img996

img996



Levi-Strauss

Jest to wywód nadzwyczaj uproszczony, ale powinien pomóc w wyjaśnieniu nie tylko tego, jak symbole kulturowe komunikują pewne treści w ramach poszczegól-nych kultur, ale również jak w ogóle cokolwiek komunikują. Struktura relacji, którą odkrywa analiza danych z jakiejkolwiek kultury, stanowi algebraiczną transformację innych możliwych struktur należących do wspólnego im wszystkim zbioru, który z kolei tworzy wzór będący odbiciem reguł działania każdego umysłu ludzkiego. Jest to koncepcja odważna i oryginalna; czy jednak do czegoś użyteczna - pozostaje kwestią dyskusyjną.

Struktura mitu

Dla Levi-Straussa mit jest obiektem takiej samej fascynacji - i takiej samej słabości - jak dla Freuda interpretacja snów. W pierwszej chwili Freud jest na ogół przekonujący; wszystko jest u niego tak zgrabnie ułożone, że po prostu musi być słuszne. Ale potem zaczynamy się zastanawiać. Powiedzmy, że wywody Freuda na temat skojarzeń symbolicznych, warstw świadomości, nieświadomości i podświadomości są zupełnie fałszywe, czy wówczas można by tego w jakikolwiek sposób dowieść? A jeśli odpowiedź będzie negatywna, wtedy należałoby sobie zadać pytanie, czy psychoanalityczne koncepcje na temat tworzenia symboli i swobodnych skojarzeń można w ogóle uważać za coś więcej niż po prostu inteligentną grę słów.

Wywody Levi-Straussa na temat struktury mitu są niewątpliwie bardzo inteligentne, ale czy reprezentują sobą coś więcej, jest na razie sprawą otwartą.

Mit jest kategorią źle zdefiniowaną. Niektórzy używają tego słowa, mając na myśli fałszywą historię -opowiadanie o przeszłości, o którym wiemy, że nie jest prawdziwe; w tym przypadku powiedzieć, że dane wydarzenie jest „mityczne”, znaczy, iż nic takiego nigdy się nie wydarzyło. W teologii użycie tego słowa jest nieco inne: mit jest wyrażeniem tajemnicy religijnej -„wyrażeniem rzeczywistości niewidzialnej w kategoriach zjawisk widzialnych” (Schniewind, 1953, s. 47). Jest to bliskie poglądu powszechnie panującego wśród antropologów, że „mit to opowieść sakralna”.

Jeśli przyjmiemy tę definicję, wówczas istotą mitu będzie nie to, że jest opowieścią fałszywą, ale to, że jest

71


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
44690 IMGW23 113 maimy liczbie składników49. Jest to zasada wszystkich utwo. rów Schulza, która orgo
Levi Strauss Kultura i język Claude LĆVI-STRAUSS — Jest to dla etnologa nie zasadnicze i często w
img993 (3) Levi-Strauss będziemy metafory. Jest to jeden rodzaj symbolizacji. Ale jest również i dru
Ekonomika turystyki R Łazarek (12) to tacy odwiedzający, którzy „nie nocują w odwiedzanym kraju”1
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych Nie jest to forma opodatkowania zryczałtowanego, ale uproszc
skanuj0014 (145) »(> ! 11 MINTY Ml IAl IYKI zdań normatywnych (których treścią jest to, co być po

więcej podobnych podstron