KORAN9

KORAN9



155


Koran i sunna

Al-Fatiha

W imię Boga Miłosiernego, Litościwego!

Chwała Bogu, Panu Światów,

Miłosiernemu, Litościwemu,

Królowi Dnia Sądu.

Oto Ciebie czcimy i Ciebie prosimy o pomoc.

Prowadź nas drogą prostą, drogą tych, których obdarzyłeś dobrodziejstwami; nie zaś tych, na których jesteś zagniewany, i nie tych, którzy błądzą.

Istnieje kilka nazw pierwszej sury Koranu, z których najważniejsze są dwie. Fatihat al-Kitab, czyli Otwierająca Księgę, pochodzi od tego, że od niej rozpoczyna się spisywanie i recytację Koranu. Podobne znaczenie ma określenie Umm al-Kuran, czyli Matka Koranu. Często zwraca się uwagę na wyjątkowy, modlitewny charakter Al-Fatihy. Tylko recytacja Al-Fatihy jest poprzedzona formułą „a’uzu bi-Allahi min asz-szajtani ar-radżim” („uciekam się pod ochronę Boga przed szatanem przeklętym”), a kończy się słowem „amin” („niech się stanie”). Teologowie muzułmańscy podkreślają często, że Al-Fatiha stanowi kwintesencję Koranu. Poszczególne imiona Boga, które występują w tekście, poruszają wybrane aspekty jego natury, a w zwrocie „oto [tylko - MMD] Ciebie czcimy” wyrażony został absolutny monoteizm islamu.

W praktykach religijnych Al-Fatiha jest stałym elementem codziennych modlitw, a pobożny muzułmanin zobowiązany jest do odmawiania jej piętnaście razy dziennie. Poza tym recy tacj a Al-Fatihy towarzyszy wszystkim ważnym uroczystościom religijnym, rodzinnym i publicznym, a jej tekst wypisywany na amuletach ma wielką moc ochronną. Słynny muzułmański „czarownik” Al-Buni (XII-XIII w.) w książce Szams al-ma’arif (Słońce wiedzy) podkreśla rolę siedmiu liter alfabetu arabskiego, których brakuje w tekście Al-Fatihy, tzw. Sawakit al-Fatiha. Są to litery, które nie pojawiają się w pierwszej surze Koranu, oznaczające siedem spośród stu „najpiękniejszych imion Boga”, które mają szczególne znaczenie w magicznych wierzeniach muzułmanów. Wykorzystywane one były między innymi w tworzeniu kwadratów magicznych rysowanych na rozmaitych amuletach bliskowschodnich.

Szczególne znaczenie ma także tzw. Werset Tronu (Ajat al-Kursi) -jest to 255 werset sury Krowa:

33 J. Bielawski, Wprowadzenie, [w:j Koran, Warszawa 1986, s. 831.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ibn Arabi1 W imię Boga Miłosiernego i Litościwego1 2, niech Bóg chroni i błogosławi pana naszego Muh
9152S1301 ź. „W imię Boga miłosiernego -— Od Niego tó oczekujemy pomocy i protekcyi. Prorok powied
page0041 31 snuły się projekta fundacyi tych wspaniałych świątyń, które później dokonał w imię Boga
155 B. Rihn et aL / Toxicology 109 (1996) 147-156 toe, 1983) using relatively high dust concentra-io
   USTAWA z dnia 17 marca 1921 roku• KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ. W Imię
EGZORCYZM PORANNY W imię Boga w Trójcy Świętej Jedynego: Ojca, Syna i Ducha Świętego Uchodźcie
W imię Boga ZABEZPIECZENIA MENTALNE { Mów rano i wieczorem przez 33 dni. a potem w razie potrzeby )
UST Air A RZĄDOWA W IMię BOGA W TROYCY SWięrEY JEDYNEGO.STANISŁAW AUGUST i Bvl>f łsfli i m! A a/o
USTAWA Z DMA J7 MARCA «lQ2J ROKUKON STY TU CJA RZECZYPOSPOLITE.)POLSKIEJ IMIĘ BOGA WSZECHMOGĄCEGO MY
Zadanie 13. (0-2) Polskie konstytucje Fragment A. W imię Boga Wszechmogącego! My, Naród Polski, dzię
trans4 364 Paul Ricoeur zostanie powiedziane w Contra Gentiles: właściwe imię Boga według Księgi Wy
Kolowkium 1 (test) 11 2012 zimowy`0x800 / «•.» nr I z alt/rbry tmururj Al Wanunl / ® Imię i n</
KORAN11 Koran i sunna 157 tanem buntownikiem (XXXVII, 7). A Bóg otacza ich niewidzialny. To zaś jest
KORAN2 Koran i sunna 147 Koran zawiera najważniejsze elementy doktryny religijnej i prawnej islamu.
KORAN4 Koran i sunna 149 dłuższe i charakteryzują się tematyką dotyczącą zagadnień państwowych i pra
KORAN6 151 Koran i sunna czy Bóg mówi po arabsku. W przypadku łaciny nikt by takiego pytania nie pos
KORAN8 153 Koran i sunna lub tilawa. W X w. ustalono siedem obowiązujących szkół recytacji, które zo

więcej podobnych podstron