Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (42)

Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (42)



Innym przykładem partycypacji było zastosowanie


reorganizacji


aluminium AG n i, s. s podnoszenie motywacji i umiejętności wszystkich praco wnikć


33]v Jej celem było usprawnienie orgnńSJJ

pw. W n


współudziale wszystkich pracowników w Niemieckim Kmicernję^yM

r

„ofensywy kreatywności" zorganizowano ruch racjonalizatorski „giełdy pomysłów" we wszystkich zakładach koncernu, zatrudniaj'

15,000 osób. W zastosowanym programie chodzi o autentyczne traktów , pracowników jako ekspertów na swoich stanowiskach i przekazanie' szerokich uprawnień. Sprzyja to rozwojowi osobowemu pracowników zwiększeniu ich motywacji do pracy.

Koncern Samochodowy Opla w Niemczech również dysponuje baru efektow nymi sposobami wykorzystania pomysłów pracowniczych w ramach ruchu racjonalizatorskiego zorganizowanego w zespołach pracowniczym W 1995 roku pracownicy Opla opracowali 52500 propozycji usprawnię,-umożliwiając w ten sposób oszczędności na sumę 118 min DM oraz otrzyj.! premie o wartości 17.4 min DM [11, s. 37 — 38], Bardzo motywująco n, pracowników działa tu możliwie szybkie urzeczywistnienie propozycji.

Innym przykładem rozw iązań partycypacji jest Japońska Firma Sam0. chodowa „Toyota". Pracow nicy dysponują w niej szerokimi uprawnienia^; decyzyjnymi i ponoszą adekwatną do nich odpowiedzialność, która dotyczy przede wszystkim jakości pracy. Np. każdy nawet szeregowy pracownik n1;i uprawnienia do zatrzymania taśmy produkcyjnej w sytuacji, kiedy zauważy jakąś usterkę. Jej eliminowanie polega na poszukiwaniu przyczyny stwierdzonego uchybienia, a następnie usiłowaniu znalezienia rozwiązania, unie. możliwiającego jego wystąpienie w przyszłości. Oprócz tego pracownicy Toyoty działają w kołach jakości, które dostarczają nie tylko wniosków dotyczących poprawy jakości, ale są również traktowane jako przedsięwzięcia służące rozwojowi pracowników, zwiększające ich zaangażowanie i motywację do pracy.

Na uwagę zasługują interesujące badania dotyczące stylu partycypacji decyzyjnej stosowanej przez Polskich, Austriackich i Amerykańskich menedżerów przeprowadzone na podstawie modelu partycypacji decyzyjnej Vrooma i Yettona [10, s. 149—160]. W Polsce badania te przeprowadzono na przełomie 1988/89 r. i objęto nimi 146 polskich menedżerów.

Zastosowana metoda diagnozy preferowanych stylów podejmowania decyzji zawierała opis trzydziestu sytuacji decyzyjnych. Badani menedżerowie mieli dokonać wyboru odpowiedniego, ich zdaniem, stylu decyzyjnego dla każdej sytuacji decyzyjnej, spośród zestawu pięciu stylów podejmowania decyzji (od zachowań autokratycznych „AJ" do bardzo szerokiego zakresu partycypacji podwładnych „ Gil”)

Wyniki badań danych porównawczych na temat częstości stosowania poszczególnych stylów decyzyjnych, średniego poziomu partycypacji, slop-

74


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (22) Tabela 2.4 Przykład rozdzielczego systemu pre (tabela
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (52) Proces wprowadzenia do pracy jest również istotny z p
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (119) przykład osobisty, zalecanie odpowiedniej lektury in
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (38) I Partycypacja pracowników w zarządzaniu przedsiębior
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (43) nia 7^^no*cl stosowanych stylów decyzyjnych ze wskaza
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (47) sformatowany aby zawierał maksyma*-a etapie sdefccfi
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (73) Efektem sesji strategicznej /organizowanej w centrum
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (23) i
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (80) W celu uatrakcyjnienia procesu uczenia się, a także p
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (100) /bepnot ___^    Zhaobczm pteee brun/
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (101) iił 5 t ^ ws/yslkich procesów : rwia/an x są nieuświ
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (102) W społeczeństw ach o małym dystansie władzy istnieje
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (103) które można zrealizować w krótkim czasie, a z drugie
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (104) 7bi owadzić natychmiast w zycir (takie /imany wymaga
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (105) przedsiębiorstw państwowych (w 1990 r»k,n w , miały
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (106) fiu /i*/ uicUawm pracodawców stosunków piw y NI0 (TO
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (107) wierzvc ze organizacja Pm 2 pracy przy pierwszej nad
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (108) s/ym, 86 skierowaniem swych octeMum* t d/ieńczcj pod
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (10) I Borkowska S.: System motywowania w przedsiębiorstwi

więcej podobnych podstron