IMGT14

IMGT14



Ro*wó/ psychiczny t wychowani*

u drtcc*. w kapcie i * nich jest jaki* Inny szczegół ważny, inny element wyeksponowany. Inaczej przebiega *kv ł.i. nawet wówczas, kiedy do zabawy podsuwamy im podobny zestaw zabawek.

I t4k n|v Andrzej lal 4 i pół nie zwraca zupełnie uwagi na podana mm piraaa Ml# klocki i zabawki związano z gospodarstwem domowym. a od razu zaczyna organizować sobie z własnej inicjatywy Lubawę w jazdą samochodem. Przy czym samochód ten — ..zrobią | tętn*    — zapowiada I zabiera się do roboty odwracając do góry

nogami stolik dziecinny. Ne nim ostawia dwa krzesełka dziecinne, jpmd nim — krzesełko na kółkach, tylnymi kółkami sczepia je ze stolikiem. Siada na krzesełku na kółkach, ale za moment zaczyna się wyraźna* rozglądać za kierownicą. Spostrzega kółko od sersa — landowoloay bierze je i zaczyna jazdą, posuwając się naprzód na krzesełku I kręcąc kółkiem Jak kierownicą. Po chwili wstaje I bierze do deble do auta — na tylne krzesełko — misia: ..choć tu synku** — mówi do niego czule. Jedzie dalej, na skręcie jednak miś wy. peda — Andrzej troskliwie go podnosi i sadowi znów na krzesełku

w ałłCie _ „chodź tu synku, jadziemy dalej". Po pewnym czasie

takiej jazdy wysiada z aula — „teraz ja napiszę mandat" — mówi poważnie i wziąwszy kawałek papieru udaje, że pisze. Widać z całego jego zachowania, że nie bardzo wie. co to jest mandat, jednak jut się tym słowem posługuje łącząc je z jazdą. Następnie chowa papier za sweterek i z zadowoloną miną jedzie dalej z misiem autem własnej konstrukcji na spacer dookoła pokoju.

A oto dla porównania zabawa Innego chłopca w tym samym wieku, w tym samym pomieszczeniu, tymi samymi zabawkami:

Romek siada przy stoliku dziecinnym, bierze klocki i zaczyna budować garaż, a następnie ustawia w nim małe dwa autka. Potem przesiada się na drugie krzesełko w pobliżu rozłożonych sprzętów gospodarczych i zaczyna ustawiać garnki na kuchence. Kontroluje, czy nóż jest ostry. Wyraźnie rozczarowany, te nóż — zabawka — jest tępy. zaczyna go ostrzyć za pomocą patyczka. Następnie podchodzi do wózka z misiem — wyjmuje go i odkłada na bok. a na Jego miejsce wkłada lalką —■ naguska: „muszą laleczką włożyć do wózka bo jej zimno" — wyjaśnia I po spełnionym „dobrym uczynku*' — wraca do garażu z klocków. „Teraz zrobią co innego" — zapowiada. W rezultacie rozbiera garaż I wkłada wszystkie klocki do wózka. „Teiaz będę Jeździł samochodem" — powiada I zaczyna jazdę wózkiem z klockami po podłodze.

Po krótkiej chwili wpada na nowy pomyśli „ja taką drogą tutaj






Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SPM?157 Czynniki uburiijącc ro/wo
IMG190 Funkcje społeczne, psychiczne i wychowawcze Tereny zieleni słuiąjako miejsce wypoczynku, 
page0097 — 83 — Część druga.Nauka o psychicznem wychowaniu człowieka. W ogólności. 1.
scandjvutmp15b01 Pomoce wychowawcze. 321 dym z nich jakaś mała zmiana (w miarę tego, jak się dom st
IMGS97 Rotwój psychiczny I wychowania* nalne wychowanie, szczególnie zaś w dobie obecnej, wcale nie
IMGS98 Raiwóf psychiczny I wychowami* N*o cóż, wydaje mi mię. te w każdym rasie powinniśmy wychowani
IMGS99 i Romwó/ psychiczny I wychowani• ale aa rok. dwa, trzy, pięć. Cóż z lego. że zgodnie z wolą r
IMGT00 vt Rozwót psychiczny I wychowa** miasto, spacer do ogrodu zoologicznego, imieniny w gronie ró
IMGT02 Itoaw&J psychiczny I wychowani* rvw*my włttriM lub niewłaściwą postawą moralną, a co ■ fc
IMGT10 KorwAf psychiczny 1 wychowani• ttą fonm wibawy (osi loctcnic piłki po podłodze przez dciiH 1
IMGT18 Jtoiwd/ psychiczny i wychowani* 4. <»w gwtcrtft* O/ ityArktycmy. rozpoznawanie i nazywan
IMGT23 14 Jtozwój psychiczny / wychowanie włałr? Wuttnou... Jak wumul mały wiouiykł Si-m ij... Jak b
IMGT32 Komwój psychiczny I wychowani* amiętajmy, M w śpiewie dziecko ma możliwość spon* czncgo wypow
IMGT34 ffotw*/ psychiczny / wychowanio 1 Mtwycw. jut do 5 roku życia dzieci przyswajają sobie
IMGT38 IM Rotwóf psychiczny I wychowani§ Oczywiście i tu, w każdym razfo w pierwszym etapie zabawy,
IMGT46 Hot wól psychiczny I wychowani• skrzynce cebulę i pietruszkę i obserwować, jak, systematyczni
Obraz4 (164) Występują dwie odmiany wychowania wyzwalającego. Jedno z nich oscyluje w kierunku zape

więcej podobnych podstron