DSC33

DSC33



Cele poznawae uczenia się 97

B.    Zrozumienie wiadomości, czyli przedstawianie ich w nowej formie, porządkowanie, streszczanie i wykorzystywanie do prostego wnioskowania. Taki jest poziom osiągnięć poznawczych Beaty w większości przedmiotów szkolnych-

Beata daje przykład pełnego przyswojenia materiału i nie ma takiego tematu, z którym by się nie uporała. Układ powiązań elementów treści działa w jej pamięci sprawnie, Beata jest „kopalnią” wiedzy z historii, biologii i geografii. Ucząc się, zawsze myśli o tym, czego się uczy, i od razu próbuje to porządkować, ale w tych próbach nie wybiega poza treść podręcznika. Może brak jej zdolności? Może boi się ryzyka? Im dokładniej się uczy, tym trudniej jest jej wyjść poza dostarczone informacje.

C.    Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych, czyli praktyczne posługiwanie się wiadomościami w zadaniach nieodbiegających od podanego wzoru. To jest poziom celów, na którym najlepiej czuje się Celina.

„Do czego mi się to przyda?” - zastanawia się Celina, gdy trwa „nowa lekcja' i pojawia się nowy materiał. Niestety, zbyt często odpowiada sobie: „Do niczego!” i, ziewając, kładzie się na ławce lub zajmuje się swoimi sprawami. Ożywia się w toku ćwiczeń, traktując je „sportowo”, nie tyle jako konkurencję, ile próbę zdolności. Zabiera głos w dyskusjach mimo luk w znajomości faktów. Bywa, że -takzmobilizowana - wraca do poprzednich lekcji lub szuka materiału „na wyrost”, bo zaczyna być jej potrzebny.

D.    Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych, czyli posługiwanie się wzorem badań naukowych: formułowanie problemu, analiza i synteza danych, sprawdzanie hipotez, krytyka rozwiązania. To właśnie potrafi Dariusz.

Metodologia naukowa jest słabością i siłą Dariusza. Słabością, gdyż nie nadaje się do życia codziennego: jest za powolna, przesiąknięta wątpliwościami, mało uspołeczniona, nieufna wobec autorytetów i tradycji, a Dariusz nie umie się od niej uwolnić. Siłą, gdyż nie tylko prowadzi do oryginalnych wyników, lecz także utrzymuje jego zainteresowanie wieloma przedmiotami szkolnymi, w tym przede wszystkim matematyką i fizyką. W tych naukach czuje Dariusz pełnię życia i do nich ucieka po porażkach w grupie koleżeńskiej.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC53 Rysunek /. tzrery umucn: uuemd yę Poznawanie uczenia się jest poznawaniem wielu modeli tej cz
2008 03 04 Podejście?hawioralno poznawcze4 Uczenie się Warunkowanie klasyczne Warunkowanie sprawcze
DSC 8 "7Z WHonan.TSirpneBfoga uczenie się czynności? a uczenie się poza kształceniem szkolnym w
DSC33 SURVIVAL wszystko już się stało ogień we włosach kiedy runął dom z żywym dzieckiem
P200612 53 [03] 408 Maria Kwiatkowska-Ratajczak Cele poznawcze łączą się z przyswajaniem i rozumien
Wynikiem procesu uczenia się jest poznanie rzeczywistości (czyli wiedza) wraz z nabyciem umiejętnośc
pic 11 06 072822 Bibliografia (wybór) Stucki E.: Trudności w uczeniu się matematyki uczniów klas ni
Równocześnie z opakowaniami aktywnymi rozwinęły się tzw. opakowania inteligentne, czyli indykatorowe
O wpływie dążeń osoby na losy zawodowe konieczne dla zrozumienia wytworów, czyli uczynienia ich jasn
skanuj045d Słuchacze postrzegają cele uczenia się jako własne. 9. Nauczyciel włącza uczących się w p
O motywacji do nauki 9. Oto strategie uczenia się wg koncepcji psychologów poznawczych - swoista

więcej podobnych podstron