glotto15

glotto15



16) . Doskonalić umiejętność posługiwania się przyborami do pisania

i rysowania. Uczyć kreślenia po śladach prostych liter, dbając od początku o właściwy kierunek kreślenia. Zapoznać dzieci z właściwym sposobem pisania wyrazów mama i tata.

Ad 16). Stała troska o to, aby dziecko właściwie trzymało przybory do rysowania, pisania czy malowania, z biegiem czasu doprowadza do zmniejszenia napięcia mięśni. Ruchy ręki stają się płynne. Dotyczy to ruchów całej ręki, jak i ruchów dłoni. Kreślenie liter wymaga znacznego usprawnienia ręki. Do tych przyszłych zadań przygotowujemy dzieci, ucząc je kreślenia liter po śladach. Możemy mówić wprost, że piszemy litery Dbamy od początku o właściwy kierunek kreślenia liter. Nie używamy nazw typu: jot, zet.de. ka itp Mówimy Piszemy* . J, k" Można tu wykorzystać pracę pi KinruneK Kresienut t >poson uczenia Mer.

Dzieci na pewno zainteresuje możliwość napisania wyrazów mama i tata. Niektóre dzieci pragną napisać własne imię. Często te trzy pierwsze wyrazy są pisane w przedziwny sposób. Błędy łatwo się utrwalają i potem przeszkadzają w opanowaniu poprawnej pisowni. Powyższe zadania należy traktować jako ofertę pod adresem dzieci, a nie wymóg.

17) . W pierwszych miesiącach pobytu dziecka w przedszkolu wykonać

wszystkie zadania podane w programie dla dzieci 3- i 4-letnich. Ustalić poziom przygotowania dziecka do nauki czytania i pisania oraz poziom czytania i pisania.

Ad 17). Zobacz wskazówki odnoszące się do zadania 9. programu. Należy pamiętać, że dzieci są starsze o jeden rok, że jest to ostatni rok realizacji zadań przygotowujących dzieci do nauki czytania i pisania. W tym roku powinniśmy rozbudzić w dzieciach chęć czytania i pisania.

18) . Doskonalić pamięć fonetyczną i wzrokową.

Ad 18). Pamiętamy o stałym doskonaleniu pamięci fonetycznej i wzrokowej. W zadaniu 5. mówiliśmy o ważności ćwiczeń rozwijających ten rodzaj pamięci. W nauce szkolnej i w dorosłym życiu dobra pamięć będzie decydować o karierze. Wiedza, jaką zdobywamy w życiu, dociera przede wszystkim kanałem wzrokowym i słuchowym. Dobra pamięć fonetyczna i wzrokowa sprzyjać będzie zdobywaniu wiedzy.

19) . Doskonalić umiejętność wydłużania głosek w sylabach i wyrazach.

Ad 19). O wydłużaniu głosek w wyrazach mówiliśmy w zadaniu .) r'/’ec '-eiutr    >ie wruzami >vvdłn/:-ia ■.mui-i -

w men jł' -k* -.•la 'epszeg** p*' tr-a struktury ronem    'virreg

układu fonemów w wyrazach. Przygotowują się do techniki czytania zwanej „ślizganiem się”. Obserwacja wyrazów wymawianych wolniej sprzyja przygotowaniu dzieci do trudnego zadania, jakim jest analiza fonemowa. Do zabaw włączamy sylaby, gdyż analizę fonemową zaczniemy właśnie od nich. Wydłużanie sylab i wyrazów ułatwi też wprowadzenie syntezy fonemowej.

20) . Doskonalić syntezę logotomowo-fonemową i fonemowo-logoto-

mową. Wprowadzić syntezę fonemową.

Ad 20). O syntezie logotomowo-fonemowej mówiliśmy w zadaniu 3., a o syntezie fonemowo-logotomowej w zadaniu 11. Ćwiczenia z tego zakresu wykonywane na wyrazach trzyfonemowych prowadzą do ukazania ich pełnej budowy fonemowej. Możemy więc przystąpić do prób w zakresie składania wyrazów z fonemów. Potraktujemy te ćwiczenia jako ciąg dalszy ćwiczeń z zakresu syntezy fonemowo--logotomowej czy logotomowo-fonemowej. Do syntezy podamy fonemy z wyrazów dwufonemowych: u-l, A-s, o-n, m-a, j-a, t-y itp. Potem przejdziemy do wyrazów trzyfonemowych: u-ch-o, o-s-a, sz-a-1, s-o-k itp. Najwięcej czasu na tym etapie poświęcimy na

37


Wyszukiwarka