Foto2331

Foto2331



państwa. Szczegółową listę tych organów określa rozporządzenie RM,M. Zgodnie z nim centra mają tworzyć:

-    minister obrony narodowej,

-    minister sprawiedliwości,

-    minister właściwy do spraw zagranicznych,

-    minister właściwy do spraw rolnictwa,

-    minister właściwy do spraw środowiska,

-    minister właściwy do spraw zdrowia.

Do tej listy należy dodać ministra właściwego do spraw wewnętrznych, gdyż funkqę jego centrum zarządzania kryzysowego realizuje RCB. Natomiast, pomimo wskazania ustawowego, na liście nie znaleźli się tak istotni dla gospodarczych podstaw bezpieczeństwa państwa ministrowie, jak minister właściwy do spraw gospodarki czy infrastruktury. W przyszłości lukę tę należy bezwzględnie usunąć. Rozporządzenie szczegółowo omawia zasady organizacji, wyposażenie i funkcje realizowane przez tworzone centra. Najistotniejszym elementem rozporządzenia jest określenie zasad przekazywania informacji pomiędzy poszczególnymi centrami. Wprowadzono obowiązek przekazywania do RCB raportów sytuacyjnych raz dziennie, a po wprowadzeniu stanu nadzwyczajnego i w sytuacjach kryzysowych - zgodnie z zapotrzebowaniem. Co jest szczególnie ważne, w sytuacjach kryzysowych wiodącą rolę w zakresie pozyskiwania informacji, ich analizy i dystrybucji pełni centrum zarządzania kryzysowego obsługujące organ, we właściwości którego pozostaje rodzaj zaistniałej sytuacji kryzysowej. Zapis ten pozwala uniknąć sytuacji, gdy różne centra zbierają i analizują dane, w wyniku czego podejmują różne, wzajemnie niespójne działania.

Dla pozostałych ministrów i organów centralnych funkcję centrum zarządzania kryzysowego będzie realizować RCB, przynajmniej do momentu uruchomienia przez nich własnego centrum zbierającego informacje. Przy takiej konstrukcji obiegu informacji mogą pojawić się problemy związane z niespójnością danych. Z jednej bowiem strony działają branżowe systemy monitorowania sytuacji, a z drugiej - stanowiska obsługujące organy administracji ogólnej. Weryfikacja, czy właściwy organ otrzymał niezbędną informację oraz czy informacje zbierane dwutorowo pozostają ze sobą spójne, jest jednym z istotnych zadań RCB. Drugim problemem związanym z takim obiegiem danych jest konieczność zapewnienia spójnej polityki informacyjnej. To zadanie, ustawowo przypisane RCB, w praktyce oznacza, że w przypadku zdarzeń przypisanych jednemu z ministrów, RCB powinno dostarczać mu takich danych, by mógł samodzielnie prowadzić politykę informowania społeczeństwa nawet wówczas, gdy część zadań realizują organy, służby i podmioty mu niepodlegające.

Poza stanowiskami kierowania do obsługi organu niezbędny jest zespół sztabowy konieczny do merytorycznej oceny zebranych danych i przygotowania naj-

Rozporz^dzenic Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. \v sprawie określenia organów administracji rządowej, które uimni centra zarządzania kryzysowego oraz sposobu ich funkcjonowania (DzU nr 226. por. 1810).

ważniejszych decyzji. W tym przypadku ustawa nakazuje powołanie własnych zespołów zarządzania; kryzysowego wszystkim ministrom kierującym działem administracji rządowej oraz kierownikom urzędów centralnych, do zakresów których należą sprawy zarządzania kryzysowego. W uzk pozostawiono dużą swobodę w zakresie składu tych zespołów, szczegółowo natomiast określono zadania przez nie realizowane. Warto zwrócić uwagę, że nie są to wyłącznie zadania realizowane w fazie reagowania. Zadaniem zespołów jest bowiem m.in. dokonywanie okresowej oceny zagrożeń na potrzeby raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego oraz opiniowanie projektów planów zarządzania kryzysowego.

Niezależnie od zespołów podlegających poszczególnym ministrom i kierownikom urzędów centralnych funkcjonuje RZZK obsługiwany przez RCB. W tym przypadku ustawodawca określił skład zespołu, definiując jednocześnie jego członków stałych (ich obecność lub obecność ich uprawnionych przedstawicieli jest na posiedzeniu obowiązkowa) oraz członków, którzy biorą udział w posiedzeniu w zależności od potrzeb. Specjalny tryb pozostawiono dla przedstawiciela prezydenta. W tym przypadku prezydent sam decyduje o udziale swojego przedstawiciela w posiedzeniu RZZK, któremu przysługują takie same uprawnienia jak innym członkom RZZK. Szczegółową organizację i tryb pracy zespołu reguluje odpowiednie zarządzenie Prezesa RM1*5. Zgodnie z nim RZZK może obradować w terminie zwyczajnym, kiedy powiadamia się członków z siedmiodniowym wyprzedzeniem, oraz nadzwyczajnym, kiedy czas powiadomienia jest skracany do 24 godzin. Ponadto RZZK może obradować w dwóch trybach, tj. jawnym i niejawnym. W tym drugim przypadku ze spotkania nie sporządza się komunikatu prasowego.

10.2. Szczebel wojewódzki

Art. 14.

1. Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie województwa jest wojewoda.

(.>•')

5.    Zadania, o których mowa w ust. 2, wykonuje wojewoda we współpracy z właściwymi organami administracji publicznej.

6.    Do zadań komórki organizacyjnej właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego w urzędzie wojewódzkim należy w szczególności:

1) gromadzenie i przetwarzanie danych oraz ocena zagrożeń występujących na obszarze województwa;

Zanudzenie nr 86 Prraes* Rady Ministrów t dnia 14 sierpnia 2008 r. w sprawie organiuqi i trybu pracy (trądowego Zespolą Zsrzjjdunu Kryzysowego (DiU nr 61, par. 538),

161

i


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
48408 skanuj0003 właściwe wykonywanie kompetencji tych organów określonych w przepisach prawa i w st
Foto2314 kryzysowych nic przewidziano zmiany podległości tych organów i w efekcie wojewoda podlega P
£ i £ i Szczegółowe warunki odbywania stażu przez absolwentów określa rozporządzenie Rady Ministrów
PPG2 , HM b. tryb przeprowadzenia konkursu określa rozporządzenie ministra właściwego do spraw Skarb
DSC07911 ❖należy sobie uświadomić, >że wiele państw takie tych, które określają się
PPG2 , HM b. tryb przeprowadzenia konkursu określa rozporządzenie ministra właściwego do spraw Skarb
4.    Szczegółowe zasady i tryb postępowania dyscyplinarnego określa rozporządzenie
Snap16 Filozofia przyrody jako nauka filozoficzna Szczególnie istotne wydaje się określenie relacji
IMG174 174 trycznego (e^f e«, eT). Ha podstawie wartości tych przebiegów określono (rye. 14.6c), któ
img174 174 trycznego (e^f e«, eT). Ha podstawie wartości tych przebiegów określono (rye. 14.6c), któ

więcej podobnych podstron