IMG00041

IMG00041



41

r


4. PRZEKŁADNIE ŁAŃCUCHOWE 4.1. WIADOMOŚCI OGÓLNE


Rys. 4.1.2. Rodzaje łańcuchów:

a)    rolkowe (tulejkowe);

b)    rolkowe o wydłużonej podziałce;

c)    zębate



W przekładniach łańcuchowych cięgnem przenoszącym moc jest łańcuch.

Przekładnia łańcuchowa w prostszej postaci składa się z dwóch kół łańcuchowych - czynnego (1) i biernego (2) oraz opasującego je łańcucha (3), którego ogniwa zazębiają się z zębami kół łańcuchowych. Dla regulacji zwisu łańcucha przekładnie powinny mieć urządzenie (4) do wytwarzania wstępnego (znacznie mniejszego w porównaniu z przekładniami pasowymi) napinania łańcucha.

Rys. 4.1.1. Schemat oraz podstawowe parametry przekładni łańcuchowej

Zalety przekładni łańcuchowych:

-    możliwość przekazywania ruchu na duże odległości;

-    możliwość przekazywania ruchu na kilka odbiorczych wałków;

-    stałe przełożenie;

-    możliwość przenoszenia dużych sił obwodowych przy mniejszym obciążeniu łożysk i wałów niż w przypadku przekładni pasowych.

Wady przekładni łańcuchowych:

-    większy koszt;

-    pewna nierównomiemość ruchu spowodowana osiadaniem łańcucha na wieloboku;

-    hałasowanie spowodowane uderzeniami przy osiadaniu łańcucha na kołach;

-    potrzeba smarowania.

Przekładnie łańcuchowe zajmują pozycię pośrednią pomiędzy przekładniami zębatymi i pasowymi wypełniając istniejącą między nimi lukę i stanowiąc ich uzupełnienie.

Z przekładni łańcuchowych korzysta się dla przekazywania mocy najczęściej do 100 kW, o prędkości i? łańcucha do 15 m/s przy częstotliwości obracania wejściowego wałka n do 500 min j z przełożeniem u < 6 (10). Korzysta się z płytkowych łańcuchów napędowych:

-    rolkowych i tulejkowych (rys. 4.1.2a),

-    o wydłużonej podziałce (rys. 4.1.2b),

-    z łańcuchów zębatych (rys. 4.1,2c).    p

p .    r.t    r -1

Podstawowe geometryczne i kinematyczne zależności:

-    podziałka łańcucha, mm p;

-    liczba zębów kół łańcuchowych, szt. zh z2;

-    przełożenie przekładni u =Ui/u2=z2/Zu

-    prędkość łańcucha, m/s i9 =pzInl/(60-l03);

-    rozstaw osi, mm    o;

-    długość łańcucha wyrażona przez liczbę ogniw, szt.

zL= 2o/p+0,5(z,+z2)+f3p/o;

-    obliczeniowy rozstaw osi wynikający z przyjętej liczby ogniw, mm o0= [2zL-(z2+z,)\ f4P;

-    rzeczywisty rozstaw osi, mm o = 0,996 o0;

-    średnice podziałowe kół łańcuchowych, mm

d, =p/sin(180721); d2=p / sin (1807z2);

-    minimalny zwis łańcucha przekładni, mm

/'min 0,010.

Napięcia w cięgnach:

-    napięcie łańcucha statyczne, N Fa=1000 P,/iS;

-    napięcie łańcucha dynamiczne, N Fd =FIt f2,

gdzie f2 - współczynnik uwzględniający warunki pracy przekładni;

-    siła odśrodkowa, N F# = 10 m-ó , gdzie m - masa 1 m łańcucha, kg/m;

-    siła od zwisu łańcucha, N Ff = 9,81 kfm

gdzie kf - współczynnik zwisu zależny od rozmieszczenia przekładni;

(nie uwzględnia się dla przekładni rolkowych);

-    całkowite napięcie statyczne łańcucha, N

FCjt=Fst+/v +Ff;

-    całkowite napięcie dynamiczne łańcucha, N

FCi=Fd +F-s + Ff\

-    obciążenie zrywające łańcucha, N Fr;

-    współczynnik bezpieczeństwa na zrywanie przy obciążeniu

statycznym    7st = Fr/Fc „ > 7* dop;

-    współczynnik bezpieczeństwa na zrywanie przy obciążeniu

dynamicznym    7d = Fr/Fc a i? 7d dop

Kryteria obliczeniowe przekładni łańcuchowych:

-    zdolność do przenoszenia mocy,

-    trwałość łańcucha.

Obliczenia zdolności przekładni do przenoszenia mocy uważa się za podstawowe i sprowadza do wyboru numem łańcucha, który gwarantuje minimalne wartości współczynników bezpieczeństwa na zrywanie przy przenoszeniu statycznego 7sl i dynamicznego 7d obciążenia oraz dotrzymanie nacisków powierzchniowych w przegubach łańcucha.

Trwałość łańcucha uwzględnia się w obliczeniach w drodze doboru głównych parametrów przekładni (z\, z2, p, a (zŁ)) wg następujących zaleceń:

-    liczba zębów na małym kole z, nie może być zbyt mała, gdyż powoduje to pogorszenie warunków pracy przekładni (nierównomiemość biegu, nadmierne obciążenie dynamiczne, hałas, zużycie itd.);

-liczba zębów na dużym kole z2 nie może być zbyt duża, ponieważ przy wydłużeniu łańcucha wskutek zużycia przegubów następuje częste zeskakiwanie łańcucha z koła;

-    podziałkę p zaleca się dobierać możliwie małą;

-    zwiększenie rozstawu osi zmniejsza zużycie łańcucha.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
24554 Str041 (7) 414. PRZEKŁADNIE ŁAŃCUCHOWE 4.1. WIADOMOŚCI OGÓLNE Rys. 4.1.2. Rodzaje łańcuchów: a
IMG00014 3. PRZEKŁADNIE PASOWE3.1. WIADOMOŚCI OGÓLNE W przekładniach pasowych cięgnem przenoszącym m
IMG00027 273.6. KONSTRUOWANIE KÓŁ PRZEKŁADNI PASOWYCH 3.6.1. WIADOMOŚCI OGÓLNE Każda część (koło pas
IMG00057 5. PRZEKŁADNIE ZĘBATE 5.1. WIADOMOŚCI OGÓLNE = 1(2). 21(2). dfe i(2) — dei(2)— 2,4ni(e cos
Str057 (7) 5. PRZEKŁADNIE ZĘBATE 5.1. WIADOMOŚCI OGÓLNE Przekładniami mechanicznymi nazywamy mechani
CCF20081203060 Przekładnie cięgnowe13.1. Wiadomości ogólne Przekładniami cięgnowymi nazywa się prze
17 1. Wiadomości ogolne Rys. 1.7. Przykłady obróbki obwicdniowcj P- przedmiot, N- narzędzie1.3.1.
10 1. Wiadomości ogolne Rys.1.2. Podział obróbki ubytkowej Każdy z rodzajów obróbki skrawaniem, w
12 1. Wiadomości ogolne Rys.1.4. Wzrost dokładności obróbki Metody obróbki erozyjnej - erodowanie -
50068 Str027 (7) 27 3.6. KONSTRUOWANIE KÓŁ PRZEKŁADNI PASOWYCH 3.6.1. WIADOMOŚCI OGÓLNE Każda część
skanuj0326 12Przekładnie cierne12.1. Wiadomości ogólne Przekładniami ciernymi nazywa się przekładnie

więcej podobnych podstron