D

D



Z kolei cz, 15 zwijamy w rulonik, doklejamy części 15a, 15b i 15c nadając jednocześnie łopatom śmigła odpowiedni skok. Ułatwi nam to nacięci cz. 15a i 15b w miejscach oznaczonych strzałkami aż do kre-seczek na obwodzie kółeczek. Zalewamy klejem wszystkie połączenia piasta—łopata i po wyschnięciu wkładamy na oś (drut A) śmigło. Następnie oś przekładamy przez osłonę i wkładamy do niej od tyłu silnik. Połączenia silnika i śmigła z osią smarujemy klejem. Z tyłu nakładamy łożysko (cz. 10) i zabezpieczamy krążkiem lOa i klejem. Całość montujemy do kadłuba przyklejając we wrędze W I łożysko, a osłonę kleimy do paska lb na wrędze. Silnik powinien się obracać wraz ze śmigłem. Część 16 zaginamy w oznaczonych miejscach i przyklejamy za silnikiem do wystających ząbków części 4. Część 17 podklejamy tekturą i przyklejamy wg rysunku. W cz. 18 nacinamy wszystkie podłużne linie, kształtujemy na półokrągło i przyklejamy za kabiną.

Cz. 16a zwijamy w rurkę i przyklejamy przed kabiną, a cz. 19 wokół kabiny. Części lc i ld, zwinięte w rurkę, mocujemy w przodzie kadłuba. Karabiny cz. 20 zwijamy w rurkę, sklejamy wraz z krążkami i wkładamy w otwory ponad osłonę silnika. Druciki F imitujące lufy wkładamy w karabiny (rys.).

Płaty:

Sklejenie rozpoczynamy od części 21. Wycinamy otwory, zaginamy, zwracając uwagę na krawędź natarcia. Powinna ona mieć kształt jak żeberka 2. Do wewnętrznej spodniej strony doklejamy części 21 b i 21c. Przyklejamy też paski 21a. Szkielety skrzydeł sklejamy z części 22a i żeber 2. Wklejamy w pokrycia 22L i 22P ukształtowane starannie jak części 21. Gotowe skrzydła łączymy w całość ze środkową częścią, sklejamy. Płat nie powinien mieć wzniosu (rys.). Pasek 21d kształtujemy i oklejamy łukowe wycięcie tylnej krawędzi cz. 21. Płat dolny — sklejamy identycznie jak skrzydła górne, z tym, że zwracamy uwagę, aby część dżwigarków 23a wystawała z pokrycia 23P i 23L.

Stójki i stojaki komory płatowej wykonujemy z zagiętych na pół i sklejonych wraz z drutami B i C. Teraz przystępujemy do najtrudniejszej fazy budowy modelu. W płatach górnych i dolnych wykonujemy 12 otworków. Skrzydła dolne, po sprawdzeniu na sucho symetrii, wkładamy dźwigarami do otworów w kadłubie i starannie kleimy. Pcd końce skrzydeł podkładamy ołowklub inne rzeczy tak, aby dolny płat uzyskał określony wznios. Po wyschnięciu wkładamy do otworków w kadłubie i płacie stójki i stojaki (na klej) a następnie montujemy płat górny. Sprawdzamy całość i jeszcze raz wzmacniamy połączenia klejem.

Usterzenie i podwozie

Statecznik poziomy — sklejamy z części 28 i wręgi 28a, a pionowy z części 29 i 29a. Montujemy je do kadłuba — najpierw statecznik poziomy, potem pionowy, pamiętając

0    właściwym ich ustawieniu względem kadłuba i płatów.

Podwozie — golenie sklejamy z części 30 L i 30 P oraz drutów cz. D. Oś wykonujemy z drutu wz. E

1    wkładamy ją do osłony 31, łącząc zarazem z goleniami. Uwaga! ośka (E) powinna się swobodnie obracać. Całoć wpuszczamy na klej do otworków w kadłubie. Koła sklejamy z krążków 32, obrabiamy bardzo starannie papierem ściernym i malujemy tuszem Dyski 33 sklejamy w kształt stożków za pomocą sklejek i doklejamy do kół. Gotowe koła osadzamy na klej na osi. Płozę ogonową cz. 34, 34a montujemy w końcu kadłuba, opierając jej górną część o statecznik poziomy. Pozostało nam wykonanie cięgieł komory płatowej i usterzenia i model samolotu Camel jest już gotowy.

SOPWITH TEIPLANE

Części modelu (jeśli od niego zaczynamy budowę) są na arkuszach 3,4 i dolnej części ark. 5.

Kadłub

Ponieważ kadłub jest pod względem konstrukcji prawie identyczny jak w poprzednim modelu, uwagi nasze ograniczą się do różnic. W części 16 wycinamy otwór i kształtujemy na półokrągło. Karabin maszynowy sklejamy wg rysunku z części 20, 20a i 20b. Poduszkę ochronną cz. 20c podklejamy tekturką (tylko 1 kwadracik) i doklejamy z tyłu km-u. W osłonie silnika można wyciąć zaczernione miejsce, które imitować będzie otwór chłodzący silnik.

Płaty

Sklejanie płatów rozpoczynamy ód płata górnego. Dźwigar cz. 21 oklejamy paskami 21b (kształt dwute-ownika). Pasek górny przyklejamy tak (naciągnięty), aby dźwigar nie miał tendencji do utraty wzniosu. Pokrycia części 21,    22L i 22P

kształtujemy, łączymy paskami 21e i wklejamy dźwigar. Płat środkowy i dolny sklejamy identycznie, z tym, że dźwigary dolnych skrzydeł powinny wystawać z pokrycia. Stojaki kadłubowe cz. 25 oklejamy na drucie i wkładamy w otwory w kadłubie przez kabiną, wbijając wystające końce drutów w podłogę kabiny.

Montaż płatów rozpoczynamy od płata górnego, który nakładamy na klej na druty A części 25. Z kolei przygotowujemy część 26g, nawlekamy je na druty A i wklejamy w otworki w spodzie płata górnego. Przewlekamy płaty środkowe, aż oprą się o stojaki 26g i doklejamy je do stojaków kadłubowych. Teraz na wystające ze spodu środkowych płatów druty nawlekamy sklejone w kształt kropli części 26d. Z kolei doklejamy skrzydła dolne wkładając dźwigary do kadłuba, a druty do otworów. Całość jeszcze raz sprawdzamy i smarujemy wzzyztL.c łączenia klejem. Pozostałe elementy — podwozie i usterzenie — sklejamy tak samo jak w Camelu. Cięgna wykonujemy z czarnej nitki wg rysunku zestawieniowego. Modele malujemy dwukrotnie lakieiem bezbarwnym, co nada im efektowniejszy wygląd i ochroni przez działaniem kurzu i wilgoci.

W następnym numerze „Małego Modelarza”

opublikujemy plany czołgu średniego T-72



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
F —► 14d, 15,15a, 15b. 15c, 15d. Wycięte i złożone w całość przyklejamy na błotnikach w
C 15-16. Wykusze rufowe. Części 15 b i c po przyklejeniu do 15a stanowią szkielet, który następnie
D (34) z jednej strony doklejamy części 2d. Na górną część wspornika naklejamy cz. 2c, a od dołu dok
PrepOrg cz I6 Rys. V.2.Sohematy częściej stosowanych zestawów do prowadzenia różnych reakcji organi
entomologia cz 1 (15) Antybioza • Roślina niekorzystnie wpływa na biologię szkodnika -obecność szkod
entomologia cz 2 (15) Rozkruszek mączny lAcarus siró] Żerowanie: ziarno, nasiona różne rośliny, mąka
19 06 06 Część 2 19-06-2006 Egzamin UCYF cz. 2 1. (15 pkt.) Poniżej przedstawiono schemat układu z
I cz 2 15)    Wydajność reakcji: 2HjSyi ♦ 30j
C 11 Cz. 19 należy przykleić w dzipbowej części kadłuba nad sklejonym już poszyciem burtowym. Dolne
C SILNIK Z arkusza 1 wycinamy cz. 17 i zwijamy w rurkę. Będzie ona stanowić wał silnika. Jej śr
C (105) ci 6a i 0b przyiklejamy następnie część 15; lecz sklejki tej części powinny być skierowane d
C (108) W następnej kolejności wykonujemy podstawkę (cz. 41, 41a). Siatki tych części naklejamy na k
test gimnastyka cz 3 15.    Za wypadek Nauczyciel - instruktor może ponieść odp
test 2 cz 2 **- 15. Inteligencja skrystalizowana w koncepcji CattdU to: a)    intelig
Projektowanie przepustów według eurokodów Cz IIIPrzepusty w infrastrukturze komunikacyjnej - cz. 15

więcej podobnych podstron