porównaniu z innymi przekładniamit należy zaliczyć ich
Slajd04 (43) zazębienie Odbieramy strumień mocyPodział przekładni zębatych a h typ przekładni a =
Zdj?cie0635 5. Ćwiczenie 6. Określenie po/.loniu mocy akustyczne! haUsu emitowanego przez przekładni
Slajd03 (43) Podział - kryterium: układ osi strumień mocy zazębieniePodział przekładni zębatych a
Zasady obliczania, konstruowania oraz rysowania przekładni zębatych. Przekładnie cierne i cięgnowe:

więcej podobnych podstron