IMGS76

IMGS76



M Rozwój lityczny

Tak fok to jut zostało podkreślone na początku, okres przedszkolny nie cechuje się bardzo szybkim tempem rozwoju. Zaznaczy się ono wyraźnie dopiero na przełomie okresu przedszkolnego i szkolnego, czyli 7 i 8 roku żyda. Jest ono wtedy tak intensywne, te nawet dla swego charakteru zostało nazwane ..skokiem” szkolnym. Najczęściej wiąże się ono z okresem szkolnym. Może jednak zda-

rięior ciała chłopców w wieku od 3 do 7 roku łyda

Wiek W lalach

I Wyto

toU w cm

Ciężar w kg

1 średnia I orytm.

od

— do

li

od — do

3

j

95,3

91,6

— 99,0

15,4

13,6—17.2

3 1 '/i

99.7

95,7

—103.7

16,1

14,3— 17,9

4

1 102.1

98,7

— 105.5

16,5

15,2—17,8

4 i »/«

106.4

102.0

— 110,7

18,3

16,0 — 20,5

5

IM..

104.9

— 1144

IM

16,5 — 21.1

S 1 V*

113.8

109,3

_J18 3

20,5

18.0—23,0

6

116,8

111.2

-122.4

22.4

18,9 —25.9

6 1 «/»

118,0 i

113,4—122,7

22.7

19.4 — 26.0

7

122,1 |

117,7-

—126,6

25,4

21,6 — 29,2

rzyć się u dziecka przyspieszonego w rozwoju, że gwałtowny przyrost wysokości i ciężaru ciała pojawi się nieco wcześniej, np. między 6 1 7 rokiem życia.

Najnowsze badania przeprowadzone przez Instytut Matki i Dziecka w przedszkolach warszawskich dostarczyły aktualnych danych liczbowych charakteryzujących między innymi i wysokość, i ciężar ciała dziecka w interesującym nas okresie.

Tabela 3 i 4 podaje średnie arytmetyczne wysokości I ciężaru ciała w kategoriach wieku od 3 do 7 roku tycia w odstępach półrocznych. Oprócz średniej arytmetycznej znajdujemy w tabelach rubryki zatytułowane „od — do" Oznaczają one, obliczone na zasadach matematycznych*

WyioAość I Cląiar dala

granice rozstępu zawierające wartości, które najczęściej zdarzają się dla określonej cechy w odpowiedniej klasie wieku. Ma to duże znaczenie praktyczne, gdyż tak, jak wiemy, dzieci które by posiadały taką samą wartość cechy jak średnia arytmetyczna jest bardteo niewiele. Natomiast dzieci, które mieszczą się w określonym rozstępie. jest aż około 68%. A więc przeważająca liczba dzieci

Tabol* 4

Wysokość i ciężar ciała dziewczynek w wieku od 3 do 7 roku życia

Wiek w latach

Wysokość w cm

Ciężar w kg

średnia a rytm.

od — do

średnia

arytm.

od — do

3

93,8

89,9 97,7

14,5

12*—16*

3 i i/t

99,1

94,3 — 104,0

15*

13* It*

4

102.8

98,0 — 107.6

17*

14* — 19*

4 1 Vt

103*

99.4 — 106.2

17*

i*ą -aa*

5

109,0

103,9 — 114,1

19.0

16* — 21*

5 i */t

111,9

107,8 — 115,9

20*

17* — 22*

6

115.9

112.0 — 119*

21*

18.4 — 24*

6 i >/t

118,0

112* 123*

22*

19,1 - 25*

7

121,3

118,3 124*

24.0

19*-25,7

powinna znaleźć tu swoje miejsce. Na przykład u chłop* ców w wieku 4 lat widzimy, że średnia wysokość dała wynosi 102,1 cm, ale rozstęp obejmuje wartośći od 907 cm do 105,5 cm. Zarówno więc dziecko o wysokość* 99 cm, Jak i 104 cm, jak i wszystkie inna o wartościach mieszczących się w wytyczonym przedziale będą odpowiadały klasie wieku 4 lat. Będą to dzieci średnie pod względem danej cechy —■ nie wysokie i nie niskie* jaśU chodzi o wysokość, oraz nie szczupłe i nie tęgie, m |fl| dzi o ciężar ciała. Poza oznaczonymi granicami mieaicaą się dzieci o wartościach cechy « tendencja®* do wysokich, gdy pomiar przekracza górną granicę rozstępu i do niskich, gdy przekracza dolną jego granicę. Pooracąjęc


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Narodowość to taka zbiorowość oparta na wspólnej kulturze, która nie ukształtowała się jeszcze w pos
riramida Owoce l warzywa, mleko l Jego przetwory są zdrowe. To jut wiemy. Ale słodycze są smaczne! C
jIORANGE 3G 19:31 89% WiadomościAśka Edyti A tak właściwie to co wy robicie na tej
lepszą wydajność i którzy ów awans otrzymali, to znaczy zostali przesunięci na inne
w rozkładzie dnia. Może to byc omawiane z mą na początku każdego dnia i przed każdą zmianą czynności
page0193 LiloNIZY MonsZY. I9I dawało sic to łatwem, bo nowy król był gnuśnym, zepsutym, nie znającym
Analiza SWOT wariantu IA i IB Jest to rozwiązania doraźne, nakierowane na wyeliminowanie skutków pro
wiersze 161 To lukrowane dziecko miało na imię Mozaika. Mozaika; nie Witraż, jak pomylił się ksiądz
z16 (1) jedli pracownik dobrze pracuje na danym stanowisku, lecz nie widzi się w nim kandydata do aw
gdzie: To, po - temperatura i ciśnienie na początku procesu, T, p - temperatura i ciśnienie na końcu
elementy kompozycji fotograficznej tak dobrać jej szybkość, aby podkreślić na zdjęciu ruch przedmio
skanuj0035 bmp VI. Końcowy etap tworzenia pracy dyplomowej podstawie został opracowany. Na początku
str 046 047 tego też cały oddział został podzielony na dwie roty, z których każda składała się z 200
P = N0-NAY gdzie No to liczba grup funkcyjnych na początku reakcji, a N to liczba grup funkcyjnych n
CCF20120401004 Oświecenia, to trudno napisać choć trzy strony, jeżeli wcześniej nie zaprzeczyło się
Jeśli pracownik dobrze pracuje na danym stanowisku, lecz nie widzi się w nim kandydata do awansu, to
Co to są SKARBY ZIEMI? Czy skarb zawsze jest błyszczący, mieniący się i bardzo kosztowny?
Dlaczego filozofia? „ I tylko to jedno mam dobro przedziwne, które mnie ratuje: nie wstydzę się, ucz

więcej podobnych podstron