IMG@86

IMG@86



'a>ela Rodr^a prepozyt# teoretycznych dotyczących psychok>g« rozwojowej i>fe-span Na podstawie Bazes {1591


Pojęć1


Twierdzenia


Rozbój biegu tydi


Rozwój ontogenetyczm trwa przez całe tycie. Żaden okres w ryciu me Jest najw1tmqszy w wyznaczaniu rutun rozwoju. Podczas rozwoju przebiegającego wr wszystkich stadiach żytu trwa zarazem procesy kontynuacji (kumulowania się) jak 1 braku kontynuacji (pojaw-.azuc ne cech ~    '

nowych).


Wiełokierunkew osc


W ukierunkowaniu zmian tworzących ontogeoezę, nawet w tej samej dziedzinie widoczna ;=st znaczna rozr.orodność Kierunek zmiany różnicuje się formami zachowania. Dodatkowo w tych sam>vh okresach rozwojowych niektóre systemy zachowania rozwijają się, podczas gdy ume ułecają zanikowi na poziomie funkcjonowania.


Rozwój jako zvsk strata


Proces rozwoju nie jest prostym dą2emem do wyższej skuteczności, jako widoczny wzrost Raczej, w przebiegu zyzu rozwój zawsze składa się ze wspólnie występujących przypadków" zysku (wzrostu! i straty (zanikania!.


Plastyczność


W rozwoju psychologicznym wykryto ogromną indywidualną plastyczność (wewnętrzną zmienność) Zależnie od warunków życia 1 doświadczeń przebieg rozwoju każdej osoby może przybiera: wiele form Kluczem porządku rozwoju jest znalezienie zakresu plastyczności i je;, ograniczeń.


Osadzenie w historii


Rozwoj może rozmc ssę zasadniczo ze względu na warunki historyczno-kul turo we Przebieg rozwpiu oniogenr tycznego (związanego z wiekiem) jest znacząco uwarunkowany sytuacją społeczno-kulturową w danym okresie historycznym 1 sposobem przejawiam1 się jej w danej epoce


Kontchstuaiizm


Przebieg indywidualnego rozwoju może być zrozumiany jedynie jako wynik interakcji trzech systemów wpływów rozwojowych związanych z wiekiem, historycznych 1 wyjątkowych ; menccmatywnych). Posługiwanie się tym: systemanu może być oprane w tcrnunach metitcoretycznych zasad związanych z kontekstuauzmem.


Rozwój człowieka jako dziedzina interdyscyplinarna


Rozwói psychologiczny musi byc widziam w kontekście wielu dyscyplin dotyczących ludzkiego rozwoju, (r.p antropologia, biologia, socjologia.. Wynika to z faktu, iz ‘czysto1 psychologiczne pog!ąd> ty lko częściowo wyjasn 1 ają zachowania od poczęci do śm-.crci


Inrl De=c1-1:i «-crs»»1U Zs


Sal


l20C:)


I


astiLss=1


?ARADYGVATY NTERAKCY.NE


PARADYGMA' SYSTEMOWY

wOOOK


ooaosLOSC


starosc



paradygmaty hybrydowe

tccortfć


poarggos:


StAHOSC


WLCOOSC


parauośC


*axoo#C


poacmasc



1

cg!' ć—


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG 1206273510 57. Wskaż zdanie błędne dotyczące układu oddechowego: a,    prawidłow
IMG&86 CZYNNIKI INDUKUJĄCE KWITNIENIE ROŚLIN Roślina po zakończeniu rozwoju wegetatywnego przechodzi
wykład teorie (13) Diagnoza pielęgniarska 1 Osąd kliniczny dotyczący jednostki, rodziny lub I zbio
2. Podstawy teoretyczne 152.7 Wyznaczanie odchylenia od pionu i orientacji na podstawie pomiaru pręd
IMG?58 (2) np wykorzystującej dobrze odtwarzalne miary czasu, napięcia i rezystancji (dobrze zdefini
PZK198 198    PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH zwrócić uwagę na podstawowy sens
Szczegółowe informacje dotyczące liczby decyzji administracyjnych i postanowień wydanych na podstawi
IMG36 XXIV „GENEZIS Z DUCHA" Drogi poznania — to jeden z problemów, których interpretacja na p
21 (843) NEURO PSYCHOLOGIAmm NEURO PSYCHOLOGIA Rycina 4.10. Eksperymenty Auberta Na podstawie ryciny
75665 IMG86 EH ISO 9000 2005 3.1.4 zadowoleni* klienta percepcja klienta dotycząca stopnia, w jakim
IMG86 PSYCHOLOG, SOCJOLOG - ZADANIA Pomoc w kontakcie, podejściu terapeuty dochoreoo " dbałość
Zdj?cie0304 > tiKANfci i WItRDZENIA DOTYCZĄCE PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ: „Złożoność człowieka wynika
Img86 (2) 40. Dwie alegorie Wiary, kościół p.w. św. Stanisława. Chyby, koniec XVI w.
IMG86 Ó :‘ dorośli - obfite złuszczanie na podłożu zapalnym na skórze owłosionej głowy,
IMG86 Mechanizm skurczu■    zależny od jonów Ca2+ zewnątrzkomórkowego i
IMG86 ^    SelmyPff yktady te lun

więcej podobnych podstron