Jak napisać analizę i interpretację wiersza 2 Analiza porównawcza

Jak napisać analizę i interpretację wiersza 2 Analiza porównawcza



•ł

•    pamiętaj, że wyglądy mogą być słuchowe, wzrokowe i wyobrażeniowe, ‘

•    masz prawo wyrazić wrażenia odbiorcy - czytelnika, ale wiedz, że jesteś przede, wszystkim badaczem literatury.

9    •    * *

13.    Dzieło literackie, a wiersz szczególnie Jest schematyczny, ma miejsca niedookreślone, więc

musisz je wypełnić konkretyzacją (wyobrazić sobie, uzupełnić):    \

✓ w'tym celu wyszukaj metafory i zinterpretuj je, ;    * 'j

* odszukaj inne środki stylistyczne i okres! ich funkcję    i

v im więcej znajdziesz środków artystycznych, określisz ich funkcję, tym twoja praca j będzie bardziej naukowa, a interpretacja trafna.

14.    Pamiętaj, żc utwór literacki nie istnieje w próżni, ma on na pewno jakiś kontekst kulturowy. ; Siniało o tym pisz, im więcej znajdziesz w wierszu tych związków, tym lepiej.

i

•    i

15.    Nie bój się śmiałych skojarzeń:    .    I

•z innymi dziełami literackimi, *    .».

•    różnymi dziedzinami kultury: muzyką, teatrem, sztukami plastycznymi,

. • filozofią,    :    .    *    ;|

•    nauką.

• życiem.    .    :;    . • * j

•    i

\

16.    Pamiętaj, że daleko odejść nic możesz, wszystkie Twoje skojarzenia muszą mieć związek !| z omawianym wierszem.

•    •    n

r

17.    Cytaty z wiersza traktuj jako argumenty, potwierdzające Twoje tezy i wnioski. Staraj się i

jednak nie powtarzać cytatów. Zwróć uwagę, że cytaty wypisane zgodnie z rozczłonkowa- i niem wersowym uatrakcyjnią graficznie Twoją pracę!    '    .i

18.    Bez obawy zapisz własne wnioski, które zawsze będą dobre, jeśli tylko spełnisz jeden waru- •;

nok-one muszą być związane z tekstem.    ;.

•    *    9*

19. W zakończeniu pracy nic zapomnij:    *    jj

•    „pochwalić” autora za kunszt artystyczny,

•    zweryfikować hipotezę analityczną,    S

•    podsumować wszystko.

20.    Pamiętaj, że Twoja praca będzie dobra, jeśli zadbasz o logiczną kompozycję i przekażesz i.

swoje spostrzeżenia przy pomocy poprawnego języka.    .    ;

21. Bądź jednak uczciwymi rzetelnym badaczem literatury!

POWODZENIA!!!

JAK NAPISAĆ ANALIZĘ PORÓWNAWCZĄ?, •

i

••    •    •    '    •*    '/;* t * *

Pamiętaj, że pisanie analizy porównawczej jest znacznie trudniejsze niż wykonanie analizy i interpretacji jednego .wiersza. Musisz bowiem opanować umiejętność analizowania i zestawiania ze sobą różnych utworów poetyckich. Nie jest to jednak zadanie trudne dla tych, którzy potrafią przyswoić sobie warsztat badawczy, znają już podstawowe prawa rządzące w świecie    •

poezji, posługują się terminami teoretycznoiiterackimi. Pocieszające jest to, że masz zmierzyć się z krótkim wierszem, a nie z wielką powieścią. Dostajesz tekst, niczego nie musisz sobie przypominać. Możesz wykorzystać wiedzę z zakresu kultury' zdobytą na lekcjach i podczas własnej lektury.Twoja praca może być własna, odk»7\vcza i satysfakcjonująca.

# ; • • • •

•    i

•    • .    . I

•    ,    •    ;    •#    i

Analiza porównawcza ma tę przewagę nad interpretacją jednego wiersza, że nie musisz przy jej pisaniu zagłębiać sic w szczegóły, gdyż głównym Twoim zadaniem będzie uchwycenie    podobieństw i różnic.    «

..    {;■

1.    Przeczytaj uważnie obydwa utwory. Zwróć uwagę, że są one celowo dobrane, bo coś jc łączy

lub coś dzieli.    * ,

*    i    >1

v    Przeznaczone do analizy wiersze łączy najczęsaej; • •    :    •

'    * temat, *    •    •    : •*:'    • .; '

•    dominanta kompozycyjna, czyli któraś z wyraźnie zaznaczonych warstw dzięla, np.

warstwa brzmieniowa,    •    i    '    :

   • przeżycie pokoleniowe,    •    1 2    *    \

•    podobne zainteresowania poetów, itp.- ••    ‘

>/ Wiersze mogą różnić się:'    .    _    • *' • !    ' • :

•    czasem powstania, bo autorzy pochodzą z różnych epok,

•    poetyką, czyli zasadajni tworzenia wiersza,    ;

•    • stosunkiem autora do przedstawionego tematu, itp.    ; •

. {

2.    Postaraj sic zauważyć wszystkie podobieństwa i różnice. Zapiszje w brudnopisie. •;

3.    Sformułuj wstęp, w kńfryłn umieścisz własne, dość ogólne spostrzeżenia na ten temat. Mo

żesz leż określić dominantę kompozycyjną obu wierszy, podzielić się refleksją o czasie po- * • wstania utworów lub zainteresowaniach poetów.    j

23

1

Tciaz masz do wyboru dwie metody porównywania wierszy:    .<    • /

*i    .    .    •

2

•    i    .

PIERWSZA - wersjałatwiejsza    ..    .: i .

•    .    s    ,•

analizujesz jeden i drugi utwór oddzielnie, ale musisz zachować podobną kolejność rozpatrywanych warstw dzieła literackiego (patrz: Jakpisaćanalizę i inetrpretację . wiersza?). Pamiętaj o zachowaniu chronologii dotyczącej napisania obu wierszy.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Jak napisać analizę i interpretację wiersza 1 JAK PISAĆ ANALIZĘ I INTERPRETACJĘ WIERSZA? (KILKA §AD
W analizach tych należy pamiętać, że przedmiotem nie jest tu doznanie jako takie, bodziec. Problem t
w/w ubezpieczeń na życie. Oznacza to, że nie mogą być sprzedawane jako odrębny produkt, tak jak to
skanuj0101 2 S. Poeta o poecie. Dokonaj analizy i interpretacji wiersza Tadeusza Różewicza Nasz Wies
określa jego funkcję -    dokonuje analizy i interpretacji wiersza Norwida: •f określ
Matura - maj 2005: •    Analizując i interpretując wiersze Tadeusza Różewicza Ocalony
ABC SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH JAK JE CZYTAĆ, INTERPRETOWAĆ I ANALIZOWAĆ WYDMIE i ZMIENIONE WaldtmBi Gos
dzieł. 217.    PIUS Żaneta Elżbieta: Analiza i interpretacja wiersza Juliusza
1. B.107604 ABC sprawozdań finansowych : jak je czytać, interpretować i analizować / Waldemar Gos,
Analiza i interpretacja wiersza -    zadanie maturalne -    wymaga
dokonuje samodzielnie analizy i interpretacji wiersza, wyodrębnia środki stylistyczne, odróżnia
191 Analiza porównawcza systemów motywowania Urzędu Miasta i banku... Bibliografia Armstrong M., Jak

więcej podobnych podstron