IMGq

IMGq



rozdział trzeci

114

rozdział trzeci

114

z licznych tradycji kulturowych. James Schamus zgadza się z tą opinią: „Ostatecznie robiliśmy wschodni film dla zachodnich widzów i pod pewnymi względami bardziej zachodni film dla publiczności wschodniej". Wymienione przykłady hybrydowości korporacyjnej opierają się na konsumentach z taką kompetencją kulturową, która mogła się wykształcić jedynie w kontekście globalnej konwergencji, wymagającej nie tylko znajomości azjatyckiej kultury popularnej, ale także zrozumienia różnic i podobieństw względem kultury Zachodu. Animatrix oraz Spiderman:

India mogą być odczytywane jako przykłady transkreacji, natomiast filmy z trylogii Matrix po prostu dodały różnorodne wielonarodowe i wielokulturowe odniesienia w dużym stopniu znane widzom zachodnim. Jednak tak je zaprojektowano, by ludzie z innych zakątków świata znaleźli swój punkt zaczepienia wewnątrz marki. Niektóre elementy mogą przesunąć się na pierwszy lub dalszy plan w zależności od lokalnych kompetencji konsumentów. Jeden z moich studentów podzielił się ze mną takim spostrzeżeniem:„Wielu moich znajomych w Indiach opowiadało mi, jak dyskusje o południowoazjatyckiej rodzinie w Matriksie Rewolucjach przerodziły się w dyskusje o imigracji zarobkowej do Stanów Zjednoczonych, pozycji ludzi z ras innej niż biała w wysoce uprzemysłowionym


to jak zaprojektowano budynki itd. Taka praca przynosi więcej satysfakcji, gdy oglądamy film na DVD, zatrzymujemy odtwarzanie i zaczynamy przenikać do przedstawionego świata. Niektórzy fani stosowali takie taktyki już w przypadku Łowcy androidów (1982 r.), gdzie urbanista Syd Mead został poproszony o stworzenie metropolii przyszłości na rozpoznawalnej bazie ówczesnego Los Angeles. Takie wizualizacje można docenić w pełni jedynie analizując treść książek, towarzyszących wejściu filmu na ekrany i zawierających informacje na temat kostiumów i scenografii.

Janet Murray, teoretyczka nowych mediów, pisze o „encyklopedycznej pojemności” mediów cyfrowych, która według niej w miarę jak widzowie będą poszukiwać informacji wybiegających poza ograniczenia pojedynczej historii, doprowadzi do powstania nowych form opowiadania36. Porównuje proces tworzenia światów w grach czy kinie do Faulknera, którego powieści i opowiadania sumują się, by razem odtworzyć życie w fikcyjnym okręgu w Missisipi. Murray twierdzi, że aby uczynić ten świat jeszcze bardziej realnym, twórcy opowieści i czytelnicy zaczynają tworzyć „środki wyrazu budujące kontekst - kolorowe ścieżki, osie czasowe, drzewa genealogiczne, mapy, zegary, kalendarze itd.”3'. Takie zabiegi „pozwalają widzowi zrozumieć głębię psychologicznych i kulturowych przestrzeni [reprezentowanych przez współczesne opowieści] bez ryzyka dezorientacji”38. Filmy animowane, gry i komiksy funkcjonują w podobny sposób w- odniesieniu do Matńksa, dodając informacje i ustanawiając części tego świata, aby całość stała się bardziej przekonująca i zrozumiała.

Animacja Mahiro Maedy Drugie odrodzenie (2003 r.) to bogata w szczegóły kronika, wydarzenia w niej toczą się w szybkim tempie. Przenosi nas z czasów' obecnych do ery rządów maszyn, która otwńera pierwszą część trylogii

Jance \ Iurray. Hamlet on the Ho/ot/erk: The Futurę of Marratbe in Cyberspace, \ 111' Press, Cambridge 1999, s. 253-258. Ibidem s. 253-258.

Ibidem s. 253-258.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
41157 Śliwerski0 Pedagogika ogólna rozdział trzeci 135 Fakt, że wolność praktyki nie rozwija się
74798 Śliwerski6 Pedagogika ogólna rozdział trzeci 171 modzielności, na które jednak nie da si
DSC 73 ROZDZIAŁ TRZECIMnisi na Zachodzie w IV—MI stuleciu W chrześcijaństwie zachodnim spotykamy się
skanuj0151 (7) Rozdział 6.4 Ze względu na sposób użytkowania rampy magazynowe dzieli się na: •
SNB14110 Rozdział VIPSYCHOLOGIA A TEORIE WYCHOWANIA 1. TRADYCJA___ Wielu badaczy dopatruje się ścisł
Rozdział szóstyU źródeł neokcmtyzmu Analiza filozofii poheglowskiej wymaga odwołania się również do

więcej podobnych podstron