DSC70

DSC70



cej się. Będzie on określać, co dana osoba ma właściwie zrobić, i zawierać czasownik „działaniowy” oraz jego przedmiot (np. wymienić wydarzenia, określić przyczyny, napisać wypracowanie).

3.    Wyszczególnienie stosownych warunków, w których ma wystąpić zachowanie. Będą one zawierać dane, ograniczenia, restrykcje, którymi objęty będzie uczeń podczas prezentowania zachowania końcowego (czynniki czasowe, szczegóły dotyczące materiałów, sprzętu, informacji, źródeł, których nie powinien lub powinien używać).

4.    Określenie standardu, który posłuży do oceny wyników (80% prawidłowych odpowiedzi; 7 prawidłowych odpowiedzi na 10; podać 6 przyczyn).

,23

Wiles i Bondi ' wskazują, że cele operacyjne są pożyteczne, ponieważ opierają się na zasadzie AZTS: określają audytorium celów (czyli kto będzie prezentować dane zachowanie), zamierzone zachowanie; jego treść — zadania, czynności i zasoby, a nadto stopień wykonania, czyli kryteria uznawania danej prezentacji zachowania za udaną.

Przykład: Przez godzinę uczeń napisze bez żadnych materiałów pomocniczych wypracowanie podsumowujące przyczyny i konsekwencje II wojny światowej. Wypracowanie musi zawierać przynajmniej trzy przyczyny i trzy konsekwencje omawiane podczas lekcji.

W znalezieniu dalszych informacji na temat celów operacyjnych pomoże czytelnikowi bibliografia na końcu książki.

PRAKTYKANT A CELE OPERACYJNE

Przykład celu operacyjnego podany w poprzednim podrozdziale (dziecko wymieni w tekście propagandowym sześć zdań, które świadczą o stronniczości i ujawniają poglądy autora) jest stosunkowo prosty i stanowi li tylko ilustrację samej zasady. Można go poszerzać nawet do postaci kilku osobnych pod-celów (zobacz przykłady w ramkach 13, 15,16 i 17). Zakres dalszego przetwarzania celu w ten sposób zależy od kilku czynników sytuacyjnych—zdolności klasy czy grupy, jej poprzednich doświadczeń w zakresie danego obszaru wiedzy, sposobu kierowania lekcją, znajomości klasy przez nauczyciela, jego umiejętności dydaktycznych, używanych przezeń metod i tak dalej. Proste umieszczenie celu operacyjnego in vacuo, bez odniesień do czynników w rodzaju tych, które zostały tu wymienione, jak również oczekiwanie, że przyniesie to pożądany skutek — jest poważnym naruszeniem samej zasady celów operacyjnych.

Fakt ten ma dla studenta istotne implikacje praktyczne. Stosowanie celów operacyjnych, w odróżnieniu od celów nie-operacyjnych, nakłada na ich użytków-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
(gdy wiemy, co dana osoba ma robie i to robi, możemy ja ocenie i wynagrodzić adekwatnie do wyniku).
120 się będziemy tylko temu, co się robi gdzieindziej, gdy się wszystko ograniczy tylko na podziwian
DSC63 (3) Zachowanie się jako przedmiot badań Co to jest zachowanie się? Zbiór aktów dokonywanych p
DSC70 Icoriii popytu (i konsumenta) 79 określa sposób zaspokojenia potrzeb konsumenta przez kolejne
025 9 DEFINICJA Niech / będzie funkcją określoną, w przedziale (aąg b). Funkcja / ma w punkcie xq gr
029 DEFINICJA Niech f będzie funkcją określoną w przedziale (a;oc). Funkcja / ma w oc granicę niewł
NDIGSTDR01231368)73735 go tre Panom, nawet określa, co na kościoł ma bydź dano, z półtory grzywny k
ekspert perswazji7 92 6.4 Metaprogram: ja - INNI Mela program len określa, czy dana osoba koncentru
DSC32 (2) _V> _V> 1 jaśnia się stopniowo, że uświadamia on sobie to, co było nie zauważone, i
DSC26 (6) Robert K. Merton stkie te określenia mają wskazywać, iż nie warto zajmować się treścią te
img051 (4) Poziom bieżący CPL dla procedury obsługi wyjątku określa wprost DPLo Wykonuje się ona na
IMGP9499 który staje przed antropologiem, zawiera się w określeniu, co jest pierwotne: mit czy dział
PRZEDMIOT UMOWY. Trzeba określić co będzie dane dzieło (czyli projekt) obejmowało. Dla przykładu czy
page0037 —Co to szkocki—zawołał Jaś—gospodarz ani się postrzeże, żeśmy mu co urwali. —Zawsze to będz
page0121 117 „Oto, powiada on, człowiek, co się gruntownie spił i majaczy; jakżeż wytłómaczyć lub po
page0244 23<S fcLEACI. Zatem jeżeli Bóg~ jest i takim jest jak się rzekło, będzie On koniecznie j
Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem L_A Udało Ci się już określić, co w Twoim ciele i

więcej podobnych podstron