Foto2320

Foto2320



ttyczny pnrew

stwa, której status, zasięg działania i kompetencje określone zostały w ustawie, a jej działalność jest finansowana z budżetu państwa”17'. Z powyższego jasno wynika, ze RCB i jego pozycja jest definiowana i warunkowana zadaniami, jakie wyznacza jej uzk i inne akty prawne. Wspomniany art. 11 uzk stwierdza, iż RCB zapewnia obsługę RM, Prezesa RM, RZZK i ministra właściwego do spraw wewnętrznych w sprawach zarządzania kryzysowego oraz pełni funkcję krajowego centrum zarządzania kryzysowego. Poza obsługą Prezesa RM w sprawach zarządzania kryzysowego, RCB obsługuje go także jako przewodniczącego RZZK z rej racji, że dyrektor RCB pełni funkcję sekretarza RZZK,7J. Możliwe jest jednak, by premier delegował do kierowania pracami RZZK swego zastępcę - wiceprezesa RM173.

RCB zapewnia również obsługę ministra właściwego do spraw wewnętrznych, ale wyłącznie w sprawach zarządzania kryzysowego. Należy jednak jednoznacznie wskazać, że bieżąca obsługa ministra właściwego do spraw wewnętrznych nie może być utożsamiana z całością zadań realizowanych w obszarze zarządzania kryzysowego przez ministra administracji i spraw wewnętrznych, który kieruje nie tylko działem spraw wewnętrznych, ale także działem administracji publicznej, (wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych, a wreszcie działem [informatyzacji. Zaś dział spraw wewnętrznych zawiera dziesięć różnych zagadnień, nie tylko zarządzanie kryzysowe. Stąd bieżąca obsługa, o której wyżej wspomniano, może dotyczyć obiegu dokumentów, informacji, monitorowania sytuacji czy wreszcie obsługi środków łączności, ale nie może oznaczać realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego realizowanych poza działem spraw wewnętrznych. W efekcie zakres zadań realizowanych na rzecz tego ministra przez RCB jest bardzo ograniczony.

Trzeba też wyraźnie podkreślić, że RCB podlega wyłącznie Prezesowi RM. Nie jest natomiast utzędem centralnym ani też jego dyrektor nie jest organem administracji publicznej. RCB nie jest tez częścią Kancelarii Premiera ani tym bardziej organem wewnętrznym RM, jak ma się to w przypadku np. Rządowego Centrum Legislacji174. RCB nie jest także obsługiwane przez Kancelarię Prezesa RM, na co Rządowe Centrum Legislacji może liczyć na mocy odpowiedniej ustawy175. RCB nie posiada także osobowości prawnej, reprezentowane jest na zewnątrz przez dyrektora.

Pozycja RCB określona jest więc wyłącznie w warstwie funkcjonalnej. RCB ma zapewnić w pierwszej kolejności obsługę w sprawach zarządzania kryzysowego całej RM, a następnie premiera, RZZK oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Wynika to jasno nie tylko z kolejności przyjętej w przywołanym 171 http-JAvw\^urgo»pl/gui/definiqejaX_HTMLhtm!id«= POJ-3240.htm [onlinc - 2.06.20(OJ.

171 Art. 10 ust. 2a uijc.

173    Tamże, art 8 u»t. 7 pkt 1,

174    Art 14a i następne ustawy i dnu 8 stopnia 1996 r. o Kadzie Ministrów (DiU 12001 r nr 24, poi 199 ze mi) 173 Tamie, art 26.

138 I

art. 10, ale i generalnej filozofii uzk stanowiącej, iż to właśnie cała RM jako organ wieloosobowy sprawuje zarządzanie kryzysowe na terytorium Rzeczpospolite) Polskiej. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że - jak już omówiono w poprzednim rozdziale - w przypadkach niecierpiących zwłoki to nic premier, a minister właściwy do spraw wewnętrznych sprawuje zarządzanie kryzysowe, zaś jego decyzje rozpatruje RM na najbliższym posiedzeniu. Stąd wyniknęła logiczna decyzja ustawodawcy, by RCB zapewniało również obsługę ministra właściwego do spraw wewnętrznych w kwestiach zarządzania kryzysowego i by ten nic musiał tworzyć odrębnego centrum zarządzania kryzysowego.

Powołanie dyrektora RCB i jego zastępców jest wyłączną kompetencją premiera i uzk nie przewiduje udziału w tym procesie jakiegokolwiek organu, w tym również ministra właściwego do spraw wewnętrznych. W efekcie RCB nie podlega organizacyjnie ani kadrowo szefowi resortu spraw wewnętrznych i administracji. Jedyną formą podległości ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych jest fakt pokrywania kosztów funkcjonowania RCB z części budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw wewnętrznych. Jest to rozwiązanie podyktowane faktem, iż zarządzanie kryzysowe znajduje się właśnie w kompetencji budżetowej ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Ponieważ RCB nie jest częścią Kancelarii Prezesa RM, nie mogło być finansowane z tej części budżetu. Innym wyjściem byłoby stworzenie odrębnej części budżetu dla RCB, na co jednak w trakcie procesu organizacji RCB nie wyraził zgody minister finansów.

Poza zapisami ustawowymi zadania RCB reguluje porozumienie zawarte pomiędzy ministrem spraw wewnętrznych a dyrektorem RCB określające zadania realizowane przez RCB w ramach obsługi ministra właściwego do spraw wewnętrz-nych'7*. Zarówno to porozumienie, jak i stosowana interpretacja postanowień art. 11 uzk wydają się być ułomne. RCB, nieposiadające jednoznacznej pozycji w systemie administracji rządowej, będąc instytucją obsługującą RM, premiera i RZZK, jest jednocześnie instytucją obsługującą ministra właściwego do spraw wewnętrznych. To rozwiązanie wydaje się wykraczać poza intencje ustawodawcy. Po pierwsze, RCB na podstawie porozumienia wykonuje zadania na rzecz całego MSWiA z zakresu zarządzania kryzysowego (a nie tylko w zakresie działu spraw wewnętrznych), a w sytuacji kryzysowej - także na rzecz RM i premiera. Mozę to oznaczać w praktyce przygotowanie materiałów dla kontrolowanego (ministra spraw wewnętrznych) i kontrolującego proces zarządzania (Prezesa RM). Ponadto w okresie wzmożonego kryzysu, ze względu na ograniczone zasoby, RCB może obsługiwać albo RM, albo ministra spraw wewnętrznych.

,7‘ Porozumienie w sprawie wsparcia przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa realizacji niektńrych zadań Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w obszarze zaradzania kryzysowego zawarte w dniu 16 marca 20091. pomiędzy Ministrem Spraw tWwnętrznych i Adminijiracji a Dyrektorem Rzędowego Centrum Bezpieczeństwa, materia! niepublikowany.

139


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0016 (249) 32 Treści kształcenia metod oraz organizowania całej sytuacji dydaktycznej, w które
Rachunkowość zarządcza (119) czyli utracone przychody z powodu podjętej decyzji w wyniku, której zan
■S przypominająca (utrwalającej), której celem są działania wpływające na to aby konsument pamiętał
IMGC44 (3) 32 Treści kształcenia metod oraz organizowania całej sytuacji dydaktycznej, w której znaj
Foto2301 krotnym instrumentem, który ma zapewnić sprawne działanie opisanej wyżej współpracy, jest p
192 KvS. PIOTR TOCZEK W zasięgu działalności KSM był również teatr. Zenon Ciesielski w książce „Teat
Sterowanie warunkowe Sterownik Sygnał wejściowy Sygnały statusu/zakończenia działania
IMG132 mioty umieszczone w zasięgu działania takiego pola można z pewnym unr czeniem wyrazić jako su
PA121014 ^2    RmmIbIaI 3 tehslu. często bez odniesienia do materii, w której te proc
Podziały spedycji kryterium: sfera działania, czyli rodzaj i zasięg działalności
• gotowością do podejmowania ryzyka, której głównym motywem działania jest pomnażanie
0278 2 cych w zasięgu działania tych fal obserwowano bóle głowy, niepokój, mdłości, bezsenność, nerw
1392569#22361969433283911609 n tanowisko I - Radar Nucleus 5000. Badanie zasięgu działania ZRW na t
ZROZUMIEĆurn Niniejsza publikacja stanowi część serii, w której wyjaśnia się działanio UE w różnych
CCF20090213059 dzając w następnej kolejce. Przyczyna, dla której ta strategia działa, polega na tym
kompatybilnosc test1 <s> d) rzędu milisekund V0. Największy zasięg działania mają impulsy pol

więcej podobnych podstron