Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (101)

Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (101)



iił 5 t

^ ws/yslkich procesów :


rwia/an


x są nieuświadamiane i społeczeństwa, r Ich oddziaływanie sięga Kształtowanie się postaw f wości* oczekiwań i polr/eb


oniu organizacji, wpływając i wzorców zachowań, norm,

kompletnej opozycji wobec powinien wręcz wynikać z jej


(* ujm -

* System motywacyjny nic mo/i

u kulturowych otoczenia organizat* •cC*1


— PolychaMOM zmiany syslcmow. „i, >vyczpltj, jesiczc przedsiębiorstw w zakresie zapewnienia warunków do konkurowania S •yroiittmorozwoju. System finansowo-podatkowy [8], cechuje nadmierny a izm (w formie podatku dochodowego i obowiązujących narzutów n# ubezpieczenia społeczne) oraz niedostateczne wsparcie działalności ro*„ wojowej i eksportowej. Wiąże się to m.in. z opóźnieniem reform w sferze społecznej, zwłaszcza w dziedzinie ubezpieczeń emerytalno-rentowych i zdrowotnych Wdrożenie tych reform może posłużyć ponadto do rozwoju systemów motywacyjnych przez zróżnicowanie form gratyfikacji materiał, nych dla pracowników Nadmierne obciążenie dotyczy również opodal, kowania dochodów indywidualnych i wpływa negatywnie na motywację osób o najwyższych dochodach do zwiększania efektywności pracy.

W perspektywie postępującej liberalizacji wymiany międzynarodowej w związku / zawarciem układu stowarzyszeniowego z UE wzrasta rola wszechstronnego wsparcia przekształceń podmiotów gospodarczych przez różnorodne formy interwencjonizmu państwowego na szczeblu centralnym i regionalnym, a samorządowego - na szczeblu lokalnym. Dotyczy to m.tn promowania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw oraz eksportu prze/ formy ubezpieczeń i poręczeń kredytowych, opracowania strategii regionalnego i lokalnego rozwoju, tworzenia bazy informacji rynkowych

dla inwestorów.

I słotne uwarunkowania systemowe procesu motywowania pracowników pochodzą / rynku pracy Przekształcenie rynku pracobiorcy w kierunku rynku pracodawcy stworzyło możliwości rynkowej wyceny siły roboczej, prawidłowego doboru personelu oraz wzrostu wymagań co do ilości i jakości pracy Skłania to pracobiorców do podwyższania kwalifikacji i pozytywnej zmiany zachowań oraz stylu życia.

Wysokie bezrobocie, zwłaszcza w małych i średnich ośrodkach miejskich oraz na terenach wiejskich, powoduje zmiany w hierarchii wartości (oczekiwań kandydatów do pracy na rzecz pewności zatrudnienia kosztem wysokości dochodów, warunków pracy czy lokalizacji zakładu na obszarze lokalnego rynku Powoduje ono jednakże wiele patologicznych zjawisk spośecmo-ekonomKznych Większą wrażliwość na społeczne problemy zatrudnienia wykazują menedżerowie wychowani w poprzednim systemie ekonomicznym mi ludzie młodzi, zorientowani bardziej ekonomicznie 117).

Pozytywną motywację do powiększenia dochodów z pracy stworzyło mewątpttwte zrównoważenie rynku towarów i usług oraz wzbogacenie okft) produktów konsumpcyjnych. Równocześnie duże i pogłębiające się wantę dochodów między grupami społecznymi oraz wysoki, 50-odsetek gospodarstw domowych zagrożonych ubóstwem (5| do utrzymywania się wśród pracobiorców postaw rosz-m7%m nH^»ych wzrostowi rozpiętości wynagrodzeń.

i (warunkowania socjo-kulturowe

I*1

i^ażde społeczeństwo charakteryzuje się określonymi cechami /wią/a-/ jego indywidualnymi normami, wzorami zachowań. wartościami. (0/f,^lWą odróżniania „dobr.i ml . zła', podstawowymi zało/emann fr\-«gącynri postrzeganiu człowieka, jego otoczenia etc. Cechy te wyfcs#łftr ^ • się vv cyniku procesów społecznych, gospodarczych, ekonomicznych

z życiem i x działalnością człowieka.

> zakorzenione w umysłach członków

L (tury organizacyjnej, wtedy będzie naprawdę motywował i inspirował do W#. Dlatego tak istotne wydaje się zbadanie podstawowych cech kul-' rowych danego społeczeństwa stanowiącego otoczenie danej organizacji. Lmpleksowe badania dotyczące lego problemu, przeprowadzone w 52 ^ jjjach doprowadziły do wyodrębnienia czterech grup norm tzw. wymiarów Mitury. Natężenie występowania każdego z wymiarów może służyć do

:sania różnych aspektów danej kultury. oP1

Jakie to są normy*? [30, s. 423)

* Indywidualizm — kolektywizm •I Mały — duży dystans władzy j||. Mały — duży stopień unikania niepewności |V. Męskość — kobiecość

W społeczeństwie zindywidualizowanym jednostka postrzegana jest jako podstawowy element zbiorowości. Systemy wynagradzania ukierunkowane są na motywowanie poszczególnych pracowników przede wszystkim do wzrostu wysiłku i zaangażowania w pracę. Ważna jest inicjatywa I przedsiębiorczość okazywana w życiu i w miejscu pracy. Awans dokonywany jest na podstawie oceny osiągnięć i wyników indywidualnych.

Głównym składnikiem społeczeństwa kolektywnego jest natomiast rodzina, wspólnota, grupa. Ważnym czynnikiem motywacyjnym jest więc praca w zespołach. Istotne są wartości i zasady. Podstawą awansowania jest staż i zaangażowanie w pracę.

Pojęcie dystansu władzy jest związane tt stopniem społecznej akceptacji zróżnicowanych możliwości wpływania na innych.

150


151



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (133) •    przełożeni w stosunku do podwład
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (80) W celu uatrakcyjnienia procesu uczenia się, a także p
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (130) decentralizacji zarządzania, * inspirowania tworzeni
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (135) ■ ■Motywowanie w procesie implementacji systemów inf
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (139) »ak»c odgórne podejście do procesu implementacji pro
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (52) Proces wprowadzenia do pracy jest również istotny z p
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (76) •    znajomość procesu/cyklu produkcyj
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (23) i
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (100) /bepnot ___^    Zhaobczm pteee brun/
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (102) W społeczeństw ach o małym dystansie władzy istnieje
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (103) które można zrealizować w krótkim czasie, a z drugie
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (104) 7bi owadzić natychmiast w zycir (takie /imany wymaga
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (105) przedsiębiorstw państwowych (w 1990 r»k,n w , miały
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (106) fiu /i*/ uicUawm pracodawców stosunków piw y NI0 (TO
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (107) wierzvc ze organizacja Pm 2 pracy przy pierwszej nad
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (108) s/ym, 86 skierowaniem swych octeMum* t d/ieńczcj pod
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (10) I Borkowska S.: System motywowania w przedsiębiorstwi
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (110) L trudmone warunki pracy mogą wywoływać t/w. „stres
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (112) Literatura: 1    Aronson M.: Człowiek

więcej podobnych podstron