IMGE

IMGE



87

wkupując się do amerykańskiego idola

nia konsensusu wykazuje tendencję do ograniczania różnorodności perspektyw, spotykanych przez poszczególnych członków społeczności - ludzie wolą łączyć się w grupy dzielące ich poglądy i z czasem słyszą coraz mniej zastrzeżeń wobec swoich założeń54. Jednocześnie wypracowywanie konsensusu zwiększa prawdopodobieństwa, że społeczności marek i fanów' zabiorą głos, kiedy interesy korporacji wejdą w kolizję z ustaleniami grupy. Podczas jednego sezonu Amerykańskiego idola może nie uda się osiągnąć całkowitej zgody, ale większość członków' społeczności sieciowej postrzegała drugi sezon jako rywalizację między Ciayem a Rubenem, intensyfikując przygotowania przed finałem. Społeczność dała jednak wyraz złości, kiedy głosowanie nie poszło zgodnie z uzyskanym konsensusem, jak wydarzyło się w' tygodniu, gdy Ruben niemal został wyeliminowany (incydent, który' sprowokował wcześniej cytowaną reakcję), lub jak zdarzało się to często w trzecim sezonie.

Ponieważ postaci są prawdziwymi ludźmi, a ich życie wykracza poza ramy serii, widzowie zostają z poczuciem, że istnieje o wiele więcej spraw, których mogliby się o nich dowiedzieć. Staje się to bodźcem do poszukiwania informacji w różnych kanałach medialnych. Poszukiwanie ukrytej „prawdy” reality tv jest tym, co motywuje spojlow'anie opisane w rozdziale pierwszym. Badanie Initiative Media pokazuje, że 45 procent lojalnych widzów Amerykańskiego idola poszukiwało w sieci dodatkowych informacji o programie i w' zasadzie zgadzało się, że reality łv jest jednym z głównych bodźców' do przeszukiwania stron internetowych.

Sieci telewizyjne opierają się na wewnętrznych synergiach korporacji z branży rozrywkowej, by mieć pewmość, że rozmowy o łubianych seriach będą trwać cały tydzień. Uczestnicy konkursów są przedstawiani jako w'aż-ni goście w porannych i wieczornych talk show i w' związanych ze stacją telewizyjną internetowych chat-roomach. Rezultaty co najmniej wysoko cenionej serii reality postrzega się jako na tyle ważne, że informacje o nich zamieszczają nawet konkurencyjne sieci. W wypadku Amerykańskiego idola,, aby przewidzieć prawdopodobne rozstrzygnięcia, niezależne od siebie badania publiczności przeprowadziły największy pod względem nakładu amerykański dziennik „USA Today”, branżowe pismo „Entertainment Weekly” i serwis America Online. Internetowa serwisy plotkarskie, takie jak The Smoking Gun, próbowały skorzystać na masowym zainteresowaniu serią, wyszukując w życiorysach uczestników' stare sprawy kryminalne czy sprawy rozwodowe. W pewmych wypadkach rynek programów reality dociera do zastrzeżonych treści, co jeszcze pogłębia przeżycie oglądania. Uwzględniając liczebność i zróżnicowanie takich publikacji, każdy fan może dowiedzieć się czegoś, o czym nie wiedzą jego znajomi, w ten sposób twrorząc bodziec do dzielenia się wńedzą. Publikacje mają też wpływ na niektórych widzów, sprawiając, że chętniej oglądają oni program na bieżąco, by uniknąć poznawania wyników w mniej dramatyczny sposób. U innych konsumentów takie relacje podtrzymują zainteresowanie - nawet jeśli nie

54 Cass Sustcin. Rrfniblic.com, Princeton University Press, Princeton 2002.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG& 69 wkupując się do amerykańskiego idola nych platformach medialnych. Tacy odbiorcy, jak wierzą
IMG0 71 wkupując się do amerykańskiego idola 71 wkupując się do amerykańskiego idola od firm, które
IMG1 73 wkupując się do amerykańskiego idola 73 wkupując się do amerykańskiego idola zamówić w sieci
IMG6 79 wkupując się do amerykańskiego idola Amateur Hour. Do tej mieszanki Amerykański idol dodał j
IMG9 wkupując się do amerykańskiego idola rvtuał. Jednym z efektów pogłębiania uczestnictwa publiczn
IMGG wkupując się do amerykańskiego idola e stałych widzów powiedział naszym badaczom: „Już wiem, że
IMG wkupując się do amerykańskiego idola vcześniej nie wysłała wiadomości tekstowej4. Jak wyjaśnił
IMG wkupując się do amerykańskiego idola vcześniej nie wysłała wiadomości tekstowej4. Jak wyjaśnił
IMG wkupując się do amerykańskiego idola Amerykański idol nie był głupim letnim szaleństwem, lecz s
Zdj 25252525EAcie1055 Mała odległość od władzy: • Dąży się do ograniczenia nierówności między ludźmi
bez konieczności zmiany pracodawcy. Umacnia także strukturę organizacyjną i przyczynia się do ograni
IMG)87 To się nazywało we mnie miłością — i było nią w pewnym stopniu — do chwili, póki gąszcz matec
43 (167) ą, chętnie wracają miczny, w postaci aj u można obser-- Amerykanie). i promowanie jest
skanuj0004 (399) życia człowieka. Odnosi się do wszystkich relacji osoby w jej otoczeniem i z nią sa
IMG 71 Polityka gospodarna nia odnoszące się do wymiany międzynarodowej charakteryzują się zazwyczaj
Obraz36 Zanim przyjmowane pokarmy przedostaną się do krwi, a z nią do komórek ciała, muszą ulec prze
13533 IMG556 214 (De)Konstrukcje kobiecości nia się do nich. Butler śledzi pewną tradycję myślenia o

więcej podobnych podstron