IMGP9312

IMGP9312



Mead w 1923 r. w Barnard College, nie zmieniły bynajmniej, a raczej ugruntowały jej wcześniej rozbudzoną ciekawość poznawczą. Zaś spośród profesorów uniwersyteckich nikt z psychologów, lecz antropolog, Franz Boas okazał się najbardziej znaczącym jej przewodnikiem i inspiratorem. Za jego namową oraz dzięki stypendium National Research Council oraz szczodrej pomocy ojca, który wziął na siebie koszty podróży, doszła do skutku pierwsza prawdziwa wyprawa naukowa młodej, gdyż zaledwie 24-letniej Margaret na wyspy Samoa na Pacyfiku. Corning oj Age in Samoa? książka powstała jako rezultat rocznych studiów i obserwacji wśród oliwkowych mieszkańców trzech wysp Polinezji — zyskała wkrótce szeroki rozgłos w świecie naukowym i weszła na trwałe do dorobku literatury antropologicznej.

Jaki był cel wyprawy polinezyjskiej? We wprowadzeniu do swej pierwszej książki M. Mead pisze: ,.Starałam się znaleźć odpowiedź na pytanie: Czy konflikty i zaburzenia, jakie przeżywa nasza dorastająca młodzież wynikają z istoty okresu dojrzewania czy też są następstwem cywilizacji? Innymi słowy: Czy kształt i treść adolescencji różnić się będzie w zależności od warunków społecznych, w jakich się ona realizuje?”3 W owych czasach w psychologii wychowawczej uprawianej na gruncie amer rykańskim panował niepodzielnie biologizm, wiara w nieomylność testów, które powszechnie wykorzy- 1 2 stywano do uzasadnienia wyższości rasy nordyckiej, głosząc np., że dzieci murzyńskie bądź też imigrantów pochodzących z Włoch lub z krajów słowiańskich nigdy nie dorównują poziomem inteligencji swym rówieśnikom anglosaskiego pochodzenia — podjęte więc wówczas przez Margaret Mead problemy miały istotne znaczenie; nie tylko ze względu na ich czysto poznawcze walory, ale także ze względu na fakt, iż stanowiły materiał o wielkiej doniosłości dla praktyki nauczania, w szerszym ujęciu także dla teorii wychowania i kultury. W Corning oj Age in Samoa, jak też w sprawozdaniach z kolejnych wypraw badawczych do Nowej Gwinei3 M. Mead zgromadziła obszerną dokumentację na poparcie dziś już oczywistej tezy o rozstrzygającej roli, jaką w procesie dojrzewania i rozwoju umysłowego młodzieży odgrywają czynniki środowiska socjalizacji i wychowania oraz treści panującej w nim kultury. W konkluzji jednej z pierwszych swych publikacji, pod wrażeniem porównania poziomu inteligencji dzieci imigrantów włoskiego pochodzenia w zależności od stopnia opanowania języka angielskiego przez ich rodziców, a z drugiej strony pod wrażeniem obserwacji poczynionych wśród dziewcząt polinezyjskich, zajmuje M. Mead w sprawie przydatności metody testów psychologicznych stanowisko, które może być bez zastrzeżeń przyjęte współcześnie. „Należy zachować ogromną ostrożność —

XIII

1

M. Mead, Corning of Age in Samoa, New York 1928.

2

* Ibidem, s. 11.

3

M. Mead, Growing XJp in New Gwinea, New York 1930. (najnowsze wydanie tej książki z nową przedmową Autorki ukazało się w 1975 r.).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Slajd48 Gdy dziecko godzi się na konsekwencje i nie zmienia zachowania (4) Raczej nie, bo jest to po
Slajd48 Gdy dziecko godzi się na konsekwencje i nie zmienia zachowania (4) Raczej nie, bo jest to po
10028 Slajd48 Gdy dziecko godzi się na konsekwencje i nie zmienia zachowania (4) Raczej nie, bo jest
IMGP9390 do nowocześniejszych laboratoriów, by zaznajomili się z nowszymi problemami, nie zmienia
scandjvutmp3201 43 N astępujące po sobie państwa, odnawiające się nieprzestannie pokolenia bynajmni
Image231 Jeżeli wejście Z (zakazu) przyjmuje stan O, to stan dekady liczącej nie zmienia się, pomimo
Image317 Jeżeli liczba B nie zmienia się w trakcie podawania k impulsów na wejście taktujące, wówcza
Slajd45 Gdy dziecko godzi się na konsekwencje i nie zmienia zachowania (1) Poker Gdyby Twój szef zab
Slajd46 Gdy dziecko godzi się na konsekwencje i nie zmienia zachowania (2) No właśnie!Dlaczego więc
Slajd47 Gdy dziecko godzi się na konsekwencje i nie zmienia zachowania (3) Mount Everest Gdyby zapro
Slajd49 Gdy dziecko godzi się na konsekwencje i nie zmienia zachowania (5) Zapłata. Część nastolatkó
Slajd50 Gdy dziecko godzi się na konsekwencje i nie zmienia zachowania (6)Wtedy rozwiązaniem jest wy
img009 15) Katalizator: nie zmienia stanu równowagi reakcji. / zmienia stan równowagi reakcji / 

więcej podobnych podstron