Image (130)

Image (130)



Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej..._123

P. Bruegel, Małpy, Myśliwi na śniegu Zabawy dziecięce

przejrzeć, zobaczyć i zrozumieć siebie, innych. Są też wyzwaniem do odczytywania symbolicznych i alegorycznych znaczeń, których nośnikami są obrazowane postacie, przedmioty, zastosowana kolorystyka, układy kompozycyjne itd.

Wędrowiec H. Boscha przywołuje na myśl biblijną przypowieść o synu marnotrawnym, jego opamiętaniu i nawróceniu, chęci odcięcia się od zła i rozpoczęcia nowej drogi życia, co daje się odczytać z przedstawionych na obrazie elementów krajobrazu i plastycznej kreacji głównego bohatera.

świadectwo łączności z tradycją/ tradycjami kultury europejskiej, narodowej

Malarstwo sakralne (biblijne), mitologiczne, historyczne, np.:

H. Memling, Sąd Ostateczny (XV w.)

Michał Anioł, Sąd Ostateczny z Kaplicy Syk-styńskiej (XVI w.)

P. Rubens, Porwanie Europy, Sąd Parysa

J. Matejko, Kazanie Piotra Skargi L. Wyczółkowski, Stańczyk

W. Tetmajer, Muzykanci w Bronowicach\

S. Wyspiański, Apollo -system słoneczny Kopernika, Bóg Ojciec {Stań się), Madonna z Dzieciątkiem J. Malczewski, Melancholia

Przywołane obok obrazy dostarczają przykładów dialogu dzieł sztuki malarskiej z tradycją (antyczną, biblijną, polską tradycją narodową), czego wyrazem są ukazane na obrazach i sygnalizowane w ich tytułach motywy, symbole, postacie, itd. Lektura tego rodzaju obrazów pozwala dostrzec ich intertekstowość oraz intersemiotycz-ność, odsyła do źródeł twórczej inspiracji, uświadamia kulturotwórcze znaczenie, jest formą zakorzeniania w tradycji poprzez odnajdowanie „miejsc wspólnych” w kulturze.

gra

z tradycją

J. Chełmoński, Babie lato — J. Duda-Gracz, Józefowi Chełmońskiemu

P. Bruegel, Wieża Babel, Jerzy Duda-Gracz, Babel2

Aranżację ciekawych sytuacji lekcyjnych zapewniają malarskie gry z tradycją (np. tradycją przedstawiania znanego motywu, tematu). Przywołane obok tytuły obrazów (wraz z ich pierwowzorami) wymagają m.in. rozpoznania i określenia rodzaju gry intertek-stualnej (parafraza, pastisz, groteska,


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Image (132) Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej... 125 E. Munch, Kr
Image (126) Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej... 119 wykreowanego na
Image (128) Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej... 1214. Omówione przy
Image (136) Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej... 129 ilustracyjn
Image (134) 127 Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej... Leonardo da Vin
Image (118) Iwona morawskaMalarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej gimnazja
Image (129) 122 Iwona Morawska Tabela 1. Malarstwo jako tekst i kontekst kultury (wybrane przykłady)
Edukacja obywatelska wchodzi w zakres celów społeczno - kulturalnych. W edukacji tej duży nacisk kła
WSP J POL10 14 Jerzy fijri miński, Język w kontekście kultur)- Spowodowało też spadek zaufania do ję
PETERSBURG I TEKST PETERSBURSKI... 251 cie tych idei w określonym kontekście kultury rosyjskiej ufor
5 (45) 285 Prasa kobieca jako tekst kultury ukazywały się pod szyldem znanych miesięczników „01ivia”
psychologia religii konspekt wykłady1 Techniki nadstymulacji i deprywacji sensorycznej w różnych
3 (50) 283 Prasa kobieca jako tekst kultury Wzorce upowszechniania książki najważniejszych krajowych
3 (50) 283 Prasa kobieca jako tekst kultury Wzorce upowszechniania książki najważniejszych krajowych

więcej podobnych podstron