Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (116)

Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (116)



M*ar/amr „iJ'" rl ^,CfoWMnic • pobutł/iinip iwóimud,

' “i    o„K„„„ dla MIM Ug9& h„.

i»    w *h!

Mę >»orty i menedżerowie *q nuic/ęścic) konsumentami jnh

Itchtttc/nych i twórcami lub adaptatorami innowacji organl^y^^

•4


Ah


nj,U0 ora ku huk cos u, zcoy zujgi st 655) fazę tę trakt uje t mrd/o i p polega na kształceniu for



lUotn.)    ich ii/KłhilnOH'1, mU|i)CI| wicie W^pcilnc||«) /

prmhiębtorc/ou l J, a. 7J. li h ,, twórczość" mo/r prze jo wiać ^fWdon?i 4 lub nowym hgdz s/\hkun zastosowaniu Innowacji, którg inni odr?y( |jj /byt konwencjonalna, mcu/ytewna lub nicopłuculnq. Twórczość* ogol ro/ pa ii v ivana jako działalność, której wyniki zalc/ii głównu »pct ytn/nich /dulnosd pracowniku |H, *. 33)* W praktyce jednak nię/ji^ wykorzystano nawet wybiłn# zdolności, gdyż podjęcie i doprowadzonie . końca trudnego, wieloletniego /uUniuti wymagało zaangażowaniu W|ę|J rozmaitych zasobów. Stało się to podstawi) do sformułowania łzw. |ftWe^ tycyincj teorii twórczości [12, v I 31. M). Odnosi się ona do wwy,^ d/ial/m tworc/ości a więc do nauki, sztuki, biznesu. Zakłada, że wyniki pohukiwań twórczych /alc/a od sześciu następujących czynników:

m promom itnrkkliiałnich ł zdolności poznawczych,

m aMpi

m wljrlu po/nawe/ego. m mołwaMadi m motywacji*

m śrwlowfeik». w kłóryrn twórca d/inU I które nujjrud/* lub odrzuca

fakir tub łnnr wytwory.

Warunkiem powodzenia procesu twórczego jest .szczęśliwa konfiguracja tych sześciu zasobów i /u&ugu/owunw ich w dane dzieło na odpowiednio długi cza» 110. % 1017). Można mieć korzystna konfigurację zdolności i cech otobowout «i ponieść porażkę z powodu niedostatecznej motywacji lub nie* *pfz»ajacego środowiska i eona ta otwiera szerokie pole do wspomagania przez przedsiębiorców i menedżerów twórczości zarówno innych ludzi jak I własnej / przytoczonych mulcrtalów wynika, że istnieje kilka ogólnych męć zjawiska twórczości w przedsiębiorstwie i każde z nich może stać się podstawa do tworzenia koncepcji kierowania dziulalnościi) lwórc/ij. Jedna z uku.li podstaw mogą być również wyniki analizy wewnętrznej struktury Iwucetu twórczego.

Proces twórczy dzielony jest najczęściej na cztery następujące fazy lub stedia;

|. jirejmnuJn, j. Inkubacja, i olśnlente,

4, weryfikacja,

Nza pręga racji to okres wiadomej prrsc.> mul rir/więzjiniem np f(if nudo Wanię rozmaitych jego wariantów. Pracę tę c/ęiio tf/Śfea przerwać,

ni tiinvmi lub odpuczęć (I0J, Oflffłli a i iM/ywj Usciiiim przygotowania, yut t /dobywaniu odpowiedniego j(dwiadc/cnia. I i wa ona tak długo, dokęd twórcy zachowują ciekawość Azjata i chęć poznania sp< •obu jago funkcjonowania

Stoner i Wankel (13. *. 34H| wyodrębniają przed trupem inkubacji dwa

na«WuWc*

wyszukiwanie lub wyczuwanie problemów (menidg: jak mo/na i tym zakłóceniem wytrzymać lub czy me można robić (ego lepiej?), r pogrożenie lub przygotowanie polegapnc na zebraniu materiałów i po* uniżeniu się w ich treści.

b aza inkubacji mu miejsce po przerwaniu prcparacji. Mozg kontynuuje podjęli) wcześniej pracę w sposób, który nie podlega juz kontroli. Zdarza jję czusem, że nagle, w nieoczekiwanych momentach pojawiaj*) się w iwia-(lotności skojarzenia lub pomysły dołyeggee poszukiwanego ro/wuj/ama jest to faza olśnienia. Wyniki olśnienia (/rozumienia) - jeśli zostanę opisane wymagtyg oceny. Niektóre / nich mogę się oku/ać atrakcyjne, n0we i użyteczne. Tu część procesu to fa/a weryfikacji i zastosowania Jej istota to udowodnienie za pomocę eksperymentów lub logicznego ro/u-iiiowaniii. że da się go wdrożyć. W tej fazie niezbędne $ą (akie cechy pracowników jak cierpliwość i wytrwałość. Proces twórczy jest trudny do przeprowadzenia, gdyż nie jest w całości kontrolowany pr/c/ twórcę, co wpływa na błędne oszacowanie jego pracochłonności i cykli (czasu trwania) poszczególnych etapów.

Aby zachęcić do twórczości i pokierować nię kierownicy komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa powinni rozumieć proces twórczy, wiedzieć, jak wybierać ludzi z potrzebnymi uzdolnieniami, umieć stymulować ich odkrywcze zachowania i tworzyć klimat organizacyjny ipr/yjajęcy twórczości,

177

176


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (23) i
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (80) W celu uatrakcyjnienia procesu uczenia się, a także p
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (100) /bepnot ___^    Zhaobczm pteee brun/
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (101) iił 5 t ^ ws/yslkich procesów : rwia/an x są nieuświ
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (102) W społeczeństw ach o małym dystansie władzy istnieje
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (103) które można zrealizować w krótkim czasie, a z drugie
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (104) 7bi owadzić natychmiast w zycir (takie /imany wymaga
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (105) przedsiębiorstw państwowych (w 1990 r»k,n w , miały
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (106) fiu /i*/ uicUawm pracodawców stosunków piw y NI0 (TO
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (107) wierzvc ze organizacja Pm 2 pracy przy pierwszej nad
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (108) s/ym, 86 skierowaniem swych octeMum* t d/ieńczcj pod
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (10) I Borkowska S.: System motywowania w przedsiębiorstwi
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (110) L trudmone warunki pracy mogą wywoływać t/w. „stres
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (112) Literatura: 1    Aronson M.: Człowiek
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (114) Motywowanie£ ■ do pracy twórczej w przedsiębiorstwie
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (117) b. ztt mk z m pt idepwnye źadwyeb i? As/tMyjiifm ple
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (118) Wielu autorów /wraca uwagę nu ogromne znaczenie pozv
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (119) przykład osobisty, zalecanie odpowiedniej lektury in
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (11) towania. formami płac stosowanymi w danej firmie. Pom

więcej podobnych podstron