dydaktyka wyklad 32

dydaktyka wyklad 32



Umiejętność prawidłowego komunikowania się

•    przemawiania,

® rozmawiania.

Dodatkowo omówimy:

•    asertywność-'1,

24

© elastyczność w dostosowywaniu własnego stylu społecznego do stylu społecznego ucznia,

© rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie.

Na wstępie przyjrzyjmy się rysunkowi, który odzwierciedla główną przyczynę niechęci do wzajemnego porozumienia się między nauczycielem i uczniami.

-3 Por. M. Król-Fijewska (1992) Trening asertywności Warszawa PTP; M. Król-Fije-wska (1993) Stanowczo, łagodnie, bez lęku Warszawa Incra; S. Rees, R. Graham (1993) Bądź sobątrening asertywności Warszawa KiW; H. Hamer (1994) Demon nietolerancji Warszawa WSiP.

24

Przez „styl społeczny” będziemy rozumieć wrodzoną tendencję do określonego sposobu odnoszenia się do innych ludzi i efektywności w realizacji celów życiowych.

Naukę prawidłowego komunikowania się zaczynamy zazwyczaj od umiejętności, którą określa się jako

AKTYWNE SŁUCHANIE


Trudno poznać i zrozumieć człowieka nie słuchając go uważnie. L. lacocca, autor sukcesów fabryki samochodów Forda, podkreśla w swojej Autobiografii, że nie mówienie, ale słuchanie jest najważniejszą umiejętnością w pracy z ludźmi. Podobnie w szkole — zarówno nauczanie jak uczenie się wymaga słuchania. Wbrew pozorom jest to złożona umiejętność. Wydawałoby się, że wystarczy mieć zdrowe uszy.

Niestety. Nasz odbiór jest zniekształcony przez wcześniejsze nasta-wierna, uprzedzenia, kompleksy i obawy. Słuchanie aktywne wymaga przestrzegania kilku prostych, choć nie zawsze łatwych do opanowania umiejętności.

"5 Por. J. Gut i W. Haman (1993) Docenićkonliki Warszawa Kontrakt; H. Hamer (1994) Demon nietolerancji op. cit.

S7


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
dydaktyka wyklad 34 Umiejętność prawidłowego komunikowania się A €> Unikaj dygresji, nagłych zmi
dydaktyka wyklad 33 Umiejętność prawidłowego komunikowania się Konieczna jest I--------------------
dydaktyka wyklad 39 Umiejętność unikania najczęstszych przyczyn zakłóceń >v komunikowaniu sięUMI
dydaktyka wyklad 32 - Ukryty program w edukacji Między niewiedzą a manipulacją 1. 2. 3. ■4. o e
dydaktyka wyklad 31 KOMUNIKOWANIE SIĘ JEST PROCESEM DWUSTRONNYM Umiejętność prawidłowego komunikowa
dydaktyka wyklad 36 r AUTENTYCZNOŚĆ Nie można bać się być sobą. W życiu każdego z nas zdarzają się
dydaktyka wyklad 37 Pozytywne nastawienie do ludzi w polskiej szkole riie do pomyślenia była sytuac
dydaktyka wyklad 30 §34 §34 1.    Hg/amin maturalny składa się z części wewnętrznej,
dydaktyka wyklad 30 Nudzenie się uczniów jest wyraźnym objawem tego, że nie bierze się pod uwagę ic
dydaktyka wyklad 32 V CZERWIEC i LIPIEC >293 OŚWIATYstrona 7 ceniu wyszczególnionych powyżej ro-
Panorama8 PODRĘCZNIK Ml JODYCZNY DO PROGRAMU WWBK2. Poruszanie się w walce Umiejętność prawidłowego
55582 Obraz (270) Wykład 11.Pamięć. Przetwarzanie informacji.Komunikowanie się z otoczeniem Pamięć -
Obraz36 XXIX. TEMAT tęczy. Rozwijanie pomysłowości. Doskonalenie umiejętności prawidłowego posługiwa
dydaktyka wyklad 36 142 < >ę<«- II. Szkolą - kształcenie - nauczyciel2.5. Implementacja pr
SZCZEGÓŁOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA - WYKŁADY Wykaz uzyskanych umiejętności/ efekty uczenia się
Nauka języka migowego Celem szkolenia jest nabycie umiejętności w zakresie komunikowania się z
dydaktyka wyklad 31 M f- ■ SJ--strona 6OŚWIATY .r..-Lb ,. yo cc. 1/&
dydaktyka wyklad 33 148 C/yść II. S/kołH - ks/lnhenie - iiihk/m.irl zmiany, sięgać do różnych źróde

więcej podobnych podstron