Image (118)

Image (118)



Iwona morawska

Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej gimnazjalistów

1.

P


,opatrz na obraz...”, „przyjrzyj się uważnie”, „spójrz...”, „jakie wrażenia i refleksje wywołuje w tobie ten obraz”, „do posta-5? wienia jakich pytań cię skłania”, „opisz wybraną reprodukcję obrazu”, „opisz, co widzisz, co czujesz, patrząc na...”, „opowiedz historię przedstawioną na obrazie” — to tylko niektóre z przykładowych zadań, ukierunkowanych na rozwijanie „aktywności wizualnej”1 ucznia jako odbiorcy/czytelnika i zarazem współtwórcy ikonicznych tekstów kultury. Bogato reprezentowane są wśród nich (jak wynika z ana-azy wybranych podręczników języka polskiego dla klas gimnazjalnych2) reprodukcje malarstwa3, którym - obok literatury oraz innych

1

   Zob. J. Młodkowski, Aktywność wizualna człowieka, PWN, Warszawa-Łódź 1998; Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach,

Gdańsk 2004.

2

   Przytaczane w dalszej części pracy przykłady czerpałam z następujących podręczników do kształcenia kulturowo-literackiego w gimnazjum: KCNB: A. Kowalczykowa, K. Mrowcewicz, Kto czyta, nie błądzi. Literatura i Kultura. Gimnazjum 1, STENTOR, Warszawa 1999 (kl. 2, 2000; kl. 3, 2001); ŚSO: W. Bobiński, Świat w słowach i obrazach 2. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy 1 gimnazjumWSiP, Warszawa 2002 (kl. 2, 2000; kl. 3, 2001); MN: A. Łuczak, E. Piylińska, R. Masz-ka, Między nami. Język polski dla klasy 1 gimnazjum, GWOś, Gdańsk 2002 (kl. 2, 2003; kl. 3, 2004); RS: T. Michałkiewicz, Rozwinąć skrzydła. Język polski. Kształcenie kulturowe. Podręcznik dla 1 klasy gimnazjum, Prószyński i S-ka, Warszawa 2000, cz. 1 i 2 (kl. 2, wyd. Nowa Era, 2001; kl. 3, 2003); ND: B. Kasprzakowa, Naucz się dziwić. Literatura i sztuka. Język polski. Podręcznik dla klasy 1 gimnazjum, eMPi2, Poznań 2001 (kl. 2, 2002, kl. 3, 2003).

3

Wytłuszczoną czcionką zapisałam przywoływane dalej skróty tytułów poszczególnych podręczników. Zabieg ten pozwolił uniknąć przytaczania rozbudowanych przypisów bibliograficznych, zapewnił identyfikację źródła.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Image (134) 127 Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej... Leonardo da Vin
Image (132) Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej... 125 E. Munch, Kr
Image (126) Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej... 119 wykreowanego na
Image (128) Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej... 1214. Omówione przy
Image (130) Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej..._123 P. Bruegel,
Image (136) Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej... 129 ilustracyjn
Image (129) 122 Iwona Morawska Tabela 1. Malarstwo jako tekst i kontekst kultury (wybrane przykłady)
Image (135) 128 Iwona Morawska poznawcza Czerpanie wiedzy z obrazów, np.: -    o ku
WSP J POL10 14 Jerzy fijri miński, Język w kontekście kultur)- Spowodowało też spadek zaufania do ję
PETERSBURG I TEKST PETERSBURSKI... 251 cie tych idei w określonym kontekście kultury rosyjskiej ufor
5 (45) 285 Prasa kobieca jako tekst kultury ukazywały się pod szyldem znanych miesięczników „01ivia”
psychologia religii konspekt wykłady1 Techniki nadstymulacji i deprywacji sensorycznej w różnych
3 (50) 283 Prasa kobieca jako tekst kultury Wzorce upowszechniania książki najważniejszych krajowych
3 (50) 283 Prasa kobieca jako tekst kultury Wzorce upowszechniania książki najważniejszych krajowych

więcej podobnych podstron