Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (108)

Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (108)



s/ym, 86 skierowaniem swych octeMum* t

d/ieńczcj podatności na wPlvwV SSl S pr/ywKw'< ^imlwy o ml„. urtfilnmtmnrt *aa i . * ' środowiska pracy. Siwnmi to możliwość ^ebmkiego oddziaływania na nowo zatrudnionych absolwentów.

^ u °°^0H,C I wracają również uwagę nu proces subiektywnie trudnych przemian osobowości w wieku średnim, polegających na konfrontacji z faktem czasowej ograniczoności życia, rewa Innej i celów i dążeń życiowych ora/ konieczności reinterpretacji własnego miejscu w życiu, Pozytywne znaczenie dla przebiegu tego procesu przypisuje się dojrzałości psychicznej jednostki, określonej przez orientację problemowi} i sumiennie spełniane postępowanie, zorientowane na przyszłość. Kryzys wieku średniego. w nowych warunkach wzmacniany przez trudności okresu transformacji systemowej, wymaga podejmowania działań kompensacyjnych, m.in. w obszarze podziału pracy i wewnętrznej ruchliwości pracowników, doskonalenia potencjału ludzkiego czy organizacji czasu pracy.

Znaczenie podziału według płci dla postaw i zachowań pracowników bardziej wiąże się ze stereotypem mężczyzny i kobiety, czyli ze sposobem definiowania ról męskich i kobiecych, niż z psychologiczną charakterystyką obu płci [13). Powszechnie sądzi się bowiem, żc mężczyźni są bardziej agresywni, zdolni do obiektywnych sądów, aktywni, kompetentni, logicznie myślący, otwarci na świat, utalentowani w działalności zawodowej, wierzący w siebie, ambitni, a ponadto mało wrażliwi, szorstcy, małomówni, mało dbający o wygląd zewnętrzny i nie umiejący wyrazić swoich uczuc. Natomiast kobiety, zgodnie ze stereotypem charakteryzują się zaprzeczeniem wymienionych cech. Są bierne, mało kompetentne, nie myślą logicznie, są mało otwarte na świat i niezbyt utalentowane w działalności zawodowej, nic wierzą w swoje możliwości, są mało ambitne. Nie są agresywne, niezależne i obiektywne, ale są obdarzone taktem, łagodnością, chętnie nawiązują kontakty i umieją wyrażać swoje uczucia. Porównanie cech obydwu stereotypów wskazuje, że więcej cenimy właściwości mężczyzn niż kobiet.

Badania psychologiczne cech osobowości nie potwierdzają wszystkich elementów wymienionych stereotypów. Prezentując wyniki uzyskane przez widu zachodnich autorów G. Karaas [ 13] ustaliła, że mężczyźni są jednak bardziej agresywni i dominujący niż kobiety, słabiej poddają się perswazji i gorzej interpretują ludzkie emocje. Natomiast nie potwierdziły się takie cechy kobiet, jak większa zależność czy skłonność do niesienia pomocy, większe poczucie zagrożenia czy częstszy zły nastrój, chociaż, zgodnie ze stereotypem, kobiety odznaczają się silniejszym niepokojem w porównaniu z mężczyznami.

W pracy zawodowej kobiety tak samo jak mężczyźni pragną awansu, pod    ic oceniają ważnośc i treść pracy oraz są zainteresowani zawieraniem

ze po nie cenią odpowiednie kompetencje i zaangażo-

J[i^! j 4innowi»ka i środowisko imperia uli^ f inutycyjmi rolą kobiety w Bpi K' typowych poMiiw i /Httiowiłii pr»u *i* noir/cb motywowania wypływa -.1*1*1 P^rtrtiilno nic milo/y pr/eicnuu • << ihJ m

✓flln/nnych Natomiast wyżej, w ^ ''iiill sporne * rmocjonulnr »infH‘k lv


porównaniu do w#że/y/n, war* pracy, dobry iloja/d c/y wypił* łne lf ostatni# cuchy wiążą nif iłec/uńsłwir, stanowtiica źródło odawców I współpracowników, wniosek, źe podiłmuhta dicy/)c *ow podziału pracy według pluł* imlnyeh, (Mydiokipcniycłi i upo-zawodowego mężczyzn i k ubiel

fków mdc/y uwzględnić kolejne yks/tałmim. zawini 1 treść wyko* iafpJ wiif/ii się bowiem określone tu mamy do c/yniania w żytni wfcjtych podstawę uznania tych głębszy sens |6|,


.pU1"

r j^k/c nic mo/mi abstrahować od jmui jJ^jych uwarunkowań zaangażowania ii/ /wiir^ttttyoh / nimi oczekiwań pruciu

4 VV procesie motywowania pracowni

^gorlc społeczno-zawodowe: poziom w yWimcJ Prucy* / wymienionymi kation tftteny wartości; konkretnych. / któryt ^dziennym ora/ abstrakcyjnych, stano pierwszych i nadających życiu ludzkiemu Nu wartości konkretne składa ja się:

f/ wartości życia codziennego związane z aktywności,) człowieka, takie jak praca zawodowa, życic rodzinne, kształcenie się, odpoczynek i rozrywki, praca społeczna i polityczna, praca w gospodarstwie domowym itp., Fr szczegółowe elementy wymienionych dziedzin, np rodzaj wykonywanych czynności, rozkład czynności w czasie, środowisko społeczne łub fizyczne, płaca itp.

Wartości abstrakcyjne mają charakter osobisty, jak np. prcsiiź, sława, władza nad innymi, dobrobyt lub ogólnospołeczny, jak np. dobro społeczne, postęp* pokój, równość społeczna, itp

Z badań przeprowadzonych w Polsce i w krajach zachodnich wynika, 2g wartość pracy dla jednostki wiąże się przede wszystkim z poziomem kwalifikacji i treścią pracy [6], a w mniejszym stopniu z podziałem na pracowników fizycznych 1 umysłowych. Im wyższe kwalifikacje 1 bardziej złożona praca, tym częściej człowiek orientuje się na pracę, ceni swojr czynności zawodowe i szuka w pracy możliwości realizacji swoich potrzeb. Wiązać to można z faktem, że długi czas kształcenia wciąga człowieka do jego przyszłych zadań, czyni je coraz hardziej interesującymi i ważnymi. Z kolei przezwyciężanie trudności, związanych z wykonywaniem /łożonych czynności zachęca do dalszych starań, daje zadowolenie i rozwija poczucie własnej wartości. To wszystko wzmacnia orientację na pracę Przeciwnie, praca prosta, nie wymagająca specjalnego przygotowania, nic absorbuje uwagi człowieka i nic stanowi bodźca do jego rozwoju, a powoduje przesunięcie zainteresowań i aspiracji w innym kierunku, najczęściej na

163


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (25) j
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (86) zwołam* we wszystkich przadsięłuomwach wskazywano; re
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (23) i
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (80) W celu uatrakcyjnienia procesu uczenia się, a także p
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (100) /bepnot ___^    Zhaobczm pteee brun/
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (101) iił 5 t ^ ws/yslkich procesów : rwia/an x są nieuświ
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (102) W społeczeństw ach o małym dystansie władzy istnieje
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (103) które można zrealizować w krótkim czasie, a z drugie
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (104) 7bi owadzić natychmiast w zycir (takie /imany wymaga
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (105) przedsiębiorstw państwowych (w 1990 r»k,n w , miały
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (106) fiu /i*/ uicUawm pracodawców stosunków piw y NI0 (TO
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (107) wierzvc ze organizacja Pm 2 pracy przy pierwszej nad
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (10) I Borkowska S.: System motywowania w przedsiębiorstwi
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (110) L trudmone warunki pracy mogą wywoływać t/w. „stres
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (112) Literatura: 1    Aronson M.: Człowiek
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (114) Motywowanie£ ■ do pracy twórczej w przedsiębiorstwie
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (116) M*ar/amr „iJ " rl ^,CfoWMnic • pobutł/iinip iwó
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (117) b. ztt mk z m pt idepwnye źadwyeb i? As/tMyjiifm ple
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (118) Wielu autorów /wraca uwagę nu ogromne znaczenie pozv

więcej podobnych podstron