Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (18)

Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (18)



*'    *p**łUtt5'0“*Wtyfón, H,„owUku    1

zawodowa. uprawnienia zawodowe itp.    1    ^aU3B«™

" doSwiadc/cnm praktyczne niezbędne do prawidłowego wykonywani pracy na »Unow,*ku. to jest Ucha la, prHcy, ktora gf§f 1 umpełnimic wted/y teoretycznej wiedzą praktyczna.    ą

Kolejne kry terium - różnorodność, zmienność prac (robói) rcalizowJ nycii na stanowisku określa:

%t stopień różnorodności prac, robót realizowanych na stanowisku i /\v\m /anc) z tyra potrzeby znajomości jednego, dwóch lub więcej zawodów specjalności bądź też wiedzy z kilku obszarów (dziedzin) merytory^ nych.

* ' stopień zmienności (w czasie) wykonywanych prac (robót). Zmienno ta związana jcm na przykład z realizacją produkcji jednostkowej bipS też z dużą zmiennością zasad, przepisów w danym obszarze.

W kryterium odpowiedzialności za kierowanie i koordynację uwzględnią się stopień złożoności pracy wynikający z wykonywania obowiązków kierowniczych. Stopień złożoności tej pracy zależy od.

*5f szczebla hierarchicznego stanowiska kierowniczego,    ■

ir charakteru czynności, robót, zagadnień reaiizowanyc przez zespo ter rozpiętości i zasięgu kierowania.

Odpowiedzialność u decyzje to kolejne kryterium, w którym uwzględ.

nią ale*

*r stopień ważności podejmowanej decyzji

%* stopień samodzielności w podejmowaniu decyzji i tym samym od po-wiedzialności za podjętą decyzję.

> ż zakres koncepcyjnego myślenia, analiz niezbędnych dla podjęcia decyzji.

Kryterium odpowiedzialności za kontakty zewnętrzne określa ilość, rodzaj kontaktów oraz konsekwencje z tego wynikające. Przy wycenie tego kryterium uwzględnia się:

ilość I zaufg kontaktów danego stanowiska z jednostkami zewnętrznymi; •' **» (Mimiki kontaktów i konsekwencje / tego wynikające, npl podpisywanie umów,

" f^TamlMCym 11 repnaenlowttne firmy w danym obszarze

Kolejne kryterium odpowled/liilno4cl /• kontakty wewnętrzne waitov trudności /wiązane z potr/ebą utrzymywaniu kontaktów umożliwia-

c'^ u otrzymywanie i przekazywanie informacji, uzgadnianie, interwenta jący^

Wielkość udziulu tego czynniku w wartości pracy zależy od

szczeblu, na jakim nawiązywane ^ kontakty rodzaju i złożoności kontaktów.

|r częgtości ich występowania i czasu trwania.

Z kolei odpowiedzialność /a skutki i>rai\ zv. jąkana tent i odpowiedział-noście zu:

,r skutki (wyniki) pracy na stanowisku.

*->• ekonomiczne i finansowe konsekwencje będące wynikiem (skutkiem) pracy na stanowisku.

Kryterium wysiłku umysłowego, pomysłowości i innowacyjność wymagane na stanowisku, określa: w poziom skupienia (koncentracji) uwagi przy wykonywaniu pracy, i/ poziom pomysłowości, innowacyjnego myślenia, wyszukiwania wariantów rozwiązań.

Wysiłek fizyczny to kryterium, które dotyczy stanowisk robotniczych i określa poziom: rz* obciążenia dynamicznego przy wykonywaniu pracy,

•z obciążenia statycznego związanego z pozycją zajmowaną podczas pracy.

Uciążliwość warunków określa uciążliwość materialnego środowiska pracy występującego na stanowisku. Związane jest ona / ilością czynników środowiska towarzyszących wykonywanej pracy oraz czasem oddziaływania tych czynników.

Kryteria, o których mowa mogą mieć i najczęściej mają różną wagę w poszczególnych firmach. Największy udział procentowy i tym samym najważniejsze są następujące kryteria: kwalifikacje zawodowe, odpowiedzialność za skutki pracy, różnorodność, zmienność pracy, odpowiedzialność za decyzje. Świadczy to o tym, że w aktualnych warunkach szczególnie doceniane są prace wysokokwalifikowane o dużym stopniu trudności i odpowiedzialności. Stanowi to tym samym motywację do podejmowania tego typu prac, do doskonaleniu i rozwoju pozwalającego w konsekwencji na zajmowanie takich stanowisk. Motywacja ta skierowana jest nie tylko


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (23) i
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (80) W celu uatrakcyjnienia procesu uczenia się, a także p
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (100) /bepnot ___^    Zhaobczm pteee brun/
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (101) iił 5 t ^ ws/yslkich procesów : rwia/an x są nieuświ
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (102) W społeczeństw ach o małym dystansie władzy istnieje
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (103) które można zrealizować w krótkim czasie, a z drugie
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (104) 7bi owadzić natychmiast w zycir (takie /imany wymaga
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (105) przedsiębiorstw państwowych (w 1990 r»k,n w , miały
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (106) fiu /i*/ uicUawm pracodawców stosunków piw y NI0 (TO
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (107) wierzvc ze organizacja Pm 2 pracy przy pierwszej nad
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (108) s/ym, 86 skierowaniem swych octeMum* t d/ieńczcj pod
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (10) I Borkowska S.: System motywowania w przedsiębiorstwi
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (110) L trudmone warunki pracy mogą wywoływać t/w. „stres
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (112) Literatura: 1    Aronson M.: Człowiek
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (114) Motywowanie£ ■ do pracy twórczej w przedsiębiorstwie
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (116) M*ar/amr „iJ " rl ^,CfoWMnic • pobutł/iinip iwó
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (117) b. ztt mk z m pt idepwnye źadwyeb i? As/tMyjiifm ple
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (118) Wielu autorów /wraca uwagę nu ogromne znaczenie pozv
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (119) przykład osobisty, zalecanie odpowiedniej lektury in

więcej podobnych podstron