fizjo1 antastic pl

fizjo1 antastic pl



88 Ćwiczenia z fizjologii człowieka

8. - Wartość amplitudy skurczu w mV przeliczyć na zmiany w długości mięśnia,

przyjmując, że 1 mm = 10 mV.

9.    Postępować analogicznie z roztworami o takim samym stężeniu, ale w większej ilości.

10.    Wymienić płyn fizjologiczny, w którym zawieszona jest badana mięśniówka, klikając na zawór.

11.    W sprawozdaniu należy narysować wykres aktywności spontanicznej badanej mięśniówki (2 skurcze spontaniczne), aktywności skurczowej mięśniówki po zadziałaniu roztworem Ach/NA (po 2-3 skurcze) i aktywności skurczowej mięśniówki po zadziałaniu roztworem Atr/Pro lub Phe (po 2-3 skurcze), zaznaczyć moment dodawania roztworu Ach i Atr/NA i Pro lub Phe oraz ich ilości i stężenie, a także omówić obserwowane zmiany aktywności skurczowej.

12.    W taki sam sposób należy zbadać zjawisko hamowania kompetycyjnego, działając na mięśniówkę gładką najpierw roztworem neuroprzekaźnika hamującego, a następnie - antagonisty receptorów, przez które działa ten ncu-roprzekaźnik.

Blokowanie sprzężenia elektromechanicznego

Celem ćwiczenia jest badanie zjawiska modyfikowania wpływu pobudzenia przywspółczulnego na aktywność skurczową mięśniówki żołądka oraz pobudzenia współczulnego na aktywność skurczową mięśniówki aorty przez stosowanie bloke-rów błonowych kanałów dla jonów Ca2+.

Wpływ pobudzenia przywspółczulnego i współczulnego na aktywność skurczową mięśniówki odpowiednio żołądka i aorty można zmodyfikować, działając na mięśniówkę blokerem błonowych kanałów dla jonów Ca2+. Zablokowanie kanałów wapniowych uniemożliwia napływ jonów Ca2" do wnętrza miocytów gładkich i powoduje rozprzężenie sprzężenia elektromechanicznego. Badanym blokerem błonowych kanałów dla jonów Ca2" jest werapamil.

Wykonanie:    «

1.    Należy obserwować spontaniczną aktywność skurczową mięśniówki żołąd-ka/aorty.

2.    Następnie zadziałać na mięśniówkę roztworem neuroprzekaźnika pobudzającego (Ach na mięśniówkę żołądka, a NA na mięśniówkę aorty) o stężeniu 10-2 mol-L"1 (10 pl).

3.    Przyciskiem Zero Adj. i ewentualnie suwakiem znajdującym się po prawej stronie ekranu rejestratora skorygować położenie wykresu.

4.    Odczekać do momentu wyrównania amplitudy kolejnych skurczów', wykres zapisać w części „Analysis” oraz odczytać amplitudę, repetycję i czas trwania skurczu, przyjmując, że 1 kratka na osi Y = 1 mV, a 1 kratka na osi X = 3s

5.    Wartość amplitudy skurczu w mV przeliczyć na zmiany w długości mięśnia, przyjmując, że 1 mm = 10 mV.

6.    Odstawić probówkę z Ach/NA do statywu, wybrać z listy substancji znajdującej się pod statywem werapamil (VERAPAM1L - Ver), przenieść probówkę z roztworem o stężeniu 10-3 mol L'‘do statywu przy pompie iniekcyjnej, ustawić na liczniku objętość dodawanego roztworu - 10 pi i nacisnąć strzałkę pod licznikiem.

7.    Odczekać do momentu wyrównania amplitudy kolejnych skurczów, wykres zapisać w części „Analysis” oraz odczytać amplitudę, repetycję i czas trwania skurczu, przyjmując, że 1 kratka na osi Y = 1 mV, a 1 kratka na osi X = 3 s.

8.    Wartość amplitudy skurczu w mV przeliczyć na zmiany w długości mięśnia, przyjmując, że 1 mm = 10 mV.

9.    Postępować analogicznie z roztworami o takim samym stężeniu, ale w większej ilości, aż do całkowitego zahamowania skurczów mięśni.

10.    Wymienić płyn fizjologiczny, w którym zawieszona jest badana mięśniówka, klikając na zawór.

11.    W sprawozdaniu należy narysować wykres aktywności spontanicznej badanej mięśniówki (2 skurcze spontaniczne), aktywności skurczowej mięśniówki po zadziałaniu roztworem Ach/NA (po 2-3 skurcze) i aktywności skurczowej mięśniówki po zadziałaniu roztworem Ver, zaznaczyć moment dodawania roztworu Ach/NA i Ver oraz ich ilości i stężenie, a także omówić obserwowane zmiany aktywności skurczowej.

? Na podstawie wyników uzyskanych przez wszystkie podgrupy należy odpowiedzieć na następujące pytania:

1.    Czy wykazano automatyzm działania mięśniówki żołądka/aorty i dzięki czemu było to możliwe/niemożliwe?

2.    Czy wykazano wpływ stopnia rozciągnięcia mięśniówki żołądka/aorty na jej aktywność skurczową, na czym ten wpływ polegał oraz dzięki czemu było to możliwe/niemożliwe?

3.    Czy wykazano wpływ różnego stopnia pobudzenia przywspółczulnego i w'spół-czulnego na aktywność skurczową mięśniówki żołądka/aorty, na czym ten wpływ polegał oraz dzięki czemu było to możliwe/niemożliwe?

4.    Czy wykazano antagonizm czynnościowy przywspółczulnego i współczulne-go układu nerwowego, na czym ten wpływ polegał oraz dzięki czemu było to możliwe/niemożliwe?


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Fizjologia mięśni gładkich cz 1 antastic pl PODGRUPA 1CZĘŚĆ 2. FIZJOLOGIA MIĘŚNI GŁADKICH -AKTYWNO
Fizjologia mięśni gładkich cz 2 antastic pl PODGRUPA 2CZĘŚĆ 2. FIZJOLOGIA MIĘŚNI GŁADKICH -AKTYWNO
Fizjologia mięśni gładkich cz 3 antastic pl PODGRUPA 3CZĘŚĆ 2. FIZJOLOGIA MIĘŚNI GŁADKICH -AKTYWNO
Fizjologia mięśni gładkich cz 4 antastic pl PODGRUPA 4 CZĘŚĆ 2. FIZJOLOGIA MIĘŚNI GŁADKICH -AKTYWN
fizjo1 antastic pl . i Ćwiczenia z fizjologii człowieka Wpływ pobudzenia przywspółczulnego na ak
fizjo1 antastic pl I <D , >>0£ Ćwiczenia z fizjologii człowieka j r~H iO KP 5. ^Czy wyk
fizjo1 antastic pl / i wiczema z fizjologii człowieka / i wiczema z fizjologii
Fizjologia mięśni szkieletowych cz 2 antastic pl PODGRUPA 2CZĘŚĆ 1. FIZJOLOGIA MIĘŚNI SZKIELETOWYC
fizjo antastic pl KARDIOGRAM SERCA ŻABY Legenda: a - skurcz zatoki żylnej b - skurcz przedsionków
PLAN ĆWICZEŃ z Fizjologii człowieka dla I roku studiów niestacjonarnych kierunek Dietetyka I.
Zdjcie286 antastic pl GÓRNE DROGI ODDECHOWE CZŁOWIEKA (odcinek 15 do 20 cm nad głośnią pojemn
Zdjcie287 antastic pl pGÓRNE DROGI ODDECHOWE CZŁOWIEKA (odcinek 15 do 20 cm nad głośnią, poje
Scan1 antastic pl Tabela II/DWSPÓŁCZYNNIKI STRAWNOŚC1 I WARTOŚCIOWOŚCI PASZ DLA DROBIU Współcz
scan 1 antastic pl 3. E.A.Nowoczesne systemy.INRA Obliczanie wartości energetycznychEN=EB x sEB x
scan 4 antastic pl 6. E.A.Nowoczesne systemy.INRABIAŁKOWA OCENA WARTOŚCI PASZY I POTRZEB POKARMOWY
e www.NowaMatura.edii.pl b) c) „Biologia. Anatomia i fizjologia człowieka. Genetyka. " D.
f www.NowaMatura.cdu.pl 2) ,, Biologia. Anatomia i fizjologia człowieka. Genetyka. " D.
Harmonogram ćwiczeń z fizjologii dla studentów II roku Wydziału Lekarskiego na rok akademicki 2015/
Zdjęcie0061 antastic pl PHYSIOEX H/.IOMm.

więcej podobnych podstron