IMGD

IMGD



BYŁY SOBIE MISIE TRZY Głodne misie wracają do domu

POTRZEBNE B £ D ą

• trzy misie w różnych rozmiarach • (f/ krzesełka (pudełko ł doklejone oparoi ■ stół z pudełka ■ serwetka na przykryć* <•'/. trzy talerze o różnych rozmiar#^, (papierowe, plastikowe przykrywki itpj > koszyczek a w nim pięć tytea&

(by dziecko musiało odliczać) ubrany dla misiów (proste, aby dziecko mogło wkładać je samodzielnie) • Idocek • wy^


ŚCIĄGAWKA DLA RODZICÓW

Do niedawna psychologowie uważali, że małe dzieci nie rozumieją idei liczenia i przy ocenie ilości kierują| się wzrokiem. W nowszych doświadczę:ryjach zrezy-1 gnowano z zadawania dzieciom bezpośrednie;h pytańj oraz wprowadzono czynnik motywujący    onania i

zadania. Dzieci wybierały pomiędzy dv    zerega-

mi zawierającymi różną liczbęcukierkc    załosgj

że nawet dwulatki wolały ten, w który    . ięcej;

słodyczy. Stosując pomysłowe meto    -zano,

że już niemowlęta w wieku pięciu mieś    miejąj

że 1+1=2. Przypuszczalnie przychodzi n    at wy-

posażeni w mechanizmy do nauki liczę Nie zmienia to faktu, że opanowanie i    ezro-

I zumieniem wymaga wielu ćwiczeń i zz    ecku

jeszcze kilka lat


Dlaczego zabawa jest ważna

•    Utrwala umiejętność liczenia wza> do trzech (misie, talerzyki, łyżeczki,

•    Uczy przyporządkowania wzajenu znacznego (matematyka): każdy nu jeden talerzyk, przy każdym talerzy jedna łyżeczka.

•    Ćwiczy rozróżnianie rozmiarów (misie i talerzyki są w trzech rozmiarach).

•    Zachęca do uważnego słuchania, dzięki czemu doskonali umiejętności językowe.


jMŁjuna opowiedziała Natalce bajeczkę o misiach, które wybrały się do lasu na jagody, ale ich nie znalazły i bardzo głodne wróciły do domu (za aktorów posłużyły pluszaki w trzech rozmiarach). Misie umyły rączki (mydełkiem z klocka), wytarły łapki (szmatką), przebrały się w czyste ubranka (wszystko to z pomocą Natalia i mamy) i zasiadły przy stole nakrytym serwetą. Natalka, zgodnie z podpowiedziami mamy, rozstawiła przed nimi talerzyki: największy dała tacie, mniejszy mamie, a najmniejszy małemu misiowi. Mama zachęciła Natalkę, aby |_ policzyła misie, potem talerzyki i następnie odliczyła potrzebną liczbę łyżeczek, przyniosła je i położyła jedną łyżeczkę przy każdym talerzyku. Jak wypadło liczenie? Czy łyżeczek wystarczyło? Czy żadna z nich nie została w rączce?

Zabawy dodatkowe:

1. Rozkładanie na talerzykach naleiników (z papieru lub z masy solnej), liczenie, ile ich jest.

1. Pomoc mamie w kuchni: liczenie i segregowanie sztućców, nakrywanie do stołu, liczenie garnków, wstawianie jednego w drugi.

fslatalka gotuje obiad

JESIEŃ •





ŚCIĄGAWKA OLA RODZICÓW

•    Doprzeprowadzenia rozwijającej zabawy nie po-trzeba drogich zabawek. Wiele z nich można zrobić samodzielnie (np. kuchenkę z kartonu), a inne łatwo stworzy bujna wyobraźnia malca

i Naukowcy ze zdumieniem zaobserwowali, źe już noworodek jest w stanie imitować zachowanie ! innych ludzi. Badany maluch 30 min 0) po urodzę- | niu powtarzał ruchy dorosłych (wysuwanie języka albo szerokie otwieranie ust); 18-miesięczne dziec-ko potrafi odtworzyć bardziej złożoną akcję, taką jak gotowanie wyobrażonej potrawy czy karmienie zabawki. Dwulatki imitują dobrze im znane zacho- j wania błiskich osób: gotują, kąpią lale, karmią misie, wożą zabawki na spacer itp.

*    Zabawy z wcielaniem się w inną osobę bazują na wyobraźni. Odgrywają one bardzo ważną rolę w prawidłowym rozwoju dziecka (mają również znaczenie diagnostyczne). Uczą dziecko rozpo-znawania stanów wewnętrznych innych ludzi.

POTRZEBNE B ę D A

dladorolilOoni/w.M

Etap 1. Misie zamówiły obiad. Na początku Natalka gotowała go razem z tatą: mieszali wyobrażoną zupę, próbowali, jak smakuje, dosypywali soli z pustej solniczki. Potem tata dyskretnie się wycofał i dziewczynka dalej bawiła się sama.

L /    /

Etap 2. A tu pieką się ciasteczka na desc

Dlaczego zabawa jest wabia

•    Zaspokaja ważne rozwojowo potrzeby, pozwala wcielić się w rolę dorosłego.

•    Rozwija zdolności empatyczne.

•    Doskonali umiejętności łączenia ruchów w celowy sposób.

•    Uczy koncentrowania się na wykonywanych czynnościach.

7 9



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img098 2 Trzy liski Były sobie raz trzy liski, Które jadły z jednej miski. A te liski takie były, Że
SSA47550 ROZDZIAŁ III: FO Wracając do domu Melchior czuł w sobie jakąś dziwjią lękkość. Ulice, mury,
JEZUS UZDRAWIA NIEWIDOMYCH Jezus uzdrawia dwóch niewidomych Pewnego dnia, Jezus wracając do domu, na
Photo0050 (2) ZADANIE llilrlSTOPIEŃ 1 Pewien mężczyzna wracając do domu stwierdził, że zapomnia
Zadania 221 3.    Wracając do domu z pracy, Bill na życzenie swojej żony kupił bochen
Trzy świńki (3) Były sobie trzy świnki, które mieszkały z mamą i tatą. Pewnego dnia tata zwróci
Ekozabawa Były sobie dzieci, co zbierały śmieci. Zabrano śmieci do fabryki i zrobion
image 2 9214:12 a to mieli w zeszłym roku dzienni Były dwie grupy A i B i trzy rodzaje pytań: 1)
1. Dorysuj elementy tak, aby w parach zbiory były sobie równe. 2. Dodaj kółka i wpisz, ile to razem.
7(23) Były sobie krasnoludki: ten Nieduży i Malutki. Wlazły raz na małą górkę, pięknie pozdrowiły
Złotowłosa4a Wówczas wróciły trzy niedźwiedzie. Gdy weszły do domu, nie mogły uwierzyć własnym oczom
23 KRÓLESTWA POLSKIEGO. sobie zjątrzone, wziąwszy z sobą syna, zjachał do Węgier, z Węgier szedł

więcej podobnych podstron