dydaktyka 012

dydaktyka 012



92 Materiały 1)0 ćwiczeń i dydaktyki ogólnej

Karta pracy A

1. Zapoznaj się z podanym tekstem:

Metoda przypadków

Opracowane na podstawie: C. Plewka, Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych: podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, cz. 1, ITE, Radom 1999, s. 315.

Metoda przypadków jest znana także pod nazwą case Siudy, czyli studium przypadku, ponieważ opiera się ona na autentycznych przypadkach, „kazusach”, przedkładanych uczniom do rozstrzygnięcia. Przypadek oznacza tutaj zwięzły opis jakiegoś zdarzenia, przygotowywany przez nauczyciela przed zajęciami. Trafnie dobrany, ma duży wpływ na właściwy przebieg zajęć. Nauczyciel może korzystać z literatury przedmiotowej, prasy, fragmentów audycji radiowych, programów TV, materiałów z internetu. Można także opracować własny, fikcyjny, przypadek o treści dostosowanej do zajęć. Jeśli jest on opisany, a nie nagrany, nie powinien przekraczać jednej strony formatu A4 wraz z zadaniami do wykonania. Taki opis powinien otrzymać każdy uczeń.

Wprowadzenia do zajęć dokonuje nauczyciel, po czym uczniowie zapoznają się indywidualnie z opisanym przypadkiem, ale odbywa się także prezentacja ogólna przypadku, w trakcie której są zadawane dodatkowe pytania dotyczące zarówno zdarzenia, jak i zadań do wykonania.

Zadanie uczniów polega na diagnozie opisanego przypadku, rozwiązaniu zawartego w nim konfliktu oraz wysunięciu propozycji decyzji, które powinny być podjęte w związku z zaistniałym zdarzeniem.

W trakcie zajęć prowadzonych tą metodą odbywa się dyskusja prowadząca do wyboru optymalnego rozwiązania bądź podjęcia najlepszej w danych warunkach decyzji.

W końcowej fazie zajęć nauczyciel ocenia zarówno pozyskane przez uczniów wiadomości, jak i zdobyte umiejętności - formułowania pytań, analizowania informacji czy wnioskowania, odnosi się także do wykazywanej aktywności uczniów.

Notatki:

Metoda przypadków może być stosowana zarówno w zajęciach przedmiotowych, jak i wychowawczych.

2. Odpowiedz na pytania:

1.    Jakie etapy można wyróżnić w toku zajęć prowadzonych metodą przypadków?

2.    Jakie zadania przewiduje ta metoda dla nauczyciela, a jakie dla uczniów?

3.    Dlaczego metoda przypadków należy do aktywizujących metod kształcenia?

3. Poszukaj dodatkowych informacji na temat metody przypadków w innych źródłach.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
dydaktyka 01 ^ ^Śsą-- „ 2/ typy lekcji wyodrębniona na podstawie zastosowanej strategii /tab. 4/:
dydaktyka 011 Program zajęć nr 8 (90 minut) organizowanych po wykładzie nt.: „Kształcenie
SZCZEGÓŁOWA ORGANIZACJA ROKU AKADEMICKIEGO Okres zajęć dydaktycznych    01.10.2015 r.
dydaktyka 019 ria, zgodnie z którym będą oceniane wykonane przez nieb ia. Nie mniej ważną sprawą j
dydaktyka 013 Materiały do ćwiczeń i dydaktyki ogólnejKarta pracy B 1. Zapoznaj się z podanym te
dydaktyka 014 96 Materiały do ćwiczeń z dydaktyki ogólnej Karta pracy C 1. Zapoznaj się z podany
dydaktyka 015 Materiały do ćwiczeń i dydaktyki ogólnejKarta pracy D Notatki 1. Zapoznaj się z poda
dydaktyka 016 100 Materiały do ćwiczeń / dydaktyki ogólnejKarta pracy E 1. Zapoznaj się z podany
dydaktyka 017 Program zajęć nr 9 (90 minut) organizowanych po wykładzie nt.: „Strategie kształceni
dydaktyka 018 w11. w»y*i:st A"Program zajęć nr 5 (90 minut) organizowanych po wykładzie „Proc
dydaktyka 010 ffli#; i .-•■* ■<.’■ < Opracowane na podstawie: F. Bereźnicki, Dydaktyku
dydaktyka 011 64 Materiały cło ćwiczeń z dydaktyki ogólnejKarta pracy C 1. Zapoznaj się z podanym
dydaktyka 012 66 Mnteriały do ćwiczeń i dydaktyki ogólnejKarta pracy D 1. Zapoznaj się z podanym
dydaktyka 013 t y Materiały do ćwiczeń z dydaktyki ogólnejKarta pracy E 1. Zapoznaj się z podanym
dydaktyka 014 Tl AProgram zajęć nr G (90 minut) organizowanych po wkładzie nt.: „Zasady
dydaktyka 015 72 X Materiały do ćwiczeń z dydaktyki ogólnejKarta pracy A 1. Zapoznaj się z
dydaktyka 016 -ty Jotatki: Program zajęć nr 6. Przestrzeganie zasad kształcenia wany w określone s
dydaktyka 017 X Materiały do ćwiczeń z dydaktyki ogólnejKarta pracy B 1. Zapoznaj się z podanym
dydaktyka 018 2.    Wykon v Przed z pozr.ar. przekonu wykorzys stępną a d

więcej podobnych podstron