Image 173

Image 173



kania wynosi 50 zł x 12 miesięcy = 600 zł, natomiast z całego budynku 30 000 zł (600 zł x 50 mieszkań). Przy zachowaniu identycznych kosztów budowy i utrzymania mieszkań o taką właśnie wielkość (30 000 zł) spadną zyski roczne dewelopera.

Odpowiednie straty przychodów i zysków dewelopera w zależności od liczby lotów wykonywanych dziennie przez firmę transportową zawiera tabela 32.

Tabela 32. Straty rocznych zysków z wynajmu mieszkań w zależności od liczby lotów

Liczba budynków

0

1

2

3

0

0

0

0

0

1

0

30 000

60 000

90 000

2

0

42 000

84 000

126 000

3

0

51 000

102 000

153 000


Liczba

lotów

Straty są tym mniejsze (większe), im mniejsza (większa) jest liczba budynków lub/i wykonywanych lotów.

Przychody firmy transportowej w ciągu roku zależą od trzech czynników: od ceny biletów, od ilości pasażerów przypadających na jeden lot oraz od ilości lotów rocznie. Zakładamy, iż krzywa popytu na usługi lotnicze ma nachylenie ujemne. Oznacza to, iż zwiększenie liczby pasażerów można osiągnąć jedynie obniżając cenę biletów. Firma tak ustala ceny biletów, aby wykorzystać wszystkie miejsca w samolocie. Ponieważ loty nie odbywają się w niedziele oraz niektóre święta przyjmujemy, iż samoloty wykonują swoje usługi przez 300 dni w roku. Firma transportowa ponosi koszty zależnie od ilości lotów. Powstają oszczędności skali - koszt lotu spada wraz ze wzrostem ilości lotów w skali rocznej.

Przychody ze sprzedaży biletów, koszty oraz zyski firmy transportowej w skali roku w sytuacji, w której nie uwzględniamy wpływu efektów zewnętrznych (hałasu samolotów) na działalność dewelopera zawiera tabela 33.

Tabela 33. Potencjalne zyski roczne firmy transportowej, bez uwzględnienia wpływu na firmę deweloperską

Liczba

lotów

dziennie

Cena biletu w zł

Ilość

pasa

żerów

dziennie

Liczba

dni

w roku

Przychody w roku w zł

Roczne koszty firmy w zł

Roczny zysk brutto w zł

0

X

0

0

0

0

0

1

250

100

300

7 500 000

4 200 000

3 300 000

2

210

200

300

12 600 000

7 400 000

5 200 000

3

140

300

300

12 600 000

10 000 000

2 600 000

Firma transportowa maksymalizuje zysk wykonując 2 loty dziennie. Zysk brutto firmy osiąga wówczas wielkość 5 200 000 zł.

Przypuśćmy, że o ilości budynków (mieszkań) oraz o liczbie lotów decyduje niezależny od przedsiębiorstw ośrodek (np. administracja lokalna), którego celem jest optymalizacja korzyści społecznych z obydwu działalności gospodarczych (budowy mieszkań oraz usług lotniczych). Ośrodek decyzyjny posiada jednak podobne ograniczenia brzegowe jak przedsiębiorstwa, tzn. może zdecydować o wybudowaniu 0, 1, 2 lub 3 budynków oraz o wykonywaniu 0, 1, 2 lub 3 lotów dziennie.

Korzyści społeczne netto wynoszą: potencjalny zysk firmy deweloperskiej z wynajmu mieszkań (tabela 30) + potencjalny zysk firmy transportowej (tabela 33) - straty firmy deweloperskiej wywołane efektami zewnętrznymi (hałasem) lotów (tabela 32).

Jeżeli np. deweloper wybuduje jeden budynek a firma transportowa realizować będzie jeden lot dziennie, wówczas korzyści społeczne netto wyniosą: 80 000 (zysk dewelopera) + 3 300 000 (zysk firmy transportowej) - 30 000 (straty dewelopera spowodowane hałasem) = 3 350 000.

Obliczone w ten sposób korzyści społeczne dla wszystkich 16 kombinacji zawiera tabela 34.

Tabela 34. Roczne korzyści społeczne dla różnych decyzji gospodarczych

Liczba budynków wybudowanych przez dewelopera

Liczba

lotów

dziennie

0

1

2

3

0

0

80 000

100 000

60 000

1

3 300 000

3 350 000

3 340 000

3 270 000

2

5 200 000

5 238 000

5 216 000

5 134 000

3

2 600 000

2 629 000

2 598 000

2 507 000

Najlepszym rozwiązaniem dla niezależnego decydenta będzie zezwolić na wybudowanie 1 budynku i wykonywanie 2 lotów dziennie.

Określone prawa własności, zerowe koszty negocjacji.

Przypuśćmy, że firma transportowa odpowiada, zgodnie z przepisami prawa, za skutki ekonomiczne wywołane hałasem samolotów. W rezultacie jest zobowiązana do pokrycia firmie deweloperskiej szkód w przychodach i zyskach z najmu mieszkań.    f.

W ten sposób określone zostało prawo własności do hałasu. Obydwi irmy mają możliwość negocjacji, przy czym koszty z tym związane zer^ew

Zyski firmy deweloperskiej są teraz niezależne od ilości lotów, bow ^ ^    ‘

kie straty pokrywa firma transportowa. Z założenia wynika (tabe a.    .

loper traci miesięcznie 50 zt na mieszkaniu, jeżeli "^^^ts z^a ^eszkt 1 lot dziennie; 70 zł na mieszkaniu, jeżeli odbywają się ^ i°iy niu, jeżeli wykonywane są 3 loty dziennie.

347


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wzrost cen w ciągu ostatnich 12 miesięcyHistogram Częstość Średnia = 40,19 OdchStd. = 30,335 N
Odnowienie licencji Cena za przedłużenie licencji na kolejne 12 miesięcy wynosi 50% ceny pierwszego
Zadanie 152 Płaca pracownika w I kwartale pewnego roku wynosiła 7000 zł miesięcznie i była indeksowa
Zdjęciea9 12 miesięcy po 30 dni każdy, co w sumie dawało 360 dni. Obrót Ziemi wokół Słońca wynosi na
•f do wynajmu przeznaczone są miejsca postojowe - 60 miejsc, miesięczny czynsz najmu wynosi 100 zł,
3.    Gwarancja na opony Gwarancja na opony wynosi 12 miesięcy od daty zakupu samocho
Obligacje i. Nominalna wartość 10-letniej obligacji wynosi 500 [zł]. Jest ona oprocentowana na 12% w
Zarządzanie finansami Efektywna roczna stopa wynosi 12%. Miesięczna stopa wynosi: /• = ^(1+0,12)-1 =
ZF Bień!3 Zarządzanie należnościami 213 Przykład 55 Sprzedaż za ostatnie 12 miesięcy wyniosła 1 200
Obraz4 Trening przed egzaminem • MatematykaZadanie 15. Cena 1 kg pomarańczy na targu wynosi 3,50 zł
50893 Zdjęciea9 12 miesięcy po 30 dni każdy, co w sumie dawało 360 dni. Obrót Ziemi wokół Słońca wyn
Image 62 Jeżeli dzienny dochód pieniężny (nominalny) konsumenta wynosi 50 tys. złotych, cena 1 kg ja

więcej podobnych podstron