Image 104

Image 104




KRZYWA POPYTU NA PRODUKTY PRZEDSIĘBIORSTWA

Cena rynkowa na produkty przedsiębiorstwa działającego w ramach doskonałej konkurencji jest dana i wynika z przecięcia się podaży globalnej gałęzi z popytem rynkowym. Ponieważ indywidualne przedsiębiorstwo nie wpływa na poziom ceny rynkowej i musi przyjmować ją jako wielkość daną, dlatego krzywa popytu na produkty przedsiębiorstwa przybiera postać linii prostej, równoległej do osi odciętych.

Wykres 101. Popyt na produkty przedsiębiorstwa


Cena

rynkowa

D

O1-►

Popyt na produkty przedsiębiorstwa

Pe jest ceną równowagi ukształtowaną na rynku. W warunkach rynku doskonale konkurencyjnego pojedyncze przedsiębiorstwo musi sprzedawać swoje produkty po cenie rynkowej. Jeżeli przedsiębiorstwo zwiększy cenę swoich produktów powyżej Pe, wtedy popyt na jego produkty spadnie do zera. Z drugiej strony przedsiębiorstwo nigdy nie ustali ceny poniżej Pe, bowiem mogąc sprzedać całą swoją produkcję po cenie Pe nie osiągałoby wówczas zysku maksymalnego.

Tak więc popyt na produkty przedsiębiorstwa doskonale konkurencyjnego jest doskonale elastyczny (Ep = - oo).

CAŁK

rzedsiębiorstwa działającego w warunkach doskonałej konkurencji cena t wielkością daną i nie zależy od wielkości sprzedaży produktów przedsię-• stwa na rynku. W rezultacie elastyczność cenowa popytu na produkty przed-Jpbiorstwa jest równa co.

Przypomnijmy, że przychód całkowity przedsiębiorstwa wynosi: PCp = P Q fcena ilość sprzedanych produktów), przychód przeciętny: PPp = PC/Q, natomiast przychód marginalny: PMp = APCp/ACI.

Przypomnijmy również, iż między przychodem marginalnym i elastycznością cenową popytu zachodzi następująca współzależność:

Zależności między ceną i przychodami przedsiębiorstwa funkcjonującego na rynku doskonale konkurencyjnym przedstawia prosty przykład liczbowy (tabela 25).

Tabela 25. Cena i przychody przedsiębiorstwa

Wielkość

sprzedaży

Q

Cena

P

Przychód

całkowity

PCP

Przychód

przeciętny

ppp

Przychód

marginalny

PMp

0

10

0

0

_

1

10

10

10

10

2

10

20

10

10

3

10

30

10

10

4

10

40

10

10

5

10

50

10

10

Dla przedsiębiorstwa znajdującego się na rynku doskonale konkurencyjnym cena jest równa przychodowi przeciętnemu oraz przychodowi marginalnemu.

Cena = Przychód przeciętny = Przychód marginalny


Powyższe zależności wynikajz istoty doskonałej konkurencji. Cena sprzedaży jest niezależna od ilości produktów sprzedawanych przez przedsiębiorstwo, znacza to, że za każdą dodatkowo sprzedaną jednostkę produktu przedsię-'orstwo osiąga taki sam przychód, równy cenie rynkowej.

nowność ceny i przychodu marginalnego wynika również z faktu, że popyt na ^rodukty przedsiębiorstwa jest doskonale elastyczny (Ep = - oo). Podstawiając p so do wzoru, otrzymujemy:

209


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Slajd8(1) 2 Zadanie 3. Przedsiębiorstwo XYZjcsl monopolistą, którego koszty stałe wynoszą zero. Krzy
Konstruuje to, krzywą popytu na wyroby indywidualnej firmy: Popyt rynkowy Popyt na produkt firmyMC =
W warunkach konkurencji doskonałej każde przedsiębiorstwo ma do czynienia z poziomą krzywą popytu na
pokrywa Widzimy, że krzywa popytu na pracę w odwróconym iJcładzie współrzędnych s* z wykresem
t/ijkrti 2 SN - podaż pracy [Opis do wykresu 3.] DN - krzywa popytu na pracę AJ (Job acceptance) - o
W WARUNKACH MONOPOLU Monopol pełny jest jedynym producentem lub sprzedającym na tynku i dlatego krzy
Wykres 4.3. Utrzymanie stałego kursu walutowego. Jeśli krzywa popytu na walutę przesunie się w lewo,
Krzywa popytu na lotnicze przewozy pasażerskie jest krzywą: a) , rosnącą, b) . malejącą, c) .
Slajd11 Zadanie 20. W Pszcnicolandii krzywa popytu na pszenicę ma postać QD = 5000 - 3P, natomiast k
72946 Image 83 7.    W krótkim okresie czasu produkcja podlega działaniu prawa

więcej podobnych podstron