Zasada rozkładania ćwiczeń w czasie — uczyć ucznia stosując porcje wiedzy i umiejętności;
Zasada wygaszania - uczyć, stosując stopniowe wygaszanie ułatwień i pomocy; ' Zasada przyjemności - uczyć, tworząc miła atmosferę;
, i -t Kształcenia
I. Pojęcie metody kształcenia I Klasyfikacja metod kształcenia 5. Charakterystyka wybranych metod kształcenia - Kryteria doboru metod kształcenia
Metoda kształcenia to systematycznie i świadomie stosowany sposób postępowania fi lirycznego skierowany na osiąganie celów kształcenia.
'ftesuwla kształcenia to systematycznie stosowany i wypróbowany układ czynności ■mczy cielą i uczniów, realizowanych świadomie w celu spowodowania założonych zmian w ®:e*?wości uczniów.
W. Okoń
1 ,al metod kształcenia 1. Oparte na słowie
a) Wykład - istota metody: przekaz informacji na dany temat;
stosowanie: przekazanie obszernego materiału na dany temat dla szerokiego i-ćytorium, dla wyższych szczebli kształcenia;
r-i-ery wy kładu: przekazywanie dużej liczby informacji w krótkim czasie, możliwość stosowania wobec dużego audytorium, małe wymagania wobec oprzyrządowania i stanowisk pracy, łatwość dostosowania do poziomu odbiorców wykładu, możliwość
- : rżenia odpowiednich struktur wiedzy;
- hi - wykładu: jednostronna aktywność, tylko ze strony wykładowcy, brak informacji
*nej dla wykładowcy, brak możliwości weryfikacji przekazywanych przez * i-aiowcę informacji, brak możliwości samodzielnych poszukiwań i działań ze strony cr orców wykładu;
14